یک کارشناس دینی از جایگاه معنوی بالای حضرت زینب (س) و ویژگی های معرفتی این بانوی بزرگوار گفت.

سید حسینعلی مومنی مدرس حوزه و دانشگاه، دارای دکتری مدیریت استراتژیک و رفتارشناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه انسان را با مفهومی به نام عقل در ۵ دسته طبقه می‌کنند، گفت: اولین گروه کسانی هستند که نه عاقل‌ند و نه در پی کسب ان هستند.  نه عالمند و نه آن را جست وجو می کنند؛ گروه دوم عاقل نیستند، اما از عاقل نبودن خود آگاهی دارند؛ به عبارتی جهل مرکب ندارند و در پی کسب عقل هستند که این گروه محترم شمرده می شوند.

وی افزود: گروه سوم افرادی هستند که عاقلند، اما عقل برای آن‌ها وصف دیرپا نیست و به صورت حال است. یعنی گاهی عاقل و گاهی هم نیستند. گروه چهارم، گروهی هستند که عاقلند و عقل برایشان اصطلاحا وصف ملکه است.  اگر خوب و نیک معارف دین را بفهمیم و بیندیشیم، دیگر به واسطه یک پیام تلگرام یا صفحه اینستاگرام، ناگهان تمام عقایدمان بر باد نمی‌رود. اما گروه پنجم هم افرادی هستند که  عقل برایشان فصل مقوم است. یعنی کمالات از آنها سرچشمه می‌گیرد و وجودشان برعقل است. به عقل اعتبار می‌دهند و آن‌ها را اصطلاحا عقیله می‌نامند.

حضرت زینب (س) عقیله بنی هاشم هستند/ ایمان بستری برای حیاست

این استاد دانشگاه بیان کرد: اینکه  می‌گوییم بانوی ما حضرت زینب (س)، عقیله بنی هاشم است، پاسخ مستحکمی است به هرکسی که در حقانیت این دستگاه شک و شبهه دارد. عقل از گروه پنجم نشات می‌گیرد، اما وجود حضرت سیدالشهدا (ع) و وجود حضرت زینب (س)، عقیله هستند. «ه» عقیله هم نشان مونث بودن نیست، بلکه برای مبالغه به کار رفته است. حضرت زینب کبری (س) عقیله بنی هاشم هستند و عقل از وی اعتبار گرفته است. ممکن است عده‌ای سوال کنند چرا پس از گذشت این همه سال، هنوز هم ماجرای کربلا و حضرت زینب (س) را رها نمی‌کنید؟ چرا همچنان در محرم مشکی می‌پوشید، چرا بر سینه می‌زنید؟ در پاسخ باید گفت که مگر می‌شود عقل را رها کرد. اعتبار این عقل هم از عقیله است.

وی ادامه داد: ابتدا باید عاقل، سپس عقیل و بعد از آن عقیله شد. عقل همه ما ناقص است؛ بنابراین خِرد می‌گوید که باید پیوسته با شخص عقیله در ارتباط باشیم. مراسم‌هایی که به نام اهل بیت (ع) یا حضرت زینب کبری (س) برگزار می‌شوند، بهانه‌هایی هستند برای ارتباط با محور عقلانیت و ارتباط با عقل الکل العالم و همچنین برای این است که چشممان باز شود. کاری کنیم که شایسته دوزخ نباشیم. اقامه هرساله عزا برای سیدالشهدا (ع)، یعنی تجدید تفکر و پیراستن اندیشه توحیدی؛ حضرت زینب کبری (س) عقیله بنی هاشم بودند. به همین دلیل است که امام زین العابدین (ع) به ایشان فرمودند «عمه جان به لطف الهی شما دانایی هستید که معلم ندارید. این علم برگرفته از کلاس و درس نیست؛ بلکه فهمیده و دانا هستید بدون آنکه کسی به شما بیاموزد». شما ببینید آن‌هایی که مومنان هستند علاوه بر ایران در فلاراندو، کالیفرنیا و زوریخ هم در همین شرایط کرونا نام حضرت زینب (س) را گرامی داشتند.


بیشتر بخوانید:


مومنی اظهار کرد: در روایت داریم که حضرت ابا عبدالله (ع) به حضرت زینب (س) فرمودند «خواهر جان، تو از چنان درجاتی برخورداری که من حجت خدا را در نماز شبت دعا کن».

وی با بیان اینکه مبنای احادیث اهل بیت (ع) ما را به ابر مفاهیم می‌رساند، افزود: از امام صادق (ع) حدیث داریم که فرمودند «پدرم به من فرمود که پسرکم جایگاه شیعیان ما را برحسب  میزان آگاهی شان از روایت‌های ما تشخیص بده». مفاهیم اهل بیت (ع) به ریشه می‌پردازد و معنای واقعی معرفت، شناخت معنا و مفاهیم احادیث است.

این مدرس حوزه در ادامه درباره ارتباط حیا و ایمان و جایگاه آن در دین اسلام گفت: حیا از ایمان است، یعنی ایمان حیا را تولید می‌کند، اما خود حیا چیست؛ آیا این است که وقتی نامحرم دیدیم سرخ و سفید شویم؟ در حدیثی داریم که هرکس  حیا ندارد ایمان ندارد. درواقع حیا چیزی است که آن‌هایی که نداشتند، در کربلا شمشیر کشیدند و حجت خدا را ذبح کردند. اگر کوره وجودی ما دین و ایمان باشد، آنچه از آن ترشح می‌شود، حیاست.

حضرت زینب (س) عقیله بنی هاشم هستند/ ایمان بستری برای حیاست

وی در پایان گفت: ما مفهوم حیا را نمی‌دانیم. اگر کسی نفسش کریم باشد، هرگز آن را به گناه آلوده نمی‌کند. پس ریشه اصلی حیا کرامت است. متاسفانه در جامعه امروزی، مطالعه و درک حدیث در بین انسان‌ها و مومنان بسیار کم است. حدیث نمی‌خوانیم که در نهایت در زمینه تربیت فرزند دچار مشکل می‌شویم. دانستن این مطالب ضروری است که بعد‌ها افراد نگویند که زندگی مومنانه کردیم و نتیجه نگرفتیم. این نوع زندگی، بیشتر توهم زندگی مومنانه است. تمام دشواری‌هایی که حضرت زینب (س) و دیگر افراد کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) تحمل کردند، برای این بود که همه ما از نادانی خارج شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار