در این گزارش، سرنوشت چوب هایی را می خوانید که قرار است به دست خادمان هنرمند امام رضا(ع) به در هایی تبدیل شوند که توسط زائران امام رئوف بوسه باران می شوند .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اذن دخول می خوانم  و وارد حرم امام رضا(ع) می شوم به نشانه ادب دست بر سینه می گذارم و به نشانه تعظیم سر فرود می آورم و از عمق وجودم می گویم : السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی

با طمانینه قدم بر می دارم این بار با خودم عهد بستم تمام آنچه در حرم می بینم را در ذهنم خوب بگنجانم تا در مواقع غربت ذکر خاطرات کنم از صحن و سرای حرم گرفته  تا خادمان مهربانش از صحن اسماعیل طلا تا کبوترهای به عزلت نشسته روی گنبدش از معماری دیوارهای صحن هایش تا در های منبت کاری شده.در  و دیوار اینجا ذهنم را به خود مشغول کرده است این که این در و دیوار می توانست اینجا به کار گیری نشود و در جای دیگری استفاده شود اما چرا اینجا؟ چرا در صحن و سرای امام رضا(ع)؟

به فکر فرو می روم هر کسی  یا بهتر بگویم هر چیزی در این دنیا گرچه شیء  باشد سرنوشت متفاوتی دارد، سرنوشتی که راه او را از بقیه جدا می کند.


بیشتر بخوانید


می توان در دور ترین نقطه کره زمین باشی  و غافل از آنچه در پیرامونت  می گذرد غافل از هدف خلقتت  زندگی کنی یا در جایگاهی باشی که همیشه و هر لحظه کارهایت تو را به یاد خدا بیندازد ، می توان چوب خشکی بود که  برای گذراندن اوقات فراغت تو را بسوزانند و یا چوبی که به دست هنرمندانی ساخته و پرداخته شوی که تو را به عنوان در های حرم مطهر نصب کنند .

 سرنوشت متفاوت  چوب هایی که حالا به عنوان درها ی حرم امام رضا(ع) استفاده می شوند مرا به کارخانه شرکت آرایه های رضوی صنعت چوب برد.

شرکت آرایه های رضوی

اینجا چوب ها به دست خادمان  هنرمند امام رضا(ع)  تبدیل به در هایی می شوند که قرار است توسط زائران درگاهش بوسه باران شوند، و چقدر خوب است حتی اگر چوب باشی و در خدمت امام ات زیر سایه ولی نعمتت قرار بگیری . 

در‌هایی که توسط زائران امام رئوف (ع) بوسه باران می‌شود در زیر نور چلچراغ‌های حرم قدسی می‌درخشند، همگی هنر سرپنجه شیفتگان و خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) است که چشم و دل را به نقوش اسلامی گره زده و عشق را به ساحت مقدس ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) تقدیم می‌کنند.


بیشتر بخوانید


خادمان هنرمند بارگاه منور حضرت رضا (ع) ضمن ساخت در‌های بخش‌های جدید حرم مطهر رضوی بسیاری از هنر‌های اصیل اسلامی مانند گره چینی، معرق کاری و آلات چینی  و منبت کاری را احیا کرده اند و آن را در جامعه ترویج دادند.

ساخت در های حرم امام رضا

ابتدا وارد مکانی شدم که قرار بود درهای حرم به صورت سنتی ساخته شوند اینجا برای اجرای کار سنتی ابتدا نقشه سنتی  با  سیستم اتو کد و... طرح ریزی می  شود و  نقشه ی آن چاپ می شود. سپس این طرح ،به صورت تخته کار چیده می شوند زاویه ها چیده می شوند و قطعات چوبی با دست برش داده می شوند  نکته جالب اینجا بود که در کارهای سنتی، چوب های طبیعی با رنگ های طبیعی خودشان به کار می روند و از رنگ استفاده نمی شود.
 
 
در حرم امام رضا
پس از طی این مراحل قطعات مثل پازل به هم وصل می شوند اما نه با چسب بلکه با گره چینی هایی که با دست انجام می شود و قطعات به یکدیگر گره می خورند و در سایزهای بزرگ تبدیل به در هایی می شوند که در حرم امام رضا(ع) نصب می شوند.
 
رنگ  کردن درهای حرم امام رضا
قسمت دیگری از این کارخانه بخش مرمت بود در ها پس ازچند دهه برای مرمت دوباره به کارخانه می آیند تا اقدامات نوسازی در آن ها انجام گیرد .
پنجره فولادی را دیدم مربوط به ۲۲۰ سال پیش، که در رواق الله وردی خان نصب شده بود حالا اینجا آمده است تا تعمیرات به روی انجام شود.
مرمت در ها ی حرم امام رضا
محمد جواد طبسی مدیر عامل شرکت آرایه های رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: شرکت آرایه های رضوی در زمینه کار‌های سنتی اسلامی و ایرانی کلیه کار‌های مربوط به حرم حضرت رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم شاهچراغ شیراز، کلیه اماکن و مساجد بزرگ در داخل کشور و همچنین کار‌های مربوط به پروژه‌هایی مانند طرح توسعه بازسازی عتبات عالیات و مواردی نیز به صورت صادرات به کشور‌های خارج از حوزه خلیج فارس و خاورمیانه به صورت غیرمستقیم انجام داده است.

او  می افزاید : چوب‌های استفاده شده در ساخت و ساز‌ها از بهترین نوع درختان جنگلی وارداتی و داخلی بوده که در کوره‌های چوب خشک کنی شرکت تحت نظارت عالیه عمل آوری و استفاده می‌شود.

سرپرست شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی  ادامه  می دهد:نیرو‌های سنتی کار و ماهر شرکت هم اینک ۴۰ نفر هستند که در این میان نیرو‌هایی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار در کنار نیرو‌های جوان و در جهت ترویج و آموزش این هنر‌ها فعالیت می‌کنند.

طبسی بیان می کند:  ساخت در‌های صحن حضرت فاطمه (س) حرم مطهر امام علی (ع) جزء پروژه‌های عظیم و فاخر کشور عراق به شمار می‌رود که تحقق آن، افتخاری برای ایران است.

سرگذشت زیبای چوب ها در این کارخانه ختم نشد چون پس از عرض ارادت در حرم امام رضا(ع) از راه صادرات وارد حرم امیر المومنین (ع) می شوندو چقدر خوب است حتی اگر چوب باشی و در خدمت امام ات زیر سایه ولی نعمتت قرار بگیری . 
 
گزارشگر: فاطمه غلامی
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.