مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: دولت ۱۲هزار و ۱۰۰کیلوگرم زعفران کشاورزان خراسان رضوی را به صورت حمایتی خریداری کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایرج ناصری مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: این مقدار زعفران از آغاز خرید حمایتی ۱۲ تن زعفران در خراسان رضوی حمایتی این محصول در نیمه آبان ماه امسال تا کنون و در مسیر سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان خریداری شده است.

او افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی خرید حمایتی محصولات، مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش بیش از اندازه قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان است، حجم خرید، مد نظر نیست و بیشتر حمایت از کشاورز مورد توجه قرار دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضویی ادامه داد: محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفرانکاران خُرد است و به همین منظور سقف خرید زعفران از هر زعفران‌کار ۱۰کیلوگرم تعیین شده است.

ناصری بیان کرد: محصول امسال در ۲سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلو گرم ۱۱۰میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۳۰میلیون ریال خریداری می‌شود.

او تصریح کرد: در شیوه نخست، زعفران‌کاران با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در صورت تمایل به انبار‌های بورس معرفی شده و می‌توانند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان ۵۰درصد قیمت زعفران خود به بانک معرفی شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تاکید کرد: در این روش، زعفران کشاورزان در انبار‌های سازمان تعاون روستایی به صورت امانت نگهداری می‌شود و کشاورزان می‌توانند هر وقت، قیمت زعفران افزایش یافت با مراجعه به بانک و تسویه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را تحویل بگیرند و به فروش برسانند.

ناصری اظهار کرد: در دومین شیوه خرید، کشاورزان با عقد قرارداد، زعفران خود را تحویل این سازمان می‌دهند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک لیست، معادل ۳۰درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و ۷۰درصد باقی‌مانده را ظرف سه ماه دریافت می‌کنند.

او افزود: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می‌توانند با تسویه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتری فروخته شد، ۵۰درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می‌شود تا موجب حمایت از کشاورزان شود.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.