یلدای امسال شاید متفاوت‌ترین یلدای چند ده سال اخیر در کشور باشد، یلدایی که به سبب کرونا برای نخستین بار در کشور باید مجازی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ آخرین پاییز قرن هم رختش را بسته و کم کم راهی می‌شود، در انتهای این پاییز شبی از جنس مهربانی و محبت در انتظار ماست، بله "شب یلدا"؛ شبی که امسال علی‌رغم اینکه باید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود، اما باز هم می‌توان در آن هدیه‌ای از جنس مهربانی به یکدیگر داد.

حالا که بیش از ۱۰ ماهی از ورود ویروس کرونا به کشور گذشته، کمتر اتفاق و رویدادی وجود دارد که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار نگرفته باشد، اما چیزی که اکنون باید تمام توجه خود را به آن جلب کنیم دوری از هرگونه حرکت اشتباهی در طولانی‌ترین شب سال است که منجر به اوج‌گیری دوباره این بیماری در کشور شود.

بنا به توصیه‌های اعلام شده و هشدار‌های بهداشتی، شب چله امسال را به ناچار هم که شده باید در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی برگزار کنیم، تا خود و عزیزان‌مان از خطرات احتمالی کرونا در امان باشیم.

یلدا با کرونا هم شیرین است

لیلا رادمهر کارشناس ارشد اجتماعی و خانواده به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا جشن همگانی و باستانی شب یلدا در ایران به درون هر خانه و محفل کوچک خانوادگی کشیده می‌شود، تا با این اتحاد و همکاری جمعی، سبب بر باد رفتن تمام زحمت‌های کادر درمان و خود مردم در این شب نباشیم.

او تصریح کرد: در ادامه شرایط قرنطینه ویروس کرونا شاید خانواده‌های ایرانی به دورهمی شب یلدا دل خوش کنند و بخواهند که با برپایی یک دورهمی هرچند ساده، اما با شرکت افرادی از فامیل، حال و هوای خسته‌کننده قرنطینه خانگی را تغییر بدهند که این موضوع در صورت برگزاری کاملا به زیان همه خواهد بود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه کادر درمان کشور بیش از ۹ ماه است که با دغدغه سلامتی مردم روزگار سپری می‌کنند، افزود: یلدای با کرونا هم شیرین است اگر در کنار اینکه به فکر خوشی خود هستیم به فکر خستگی کادر درمان کشور هم باشیم و به این باور برسیم که سلامتی باید اولویت شب یلدای امسال باشد.

یلدای ۹۹؛ هر خانواده یک دورهمی ساده/ تجربه مجازی‌ترین یلدای قرن زیر سایه کرونا

رادمهر اظهار کرد: همه ما به خوبی از آسیب‌های اجتماعی ویروس کرونا در کشور مطلع هستیم و می‌دانیم مردم در این شرایط به هر طریقی نیاز به یک شادی دارند، اما لازم است شادی بلندتر شدن روز‌های پس از شب یلدا را با دورهمی‌های هر چند کوچک، کوتاه و نابود نکنیم.

به گفته او هم‌اکنون مشکلات اقتصادی، اجتماعی، مالی و فرهنگی ویروس کرونا غیرقابل کتمان بوده و بی‌شک راه خروج از تمام این ناملایمات و مشکلات همکاری و داشتن یک برنامه جمعی برای شرایط پساکروناست.

برنامه‌هایی جایگزین دورهمی شب یلدا

این کارشناس ارشد خانواده با تاکید بر حساسیت موضوع تعطیلی دورهمی‌های شب یلدا در کشور اظهار داشت: خوشبختانه با ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور جشنواره‌های مجازی مختلفی برای این شب تدارک دیده شده است که مردم هر استان می‌توانند با عضویت در کانال شبکه‌های اجتماعی فرهنگ و ارشاد یا میراث فرهنگی از این برنامه‌ها آگاهی یافته و در آن‌ها شرکت کنند.

رادمهر وجود برنامه‌های مختلف برای لذت بردن از شب یلدای مجازی را خاطرنشان و عنوان کرد: می‌توان با ارسال پیامک یا حتی تماس تصویری سنت حسنه صله‌رحم را بجا آورد که حتی از این طریق می‌توان یک دورهمی مجازی را هم برگزار کرد.

او ادامه داد: حافظ‌خوانی و تلاوت قرآن، گوش دادن به صوت قصه‌های مادربزرگ از طریق رادیو یا پادکست‌های آماده، راه‌اندازی مشاعره و مسابقه شعر در گروه‌های مجازی، برپایی بازی‌های سنتی مجازی در بستر شبکه‌های اجتماعی به صورت فامیلی، ارسال پیامک‌هایی با محتوا‌های متفاوت و جذاب برای اقوام و آشنایان و موارد دیگر، کار‌هایی هستند که می‌توان در شب یلدا با آن ها یک دورهمی مجازی شیرین را رقم زد.

این کارشناس ارشد اهمیت جدی گرفتن سنت جشن شب یلدا را یادآور شد و افزود: در این شب کسانی که دوست دارند می‌توانند تصاویری از سفره‌های شب یلدا و چیدمان محفل این شب برای یکدیگر ارسال کرده یا حتی در پویش مجازی مختص شهر خود نیز شرکت کنند.

یلدای ۹۹؛ هر خانواده یک دورهمی ساده/ تجربه مجازی‌ترین یلدای قرن زیر سایه کرونا

رادمهر همچنین تصریح کرد: باید دقت داشت که اگر قصد به اشتراک گذاشتن سفره شب یلدا را داریم حتما باید سادگی و پرهیز از ریخت و پاش را با هدف رعایت حال دیگران و به خصوص خانواده‌های بی‌بضاعت در نظر داشته باشیم.

طولانی‌ترین شب سال با چاشنی توصیه‌های بهداشتی

ایمان نعمت‌زاده، کارشناس بهداشت و تغذیه در رابطه با برخی توصیه‌های بهداشتی در شب یلدا گفت: ناقلان کرونا اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند.

او ادامه داد: پس با اشرافیت کامل به این موضوع، باید تمام خانواده‌های ایرانی این مهم را به خوبی مدنظر داشته و دورهمی شب یلدا را تعطیل کنند.

کارشناس بهداشت و تغذیه با اشاره به وضعیت نامناسب شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه ما تا به امروز چند موج کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، اما تلفات زیادی هم داشتیم که تمامی این بی‌ملاحظگی‌ها نهایتا منجر به آسیب به خود مردم خواهد شد.

این کارشناس معتقد است حتی خانواده‌های پرجمعیت در قالب یک خانواده مستقل هم باید در شب یلدا با نهایت رعایت نکات بهداشتی نسبت به برپایی جشن یا دورهمی خانوادگی اقدام نمایند.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در این شب باید تمامی تنقلات و خوراکی‌های خریداری شده به طرز دقیقی ضدعفونی شوند، عنوان کرد: آجیل و میوه‌ها را به صورت کاملا بهداشتی باید ضدعفونی کرد که در این رابطه از مردم عزیز خواستاریم تا حد امکان از تنقلاتی در این شب استفاده کنند که از مواد اولیه موجود در منزل تهیه شده باشد.

یلدای ۹۹؛ هر خانواده یک دورهمی ساده/ تجربه مجازی‌ترین یلدای قرن زیر سایه کرونا

سلامتی را فدای خوشگذرانی یک شب نکنیم

بنابر اظهارات روسای دانشگاه علوم پزشکی کشور و همچنین وزارت بهداشت هم‌اکنون موج سوم کرونا پشت سر گذاشته شده و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی افراد جامعه شاید شاهد افزایش آمار مبتلایان به این بیماری و موج سنگین چهارم کرونا در روز‌های آینده باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این رابطه اظهار کرد: کادر درمانی کشور در روز‌های پشت سر گذاشته شده نهایت تلاش و پشتکار خود را برای مهار کرونا به کار گرفته‌اند و هم‌اکنون اکثر شهر‌های کشور از وضعیت قرمز به وضعیت هشدار یا نارنجی تغییر داشتند که این در نوع خود می‌تواند خبر خوبی باشد.

شهرام حبیب‌زاده با بیان اینکه عدم رعایت موازین بهداشتی در شب یلدا مساوی با اوج‌گیری این بیماری با سرعت غیرقابل باور خواهد بود، افزود: هرگونه دورهمی‌های حضوری و محفلی باید در این شب و حتی سایر ایام تا زمان مهار کامل کرونا تعطیل باشد تا بتوان در سطح کشور کووید ۱۹ را سریعا مهار کرد.

بلندترین شب سال در دورهمی مجازی

رابعه حمیدوند، بانوی ۷۱ ساله و مادربزرگ یک خانواده نسبتا بزرگ در رابطه با برگزاری دورهمی شب یلدا به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: امسال اگر قرار است، یلدا را به دور از فرزندان و نوه‌ها برگزار می‌کنیم، اما دل خوش به این هستیم که تنمان سالم است.

او افزود: در طول سال‌های گذشته هم اگر چه بیماری‌های وارگیرداری بوده و در خیلی از مواقع همین ناخوشی‌ها سبب شده تا جشن‌های باستانی تغییر شکل بدهند، اما بعد از رفع این بیماری‌ها دوباره محفل خانواده‌های ایرانی در جشن‌های همگانی گرم و صمیمی شده است.

رحیم وثوقی، دیگر شهروند و بازاری با اشاره به استقبال مردم از خرید شب یلدا اظهار کرد: خوشبختانه مردم به این نقطه از درک رسیده‌اند که در موقع خرید هرگونه اقلام خوراکی موارد بهداشتی را کاملا رعایت کرده و با حساسیت کامل با این موضوع برخورد می‌کنند.

او تصریح کرد: حضور مردم در بازار برای شب یلدای امسال طبیعتا بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است که دلیل این در وهله اول گرانی‌های رایج در بازار و در وهله بعدی ویروس کرونا است که شور مردم را برای خرید و تدارک دورهمی شب یلدا کم کرده است.

یلدای ۹۹؛ هر خانواده یک دورهمی ساده/ تجربه مجازی‌ترین یلدای قرن زیر سایه کرونا

این کاسب بازاری دورهمی مجازی را بهترین گزینه برای شب یلدای ۹۹ دانست و گفت: همانطور که عیدنوروز ۹۹ در بستر شبکه‌های اجتماعی برگزار شد انتظار از مردم هست که در شب یلدا هم دورهمی‌های طولانی‌ترین شب یلدا خود را در فضای مجازی پی بگیرند تا زیانی به سلامت عموم جامعه وارد نشود.

یلدای امسال اگرچه به سبب وجود و شیوع کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود، اما یک تفاوت اساسی هم در این بین وجود دارد؛ اینکه مردم کشور در حالی باید طولانی‌ترین شب سال رو کنار خانواده به خوشی سپری کنند که قیمت‌ها در بازار به طرز اسفناکی اوج گرفته است.

بدون تردید هر چه ما از بالا رفتن قیمت‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم صحبت کنیم گوشی بدهکار ما نیست، اما امید می‌رود تا مسئولان هر چه سریع‌تر یا فکری به حال کاهش قیمت‌ها داشته باشند یا کاری کنند که نظم و مساوات در رابطه با درآمد همه دهک‌ها رعایت شود.

انتهای پیام/س

گزارش از نوشین سلامت

برچسب ها: شب یلدا ، ویروس کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
اول اینکه علی برکت الله نه اله
دوم هم اینکه سیصد تا کشته برا محرمه؟ چند چندی با خودت؟! خیلی وقته تابستون تموم شده، امروز هم که آخرین روزه پاییزه روح الله خان
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۰۹:۰۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
کاش محرم هم همه تو خونه بگذار میکردن که الان این وضع نباشه تازه اون دوماه بود این یه شب ما که بگذار میکنیم چون چتد وقت دیکه دوباره یه مراسم مذهبی بگذار میشه و گند میزنه به همه زحمتامون مثل عید ۱۳ بدرو عروسی کلی مراسم دیگه که نرفتیم بیرون و تو محرم همه تلاشها هدر رفت اله برکت اله