رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: طی روز‌های اخیر شاهد کاهش بروز بیماری کرونا بودیم، اما همچنان بار شیوع این بیماری در استان بالا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در رابطه با بیماری‌های عفونی بویژه ویروس ها، دو عامل نگران کننده، میزان بروز و موارد جدید بیماری و میزان بیماران موجود در جامعه مطرح است.

او افزود: با توجه به اقدامات مداخله‌ای صورت گرفته و توجه جدی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی روز‌های اخیر شاهد کاهش بروز بیماری کرونا هستیم، اما همچنان بار شیوع این بیماری در استان بالا است.


بیشتر بخوانید


شیرانی، برای کاهش بار شیوع بیماری فرصت ۲ تا ۳ هفته‌ای را لازم دانست و اضافه کرد: باید حداقل دو دوره کمون انتقال بیماری کنترل تا شاهد کاهش چشم گیر میزان شیوع بیماری باشیم.

او با ابراز نگرانی از مراسم‌های آیینی شب یلدا ادامه داد: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی با حضور بزرگ تر‌های فامیل به سبک سال‌های گذشته ضمن در معرض خطر قرار دادن سلامت و جان این عزیزان، شیوع موج جدید کووید ۱۹ را در پی خواهد داشت.

شیرانی گفت: بر اساس بررسی‌های آماری در حال حاضر یک پنجاهم تا یک صدم مردم استان ناقل بیماری کرونا هستند و در هر جمع بیش از ۵۰ نفر افراد با علایم و بدون علامت مبتلا به کرونا وجود دارند که می‌توانند بیماری را به سایر افراد جمع منتقل نمایند.

او، احتمال وجود ناقلین در جمع‌های چند نفره را هم بالا دانست و افزود: برگزاری مراسم شب یلدا به صورت دسته جمعی سلامت تمامی حاضرین در این جمع را تهدید می‌کند.

شیرانی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از برگزاری مراسم‌های دورهمی ویژه طولانی‌ترین شب سال پیشنهاداتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که از جمله آن کاهش و ممنوعیت تردد‌ها در روز‌های شنبه و یکشنبه مورخ ۲۹ و ۳۰ آذرماه ۹۹ و تعطیلی کل کسبه از روز‌های جمعه تا یکشنبه است که به نظر می‌رسد پیشنهاد اول اجرایی‌تر باشد.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد: با همراهی مردم و خودداری آن‌ها از برگزاری آیین سنتی شب یلدا، شیرینی و خاطره خوب شب عید و نوروز ۱۴۰۰ در کنار خانواده را از دست ندهیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار