سالار آملی مطرح کرد:

نتیجه‌بخش بودن سیاست برندسازی دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: سیاست برندسازی دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور نتیجه‌بخش بوده است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در وبینار تجارب و الگوی‌های بین‌المللی در توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت که امروز (سه‌شنبه) به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: دو سیاست کلان وزارت علوم؛ انتقال نتایج حاصل از تحقیق به جامعه و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: در زمینه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، بخش دانشگاهی طی ۶-۵ سال اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و بخش فناوری و نوآوری‌مان نیز در ابتدای راه است. امیدواریم به این بخش نیز توجه کنند تا ببینیم این تحول را چگونه می‌توانیم به وجود بیاوریم.

او در ادامه بیان کرد: در بخش بین‌المللی‌سازی، امروزه حدود ۱۸ هزار ۵۰۰ مقاله بین‌المللی مشترک داریم که حاصل کار پژوهشی مشترک، دانشجویان مشترک و استفاده از فناوری‌های کشور‌های مختلف است. یعنی نزدیک به یک‌سوم کل مقالات آی. اس. آی که امروزه تولید می‌شود، مقاله مشترک با خارج از کشور است و حدود ۴۶۵ پروژه مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور داریم.

سالارآملی با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در نمایه‌های بین‌المللی گفت: سیاست برندسازی دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور نتیجه‌بخش بوده است. هم اکنون در معتبرترین ارزیابی‌های دانشگاه‌های دنیا از جمله شانگهای، کیو. اس و تایم، رتبه‌های بسیار خوبی داریم. هرچند دانشگاه‌های کشورمان رتبه‌های خوبی دارند، اما نگاه این گونه در بخش فناوری و نوآوری نداریم. هنوز از نوآوری باز استفاده نمی‌کنیم؛ هنوز مرکز رشد مشترک با کشور‌های همجوار نداریم، این‌ها نقطه ضعف‌هایی است که باید بپذیریم در بخش همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی داریم.

او در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم همکاری دانشگاه و صنعت داشته باشیم، نمی‌توانیم نگاه محلی داشته باشیم؛ حداقل این است که به منطقه خودمان توجه کنیم. باید بازار بزرگ‌تری را نگاه کنیم. همین که از مرز‌های کشورمان عبور کنیم، وارد رقابت می‌شویم.

سالارآملی افزود: یکی از نقاط ضعف همکاری دانشگاه و صنعت در شرایط کنونی را نگاه بیش از حد داخلی می‌بینم. ارتباط صنعت و دانشگاه، ارتباطی دوجانبه است؛ این دو باید در چهارچوب یک مدل که نظام ملی نوآوری است همکاری کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در پایان گفت: مهم‌ترین استفاده دنیا از برنامه ارتباطی صنعت و دانشگاه، ارتباط در بخش بین‌المللی‌سازی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار