معاون خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد؛

احداث ۳۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در قم

ذاکریان گفت: در طرح جامع دوچرخه سواری ۳۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه طی ۱۰ سال آینده در این شهر احداث خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،عباس ذاکریان معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: تا پایان امسال، هفت پیست تخصصی دوچرخه در منطقه هشت و یک پیست نیز در منطقه دو احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

ذاکریان عنوان کرد: طراحی مسیر‌های دوچرخه بر مبنای مطالعات دوچرخه درحال انجام است و در تمام مناطق شهری مسیر‌های تخصصی و استاندارد احداث می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: احداث مسیر‌های ویژه دوچرخه برای افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند به دلیل کاهش عرض خیابان ممکن است موجب ناراحتی شود، اما شهرداری قم در ایمن سازی مسیر‌های دوچرخه سواری اهتمام دارد.

ذاکریان بیان کرد: در بودجه سال آینده شهرداری قم ۱۰ میلیارد تومان برای احداث مسیر‌های ویژه دوچرخه در مناطق هشت گانه شهری پیش بینی شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: انسان محوری از اولویت‌های شهرداری قم در طراحی‌های جدید معابر شهری است.

ذاکریان با اشاره به ایمن سازی ۱۴ کیلومتر از محور‌های پرخطر شهری ابراز کرد: در سال ۹۸، ۱۲۰ از شهروندان قمی در اثر سوانح راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست دادند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: تغییر رویکرد از خودرومحوری به انسان محوری یک طرح پرچالش است که پیش شرط ابتدایی آن تغییر رویکرد مسئولان کلان استانی و ملی است.

ذاکریان گفت: پیاده راه سازی‌های اطراف حرم مطهر از نمونه‌های بارز طرح‌های انسان محور در برابر خودرومحوری است، آیین نامه طراحی معابر شهری بعد از دو دهه بروزرسانی شده و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: تا پایان امسال به یک وضعیت کفایت نسبی در نصب تابلو‌های هدایت مسیر خواهیم رسید.

او افزود: آلبوم طراحی خط کشی‌های شهری قم در حال تدوین شده و هرگونه خط کشی‌ها زین پس بر مبنای آن انجام خواهد گرفت،ازابتدای امسال ۴۰۰ کیلومتر خط کشی طولی در معابر شهری قم انجام شده است.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق، ۲۳ چراع راهنمایی به تجهیزات برق اضطرای مجهز شده اند.

ذاکریان بیان کرد: در دو سال گذشته ۱۱۰ اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و بیش از ۱۲۰ اتوبوس نیز در حال بازساری و اورهال شدن هستند که از این بین ۲۰ دستگاه تحویل شهرداری شده‌است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: در شرایط کرونایی برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی و سلامت مردم به تعداد بیشتر اتوبوس‌های درون شهری و همچنین بهره برداری از مترو نیازمندیم.

او تاکید کرد: بخش حمل و نقل عمومی قم از آغاز شروع بیماری کرونا با خسارت شدیدی همراه شده است،برای حفظ سلامت شهروندان در ابتدا و انتهای شیفت، اتوبوس‌های شهری ضدعفونی می‌شود.

ذاکریان همچنین افزود: بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس رانی قم فرسوده و مستهلک شده است و ساماندهی مجدد آن‌ها طی یک ماه آینده آغاز می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم یادآورشد: سیستم ناوبری هوشمند اتوبوس‌رانی قم درحال تدوین شدن است که در این سامانه، مسیر یابی و تبادل سفر، زمان حرکت رسیدن به ایستگاه‌ها و مسیریابی نقطه به نقطه پیش بینی شده‌است.

ذاکریان با اشاره به افزایش نرخ ناوگان تاکسیرانی قم،بیان کرد: افزایش نرخ در این ناوگان بر مبنای میزان تورم و متناسب با شرایط درآمدی فعالان این بخش است.

 او افزود: تبلیغات در بدنه اتوبوس‌های شهری از دو سال گذشته ممنوع شده و تایید محتوای آن نیز بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گفته ذاکریان، دلیل افزایش مجدد نرخ تاکسیرانی در قم به دلیل خسارت‌هایی بود که این افراد در طول شیوع بیماری کرونا متحمل شدند.

ذاکریان یادآور شد: با وجود اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل یا محدود شد، اما هیچ گونه حمایتی از فعالان این بخش نشد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: از آنجایی که دولت حمایتی از محدودیت جابه جایی مسافر توسط تاکسی‌های شهری انجام نشد مجبور شدیم این هزینه را از مردم دریافت کنیم و نرخ آن را دو بار در طول یک سال افزایش دهیم.

ذاکریان ادامه داد: نوسازی تاکسی‌های شهری از سال ۹۶ به صورت کامل متوقف شده است، بدون حمایت‌های دولتی امکان نوسازی این ناوگان بسیار دشوار است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: ۶ هزار تاکسی درون شهری در قم فعال است و تعداد بازرسان بخش ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار محدود است و اگر گزارشی توسط مردم به هیات تاکسی رانی ارائه شود با رانندگان متخلف برخورد می‌شود.

او بیان کرد: ۵۰ درصد از تاکسی‌های شهری قم به پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند،از ابتدای سال‌جاری ۴پل عابر پیاده قم مکانیزه و آسانسور مجهز و ایمن بر روی آن‌ها نصب شده‌است.

ذاکریان عنوان کرد: قرار بود در سال‌جاری ۱۳ پل مکانیزه جدید درقم احداث شود که مرحله ساخت و نصب آن‌ها تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم یادآور شد: احداث هر پل مکانیزه ۵ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری دارد در حالی که خط کشی عرضی گذرگاه‌های پیاده و فرهنگ سازی آن نسبت به توقف خودرو‌ها در پشت خط عابر پیاده فقط ۲۰ میلیون تومان هزینه روی دست شهرداری می‌گذارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری ۲ هزار پارکینگ برای موتورسیکلت در هسته مرکزی شهری ایجادشده‌است.

 ذاکریان گفت: به زودی۹۰ دوربین نظارتی جدید در سطح شهر نصب و به بهره برداری می‌رسد،با نصب این ۹۰ دوربین جدید تعداد دوربین‌های نظارتی قم به ۲۰۰ عدد خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم مبحث ساماندهی کمربندی ۷۲ تن را مورد توجه قرار داد و گفت: شهرداری در این رابطه به وظایف خود عمل کرده و دوربین و سکو‌های لازم را نصب کرده و برخورد با رانندگان متخلف بر عهده پلیس راهور است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار