مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان، گفت: تفاهم نامه ای بین ثبت احوال و نوسازی مدارس با هدف برخورداری از آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت احوال استان برای اجرای طرح مکان یابی و ساخت مدارس منعقد شده است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سید محمد واعظی نژاد مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان امروز طی دیدار با محمد قاسمی مدیرکل ثبت احوال استان بر همکاری بین این دو دستگاه برای رسیدن به نتایج مطلوب در ساخت مدارس، تاکید کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان از مدیرکل ثبت احوال استان درخواست کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق مطالبات و منویات مقام معظم رهبری، برای زیر نظام تامین فضا و تجهیزات جهت ساخت مدارس در مناطق مورد نیاز  نوسازی مدارس را یاری کند.

واعظی نژاد با اعلام اینکه مدرسه ساخته می‌شود و بعد از ساخت آن، با مهاجرت و کم شدن جمعیت در آن منطقه بلااستفاده رها می شود، افزود: این امر یک آسیب محسوب می‌شود و درصورتی که در برخی مناطق مدرسه ساخته شده است ، اما با توجه به رشد نرخ جمعیتی در آن منطقه نیاز به ساخت مدارس دیگر و اضافه کردن کلاس‌های درس دیگر نیز است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان، با اشاره به اینکه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمایش شهری و روستایی در اختیار نوسازی مدارس قرار گرفته است، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا افق ۵۰ سال آینده را پیش بینی کرده است، که در چه مناطقی نیاز به ساخت مدرسه می باشد و قطعا اطلاعات ثبت احوال استان در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

او، اطلاعات به روز، زاد و ولد و تفکیک جنسیتی شهر‌ها و روستا‌های سراسر استان را که ثبت احوال در اختیار دارد، برای بحث مکان یابی و ساخت و ساز احداث فضا‌های آموزشی، پرورشی، ورزشی و رفاهی مثبت و مورد اهمیت عنوان کرد.

واعظی نژاد بیان داشت: برنامه داریم تا هزینه‌های ساخت و ساز مدارس هدر نرود و مکان یابی تخصصی‌تر دنبال شود.

رضا هدایتی معاون فنی نوسازی مدارس استان کرمان در این دیدار ساخت و ساز در حوزه فضا‌های آموزشی، پرورشی، کانون‌ها، سالن‌های ورزشی و چند منظوره را از اولویت‌های کاری اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز مناطق این پروژه‌ها ساخته می‌شود.

هدایتی افزود: اطلاعات جمعیتی و همچنین اطلاعاتی که نشان بدهد در حوزه ساخت و ساز این پروژه‌ها ایمنی رعایت می‌شود، مد نظر و تاکید است، به عنوان مثال علاوه بر داشتن آمار نرخ رشد و کاهش جمعیت، پروژه روی گسل نباشد و یا در مسیر دکل برق فشار قوی قرار نداشته باشد.

او در خصوص آمار و اطلاعات جمعیتی، عنوان کرد: هم جمعیت مناطق را به تفکیک شهر‌ها و روستا‌ها نیاز داریم و هم تفکیک جنسیتی دانش آموزان کرمان و نواحی پر جمعیت را که بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم و پروژه‌هایی که اولویت دار هستند را دنبال کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

هدایتی، بیان کرد: برای تحقق اهداف افق ۵۰ سال آینده، نیاز به آنالیز خاصی داریم و اطلاعات ثبت احوال که اطلاعات جمعیتی است، برای ما واقعی‌تر می باشد.

محمد قاسمی مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در این جلسه با قدردانی از دید علمی و کارشناسی اداره کل نوسازی مدارس نسبت به حوزه ساخت و ساز مدارس، تصریح کرد: ساختن یک مدرسه با هزینه‌های امروزی در صورتی که بلا استفاده رها شود، یک معضل خواهد بود.

او، بر تحقق سیاست‌های ثبت احوال تاکید کرد و گفت: ما به هویت مکان محور به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی ثبت احوال نگاه می‌کنیم و تاکنون ۹۵ درصد از مردم کرمان کارت ملی هوشمند ثبت نام کردند که به ۸۱ درصد از مردم استان کارت تحویل شده و مابقی با تامین کارت خام تا ۱۴۰۰ تحویل می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان، افزود: آمار به تفکیک شهرستان و جنسیت استان را ماه به ماه داریم و در سال ۱۴۰۰ طبق سیاست‌های سازمان ثبت احوال مهاجرت‌های اتفاق افتاده را نیز به روز خواهیم کرد و می‌توانیم برآورد نسبی از جمعیت روستا ،شهر، منطقه و محلات پر تراکم را در اختیار نوسازی مدارس آموزش و پرورش قرار دهیم تا نتایج بهینه و مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.