گونه جدید بذر برنج که با استفاده از فناوری انرژی هسته‌ای تولید شده است همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مازندران رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،پرفسور نعمت‌زاده استاد دانشگاه کشاورزی مازندران از رونمایی گونه جدیدی از بذر برنج با عنوان شهریار خبر داد و گفت: پس از دستیابی به رقم برنج روشن که سه سال قبل با استفاده از فناوری انرژی هسته‌ای تولید و به جامعه کشاورزی کشور معرفی شد محققان این دانشگاه با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای بذر جدیدی با همان فن آوری تولید و به یاد شهید شهریاری آن را برنج شهریار نامگذاری کردند.

او با بیان اینکه بذر شهریار هم خانواده برنج روشن است، افزود: عملکرد بذر برنج شهریار ۱۰ تن در هکتار و ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن بیشتر از برنج روشن است.

این محقق ادامه داد: برنج شهریار زودرس بوده و از نظر کیفیت و پخت مانند ارقام محلی برنج مازندران مانند طارم است و پیش بینی می‌شود به دلیل افزایش عملکرد، کاهش مصرف سموم شیمیایی و آب و مقاوم بودن در برابر آفت کرم ساقه خوار برنج همانند بذر روشن مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد.

پرفسور نعمت‌زاده تنها تفاوت بذر شهریار با برنج روشن را غیرمعطر بودن این برنج اعلام کرد و گفت: برنج شهریار قابلیت کشت در شالیزار‌های برنج سراسر کشور را دارد.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۲۲:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام ممنونم از زحمات شما برادران بزرگوار ..بزر برنج شهریاری کجا باید بگیریم .‌لطف کنید جواب بدین ممنون میشم ..
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۴۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

سلام و سپاس
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در جاده دریا ساری

آخرین اخبار