به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ️ وبینار الگوهای نوین در ارتباط پژوهشهای علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت امروز یک شنبه ۲۳ آذر با حضور محمد سعید سیف، مدیر اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی برگزار شد.
سیف در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کشور با رشد بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب، مسائل اقتصادی و ... همراه است که بعد از بررسیهای لازم میتوان به نقش دانشگاهها و مسائل علمی در رفع این مشکلات پرداخت.
او افزود: از فرصتها و امکانات کشور میتوان به فارغ التحصیلان دانشگاهی، ذخایر معدنی و ... اشاره کرد.
سیف تصریح کرد: عوامل موثر در پیشرفت علمی کشور شامل برنامه ریزی، حمایتهای مالی، کیفیت و کمیت نیروی انسانی و تجربه و دانش انباشته است و کشورها سرمایه گذاریهای بسیاری انجام میدهند.
مدیر اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: ارقام سرمایه گذاریهای ما به منظور پیشرفت مسائل علمی کشور بسیار محدود بوده و وضعیت جمعیت باسوادان کشور به صورت متوسط نشان دهنده این است که ۸۶ درصد افراد باسوادی داریم که توان خواندن و نوشتن بلد دارند.
سیف تاکید کرد: سعی کرده ایم تا دانشگاهها را به صورت کارآفرینی پیش ببریم و در صورت تحقق این روند، انتظارت ما هم از ایفای نقش دانشگاههای کارآفرین افزایش پیدا خواهد کرد و با تقویت اکوسیستم میتوان شاهد نتایج خوبی بود.
مدیر اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم بیان کرد: روشها و برنامههای بهبود اثربخشی دانشگاهها و مراکز علمی شامل پایان نامه ها، ماموریت گرایی، کارآموزی، آیین نامه ارتقا و ... میشود.
او درباره طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: این طرح منسجم و کامل است و بعد از ابلاغ آنها دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و علمی کشور در این زمینه نقشهای موثری انجام داده اند و این موسسات شریک راهبردی تقویت ارتباط جامعه و دانشگاهها هستند و برای این طرح ۴۴ اقدام پیش بینی شده که نتایج آن بسیار قابل قبول بوده است که از مهمترین آن میتوان به مهارت افزایی اشاره کرد.
سیف اظهار کرد: اکثر فارغ التحصیلان در سازمانهای دولتی و خصوصی کشور علاقه به فعالیت دارند که مهارتهای انسانی و ادراکی فارغ التحصیلان رشتههای علوم انسانی در این زمینه بیشتر از مابقی رشتهها دیده میشود، در سال ۹۹ به ۹۳ دوره مهارت افزایی در هر دانشگاه پرداخته ایم و امسال ۳۰۱۱ دانشجو در دانشگاههای سطح کشور در این کارگاههای مهارتی شرکت کرده اند و این موضوع نشان دهنده طی کردن مسیر خوبی است.
او با بیان اینکه مراکز هدایت شغلی و کاریابیهای تخصصی در دانشگاهها به خوبی انجام میشوند، تاکید کرد: حدود ۳۹ مراکز هدایت شغلی و کاریابیهای تخصصی مستقر در دانشگاهها را به صورت رسمی حمایت کرده ایم و آنان هم مسئولیتهای خوبی از خود به نمایش گذاشته و در این زمینه پیشرفتهای زیادی کسب کرده اند.
سیف تصریح کرد: تدوین همکاری ها و برنامه های مشترک با دانشگاه های فنی، تعریف گسترده دوره های مهارتی مورد نیاز دانشجویان و دانش آموختگان، ایجاد کلینیک های مشاوره برای ارتباط گسترده و مستمر با جامعه و استفاده بهینه از طرح های فرصت مطالعاتی برای شناسایی و توسعه همکاری های مشترک با دستگاه های اجرایی کشور امری لازم و ضروری است.
بیشتر بخوانید
فاصله میان صنعت و دانشگاه جهت گیریهای آموزشی را از جامعه دور میکند
انتهای پیام/