به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح هفته پژوهش و فناوری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: اگر به عنوان یک مساله کلیدی این پرسش مطرح شود که مشکلی که امروزه جوامع را چه در مقیاس داخلی و چه در مقیاس منطقهای و بینالمللی آزار میدهد چیست، شاید نقطه نظرات به این سمت برود که "ناتوانی در گفتوگو و تعامل" در چارچوبهای منظم و حساب شده یکی از مشکلات کلیدی جوامع است.
او افزود: اینکار از حوزههایی غیر از حوزههای علوم انسانی ساخته نیست. مجموعه علوم انسانی که در واقع موضوع آن انسان و در معنای کلی، اجتماعات جوامع انسانی است این توانمندی را دارد که بکوشد با تمام تغییرات و تحولات این باب را بهعنوان یک باب اصلی مدنظر خود قرار دهد و به توسعه آن کمک کند که این در واقع خدمتی است به بشریت تا خیلی از مشکلاتی را که جوامع با آن مواجه هستند از پیشروی بردارد.
غفاری تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری را فرصتی میدانیم تا آنچه را که در حوزه پژوهش با آن مواجه هستیم بهصورت نقادانه مورد واکاوی قرار گیرد تا دیگران بتوانند از این نشستها و برنامهها استفاده لازم را ببرند.
او با اشاره به تلاش و اهتمامی که پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص ارتقای علوم انسانی دارد، گفت: هفته پژوهش و فناوری بنا بر مأموریتها در تقویم نظام آموزش عالی کشور جایگاه خودش را پیدا کرده و فرصت بسیار مغتنمی است.
غفاری افزود: یکی از نکاتی که در عرصه پژوهش باید بهآن توجه شود این است که ما باید بهنوعی، پیمایش و تسهیلسنجی پژوهش را هم در دستور کار خودمان قرار دهیم و به خوانشی که دیگران از تلاشهای انجام شده دارند، نقدها و انتقادهایی که از نتایج پژوهش و تأثیر و اثر آن میشود؛ توجه بیشتری شود.
جایگاه پژوهشهای انسانی، مهمترین بخش در عرصه پژوهش است
او گفت: جایگاه پژوهشهای انسانی و اجتماعی یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین بخشها در عرصه پژوهش است و اینکه ما میخواهیم چه سیاست پژوهشی در این حوزه داشته باشیم و چگونگی حفظ استقلال پژوهش و استقلال آموزش در این عرصه نیز مهم و حساس است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در اندیشهای که در خصوص بحث جایگاه پژوهشهای علوم انسانی وجود دارد در درجه اول این نکته مطرح است که ما قصد داریم آگاهی را تولید کنیم که بهرهمند و برخوردار از شهروندان توانمندی باشیم که این شهروندان بتوانند آن کنشگری بخردانه را در ساحتها و عرصههای مختلف داشته باشند.
غفاری با اشاره به حساسیت ویژه پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص بحث هویتبخشی تصریح کرد: همه ما میدانیم هویت در گرو بازکاوی و بازخوانی درست میراث یک کشور و نقد آن هست، نه نفی آن. در دنیای امروز این وجه، این هنر و این کارویژه به عنوان یک نکته کلیدی مطرح است و کمک میکند به معنیبخشی زندگی و به تعبیری سیاست زندگی البته نه در معنای تجویزی و دستوری آن، بلکه در معنای بالابردن قدرت انتخاب عالمانه و بخردانه برای شهروندان است تا آنها بتوانند آن زیستی که شایسته انسان با کرامت است را فراهم کنند.
او تأکید کرد: همه پژوهشها چه در عرصه علوم طبیعی یا علوم انسانی زود یا دیر آثار و پیامدهای خود را در سپهر و ساحتهای مختلف خواهند داشت. اگر ما حوزه پژوهش را رصد کنیم، میبینیم بهمحض اینکه پژوهشگران گرانقدر ما صفحه جدیدی را باز کردهاند و به واکاوی و بازکاوی تازهای رسیدهاند، بهتدریج نشانههای آن را در حیات اجتماعی میبینیم و وقتی تحولات و دگرگونیهای بهوجود آمده در حیات اجتماعی را مورد توجه قرار میدهیم به تلاشها در عرصه علوم مختلف بهویژه علوم انسانی پی میبریم.
اجرای موفقیتآمیز برنامه اول توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
در ادامه قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ را در حالی آغاز میکنیم که پس از اجرای موفقیتآمیز برنامهی اول توسعه راهبردی پژوهشگاه، اکنون در نخستین سال اجرای برنامه دوم قرار داریم.
او افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با پایبندی به میثاق همگانی خود، یعنی برنامه توسعه راهبردی، در عرصه برخی از سیاستگذاریها در وزارتخانههای مرتبط، برخی کمیسیونهای دولت، عرصههای اجتماعی و در صحن مجمع رؤسای پژوهشگاهها، دانشگاهها و حوزه، بهویژه عرصه صنعت، اثرگذاری بسیار مشهودی داشته است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹، از سوی مقام معظم رهبری، تأکید کرد: در سال جهش تولید، تقویت ارتباط با صنعت، توسعه و پیشرفت اجرای طرحهای حوزه تابآوری، پویش امید و برگزاری همایش مجازی «ابعاد انسانی و اجتماعی کرونا در ایران» و انتشار چندین جلد کتاب و مقاله مرتبط با موضوع کرونا در نشریات علمی و عمومی و … از اقدامات پژوهشگاه در سال جاری بوده است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/