به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رمضانعلی سبحانیفر درباره همکاری شرکت پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار داشت: امسال به دلیل وضعیت کرونا، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران متولی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی و مقرر شد این نمایشگاه با همکاری پست برگزار شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه در نشستی با مسئولان وزارت ارشاد به تفاهمنامهای رسیدیم که امضا هم شد، گفت: در این تفاهمنامه بخش لجستیک کار به ما واگذار شد. از این رو تلاش داریم در نخستین نمایشگاه کتاب مجازی همکار وزارت ارشاد باشیم و کتابهای خریداری شده در در کوتاهترین زمان ممکن، به دست متقاضیان برسد.
وی به تشریح روند خرید کتاب در این سامانه پرداخت و ابراز داشت: در پنل پست، بخشی با این عنوان تعریف شده که ذیل سامانه وزارت ارشاد فعال خواهد بود. سفارشها توسط سامانه وزارت ارشاد ثبت شده و در پنل ما قابل رویت خواهد بود.
سبحانی فر با بیان اینکه در پنل پست میزان سفارش هر ناشر مشخص است، گفت: ما پس از این مسیر بر اساس پروتکلها کتابها را از ناشر دریافت کرده و به نشانی مخاطب ارسال میکنیم.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ابتدا قرار بود نمایشگاه مجازی کتاب در آذر ماه برگزار شود، اما تعطیلات کرونایی آن را به تعویق انداخت و اوایل دی ماه شاهد اجرای آن خواهیم بود، ابراز داشت: در تفاهمنامه منعقد شده آمده، هنگامی که کتابهای ناشر به عدد ۱۰ رسید ما موظف به مراجعه به ناشر، تحویل کتاب و رهسپاری آن به سوی متقاضی هستیم.
سبحانیفر در پاسخ به این سوال که آیا مجموع کتابهای ناشر پس از رسیدن به عدد ۱۰ کتاب از طریق پست تحویل گرفته میشود، گفت: در تفاهمنامه به دلیل سرعت گرفتن ارسال مرسولات اینگونه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه ۳۰ درصد تخفیف روی مرسولات در نظر گرفته شده، بیان داشت: کارتنهای خاصی طراحی شده و در اختیار ناشران قرار میگیرد تا کتابها در آن قرار گیرد؛ بنابراین تخفیفها نسبت به حجم و وزن کتاب لحاظ میشود.
وی در پاسخ به سوال اینکه دغدغه کنونی ناشران و مخاطبان تحویل به موقع کتابهاست تا موجب دلگرمی مخاطب شود، گفت: تلاش میکنیم زیرساختهای لازم فراهم باشد تا تاخیری در این روند رخ ندهد. اگرچه شرایط کنونی متفاوت بوده و عادی نیست، اما تلاشمان این است که در کمترین زمان کتاب به دست مخاطبان و متقاضیان برسد.
به گفته وی، پست همواره در خط مقدم خدمتگزاری حضور داشته و هرگز تعطیل نبوده است. حتی با وجود اینکه ۱۶۰۰ نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شدند، اما هرگز خدمت تعطیل نشد و به سرعت همکارانی جایگزین آنها شدند؛ به طوری که برخی همکارانم حتی ۴۸ ساعته سر کار حاضر بودند. با اینکه حجم و ترافیک مرسولات بالاست، اما با رعایت پروتکلها آنها را تحویل میدهیم.
وی ضمن عذرخواهی از هموطنان بابت تاخیر در دریافت مرسولات در ایام شیوع کرونا، اطمینان خاطر داد، مرسولات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در کمترین زمان به دست مخاطبان برسد.
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر درباره پیرامون دریافت سفارشهای این نمایشگاه در استان تهران و شهرستانها توضیح داد: ما مسیر را به نحوی تعریف کردهایم که از سه تا شش روز مرسولات به دست خریداران برسد. این نکته هم حائز اهمیت است که ما با وجود افزایش هزینهها تعرفهها را افزایش ندادیم و بالا هم نمیبریم.
مدیرعامل شرکت ملی پست اضافه کرد: تلاش میکنیم کتابها در اولین فرصت ممکن در دستور کار قرار گرفته و به مخاطبان برسد؛ ضمن اینکه هر بسته، کد رهگیری دارد که به شمارهای که مخاطب آن را ثبت کرده، پیامک میشود و کاملا میتوان بسته را چه در تهران و چه شهرستان رهگیری کرد.
وی در پایان افزود: شرکت ملی پست تمام تلاش خود را میکند تا بستههای کتاب از ناشر تا مخاطب به سرعت ارسال شود و این نمایشگاه با مشکلی مواجه نشود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/