دبیر کل سازمان ملل ارزش قانونی به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی از سوی رئیس جمهور آمریکا را زیر سوال برد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از القدس العربی، دبیر کل سازمان ملل به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب (مراکش) بر صحرای غربی از سوی رئیس جمهور آمریکا را رد کرد و گفت موضع سازمان ملل در این باره همانند گذشته بدون تغییر است.

آنتونیو گوترش در واکنش به عادی سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی و به دنبال آن به رسمیت شناختن حق حاکمیت مغرب بر صحرای غربی از طرف دونالد ترامپ گفت همانطور که قبلاً گفتیم و به روشنی عنوان شد موضع ما در مورد صحرای غربی تغییری نکرده است و همه چیز مانند گذشته باقی خواهد ماند. او درباره ارزش قانونی تصمیم ترامپ گفت راه حل‌های مسئله صحرای غربی به اعترافات یک جانبه دولت‌ها بستگی ندارد، بلکه به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت بستگی دارد که ما خود را حافظ آن می‌دانیم.

استفان دوجریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل موضع گوترش در مورد تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را تکرار کرد و گفت سازمان ملل قطعنامه‌های خود را که آخرین آن‌ها قطعنامه شماره ۲۵۴۸ (صادر شده در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰) است، عامل تعیین‌کننده در موضوع حاکمیت بر صحرای غربی می‌داند.

در حالیکه برابر با قطعنامه‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۹ سازمان ملل، حق ساکنان صحرای غربی برای تعیین سرنوشت خود به رسمیت شناخته شده است، ترامپ در اقدامی یک جانبه پس از عادی سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی حق حاکمیت بر صحرای غربی را به مغرب سپرد.

رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه شب با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که مغرب و رژیم صهیونیستی بر سر روابط دیپلماتیک کامل به توافق رسیده‌اند. ترامپ افزود در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۱۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
وقتی تاجرمسلکی احمق و از نوع درجه یک استقلال کشورها را نیز مانند خرید و فروش و یک میزقماربازی میداند و بر سر آن میان اسرائیل و کشورها اینگونه عمل میکند.............
آخرین اخبار