دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: مهاجرت پرستاران ایرانی به سایر کشورها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع مهاجرت پرستاران به کشور‌های خارجی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود وضعیت مناسب برای شغل پرستاری مانند نبود حقوق، سختی کار به دلیل کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی؛ برخی از پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند؛ این مسئله باعث شده است تا موضوع کمبود نیروی پرستار در کشور نسبت به سال‌های گذشته به چشم بخورد.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نیاز بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به نیروی پرستاری ادامه داد: در حال حاضر پرستاران در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونایی هستند، اما کمبود نیروی پرستار باعث به خطر افتادن وضعیت سلامتی بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران تاکید کرد: در کشور‌های توسعه یافته در دوران شیوع بیماری کرونا برای جذب بیشتر پرستاران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و بالا بردن سطح انگیزه این قشر، حقوق آنها افزایش پیدا کرد اما متاسفانه در ایران کمبود نیروی پرستار به شدت دیده می‌شود و وضعیت پرداختی‌ها اصلاً خوب نیست.

شریفی مقدم بیان کرد: طبق آمار سنجش سلامت در جهان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ پرستار باید به کار گرفته شود که این میزان در کشور‌های اروپایی بین ۸ الی ۱۰ پرستار است در حالیکه در کشور ما ۱.۰۱ پرستار برای این تعداد از افراد به‌کار گرفته می‌شود که این امر از حداقل‌های در نظر گرفته در استاندارد جهانی، خیلی کمتر است.

او در خصوص مهاجرت پرستاران تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان نظام پرستاری کشور، سالانه حدود ۵۰۰ پرستار جهت دریافت معرفی‌نامه برای مهاجرت به خارج از کشور، به این سازمان مراجعه می‌کنند. اما اکنون این آمار ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که علت اصلی آن ایجاد انگیزه‌های مختلف در کشور‌های توسعه یافته است.

دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خدمات مراقبتی را به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند، این درحالی است که استاندارد آن به طور متوسط دو و نیم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است.

شریفی مقدم گفت: کمبود نیروی پرستار ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌ها دارد، امروزه با شیوع بیماری کرونا کمبود این نیرو بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد، زیرا بیماری کرونا به تعداد بیشتری نیروی پرستار نیازمند است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
با ماهی ۸میلیون حقوق البته اونم پرستار رسمی اگر باشی و کلی سختی کار و ساعات اضافه کاری اجباری ایا موندن بهتر است یا رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
هر کسی میتونه باید بره
شما فقط یکبار زندگی میکنی باید جوری زندگی کنی که ازش لذت ببری و اصلا و ابدا حرف دیگران مهم نباشه
بخواین قبول کنید یا نکنید زندگی در کشور جهان اولی خیلی متفاوت و قشنگتر از یک کشور جهان سومی
خودتونو گول بزنید واقیعتو که نمیشه تغییر داد
انشالله هر جا هستند سلامت باشند خدمت به مردم ایران یا مردم جای دیگه با هم فرقی نداره همه انسان ها بنده های خداوند هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
پرستارها و پزشکان در کشورمان دارن شاهی میکنن کسی ناراحته هزینه تحصیل رایگانشو بده به دلار بعد تشریف ببره هر جا که خواست 500 هزار نفر تو صف رشته تجربی هستن که برن دکتر پرستار بشن اگه بد بود اینجوری خواهان نداشت
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه تومملکت ما رانت خواری و وجود افراد بیتجربه و بخصوص حضور پزشکان در وزارت بهداشت ننجر ب بالا کشیدن منابع مالی ب نفع اونا میشه و موجب ضعف مزایای پرستاران میشه چطوریه ک حق تسری زندان ها و قوه قضاییه تایید میشه ولی واسه پرستاران چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی که نه حقوق و مزایا و کارانه به پرستاران که واقعا از جانشان گذشته اند نمی دهند ان وقت انتظار هم دارند که انها مفتی کار بکنند . دولت باید هر چه قدر می تواند به این قشر زحمتکش و بسیار فداکار باید کمک بکند و حقوق و مزایا و امتیازات خاص و قانونی شان را بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اشکالی در این امر نیست همه میدانند که به دنبال پول بیشتر به خارج از کشور میروند مسئولین باید دوکار انجام دهند .اول تمام مخارج تحصیل را محاسبه کرده مدت زمانیکه در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت بوده تا کسب تجربه کنند را محاسبه کنند به قیمت روز ارز های خارجی دریافت کنند و هر شخصی که به هر نحوی تابعیت کشور دیگری را کسب کرد تابعیت ایرانیش باطل شود نمیشود با پول و جان این مردم به رایگان تحصیل کرد و خدمتش را به خارجی انجام دهند
-
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
ترجیه میدهند بجای خدمت به هم میهنانشان به خارجی های خدمت کنند پس تا ابد مدیون هموطنانشان باقی خواهند ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
به نظر بنده حق دارن برن . منم يه كارشناس شركت نفتم با 25 سال سابقه خودم و اكثر همكارام دنباليم كه بريم . چون اينجا به شدت در حقمون ظلم ميشه . آقاي رئيسي با شعار مبارزه با فساد اومد ولي همين ابتداي امر يه عده كه ييچ تجربه و شناختي از نفت ندارن با لابيگري دارن ميشن مدير و معاون . آخه برا مني كه شاگرد ممتاز دانشگاه نفت بودم و 25 سال تو اين صنعت جون كندم جاي موندن و كار ميمونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
ایکاش همه درایت شما رو داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
علت اصلی مهاجرت،پول و دنیاپرستی و تطمیع است.نبود حس انسانیت و نوعدوستی و وطن پرستی.نداشتن ایمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
هر وقت خودت پرستار شدی میتونی اینجور حرف بزنی..اگر دنبال پول بودن پرستار نمیشدن دلال میشدن خیلی بیشتر از این تهمتها در می اوردن ...جونشون کف دستشون هست شما میگی پول..هنوز که هنوزه خیلی از اضافه شیفتهاشون رو ندادن بهشون..خیلیها پیمانکارن.خیلیها ماهی یکبار خانواده رو میبینن...خدای انصاف هم چیز خوبی هست
آخرین اخبار