مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سطح و شمار کانون‌های تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا صحرایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: طبق آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم اکنون ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی  وجود دارد.

او با اشاره به اینکه این شمار پیش از انجام این مطالعات ۱۶ کانون با سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بود افزود: نمی‌توان بطور دقیق اعلام کرد که همه این کانون‌ها به یکباره ایجاد شده‌اند و احتمال فراوان وجود دارد که بررسی‌های تخصصی و شناسایی در این زمینه بیشتر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی  ادامه داد: کانون‌های تحت تاثیر فرسایش بادی شامل سه بخش مناطق بحرانی "مناطق مولد ریزگرد و غبار"، مناطق انتقال و مناطق میزبان غبار و ریزگرد است بنابراین مناطق بحرانی و مدیریت آن‌ها به منظور جلوگیری از تولید غبار و گرد از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

صحرایی بیان کرد:سطح مناطق بحرانی تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که قبل از این ۷۵۰ هزار هکتار بود.

او تصریح کرد: برای مدیریت مناطق بحرانی تاکنون در سطحی معادل ۵۷۰ هزار هکتار در خراسان رضوی با ایجاد جنگل طبیعی عملیات احیای بیابان انجام شده است.

از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی است.

از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی حفاظت و صیانت می‌شود.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.