عنایت‌الله رحیمی خواستار مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای طرح‌های احیا شد و گفت: سود و زیان احیای تالاب‌ها در رفاه و اقتصاد جوامع محلی تاثیر گذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت‌الله رحیمی در جلسه ستاد احیا تالاب‌های استان با ابراز خرسندی از بارندگی‌های اخیر، گفت: محیط زیست بستر فعالیت انسانی و بستر توسعه پایدار است و این هدف معطوف به چند مسله کوچک و ظاهری نیست، زیرا در زندگی جوامع انسانی نقشی حیاتی دارد.

او با اشاره به رها سازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در تالاب‌های استان، افزود: ساماندهی و همکاری مردم در این رها سازی‌ها بسیار مهم بوده و باید تلاش کرد تا این همکاری به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

استاندرا فارس اجرای طرح بلند مدت احیا تالاب‌ها را از جمله اهداف موثر در ساماندهی این بخش عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با همکاری دانشگاه الگوی بومی از طرح احیا در یاچه‌ها تهیه و اجرا شود.

رحیمی با بیان اینکه اراده دستگاه‌های اجرایی تحقق برنامه بلند مدت احیا است، اظهار داشت: پراکندگی تالاب‌های استان یکی از مباحث مهم در برنامه ریزی‌های آینده به شمار می‌رود.

استاندار فارس لایه روبی را از جمله اقدامات موثر عنوان کرد و افزود: باید از دست اندازی سودجویان به تالاب‌ها جلوگیری کنیم و در این خصوص توجیه و ارشاد جوامع محلی در اثرات منفی این اقدامات ضروری است.

او  خواستار مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای طرح‌های احیا شد و تصریح کرد: سود و زیان احیا تالاب‌ها در رفاه و اقتصاد جوامع محلی تاثیر گذار است.

همچنین در پایان این نشست استاندار فارس به عنوان همیار افتخاری محیط زیست معرفی شد و کارت همیار افتخاری محیط زیست از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس به ایشان اهدا شد.

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز ضمن تقدیر از استاندار فارس به علت عنایت و همراهی وی درحفاظت و حراست از  محیط‌زیست فارس و به ویژه دستور اقدام بسیار موثر در رهاسازی حقابه تالاب بختگان برای دومین سال متوالی، گفت: تالاب بختگان به ویژه در حوزه شرق آبخیز کرو سیوند کاملاً متحول شده است.

او افزود: این اقدام علاوه بر ایجاد امید برای مردم پیامدهای مثبت محیط زیستی زیادی را نیز در پی داشته است که از اثرات آن می توان به تثبیت کانون‌های گرد و غبار، احیای آبخوانها، جلوگیری از شور شدن سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر در میکرو کلیمای منطقه، بهبود رطوبت منطقه، افزایش محصولات کشاورزی و در یک جمله زنده‌شدن حوزه شرق آبریز را برشمرد. 

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری  آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در مسیر شهرستان خرامه و در همسایگی شهرستان استهبان  در شرق استان فارس واقع شده است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.