یک روانشناس شخصیت و درمانگر کودک به تشریح راهکار‌های کنترل و مدیریت خشم در کودکان پرداخت.

فریبا سلطانی روانشناس شخصیت و درمانگر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه خشم، جرقه‌ ای آتشین در مغز است که به صورت پاسخ آنی و دفاعی در کودک بروز می‌کند، گفت: در کودکان خشم ترکیبی از ۲ احساس عصبانیت و ناراحتی است که طی حالات ناخوشایند ایجاد می شود.

او با اشاره به اینکه عصبانیت کودک شامل داد و فریاد یا پرتاب وسایل مختلف و ناراحتی او به صورت گریه کردن و کشیدن خود روی زمین است، افزود: خردسالان به سرعت خشمگین و عصبانی می‌شوند چراکه مانند بزرگسالان دید و بینش درستی نسبت به سطح انتظارات خود از محیط پیرامون و انسان‌های اطراف خود ندارند و به چارچوب‌های ذهنی توسعه یافته از چگونگی عملکرد  واکنش‌های خود نسبت به اطرافیان مجهز نیستند و در بسیاری از مواقع مدیریت رفتار‌ها و اتخاذ تصمیمات خیلی ساده برای آن‌ها دشوار و سخت است.

سلطانی بیان کرد: سختگیری والدین، سرخوردگی، ضعف مهارت‌های بیانی و ارتباطی، پیروی از الگوی نامناسب، وجود تنش در خانواده و بی توجهی به نیاز‌های کودک از  دلایلی هستند که باعث ایجاد عصبانیت و خشم در کودکان می‌شوند.

راهکارهایی برای کنترل و مدیریت خشم در کودکان

روانشناس شخصیت و درمانگر کودک بهترین راه پایان بخشیدن به خشم در کودکان را سکوت والدین عنوان کرد و اظهار داشت: تاثیرگذار‌ترین قسمت در خشم یک کودک قله عصبانیت است هرچه این قله از نظر زمانی کمتر طول بکشد، خشم سریعتر فروکش می‌کند و هر گونه عکس العمل  و واکنش نسبت به عصبانیت او، زمان این قله را افزایش  می دهد.

او ادامه داد: سکوت در مقابل عصبانیت و خشم کودکان به معنای این نیست که هیچ کاری نکنیم بلکه واقعیت امر این است که در برابر خشم آنها نمی‌توان واکنشی نشان نداد و باید عکس العمل های ما موجب آرامش خانواده شود.

سلطانی تصریح کرد: برای خاتمه دادن به شرایط موجود و خشم کودک از فعل‌های معکوس استفاده کنید به طور مثال به او بگویید « آنقدر به این کار ادامه بده تا از انجام این کار خسته شوی» که با این رفتار کودک سریعتر آرام می شود.

این روانشناس شخصیت و درمانگر کودک اذعان داشت: با تشکر و قدردانی از کودک، رفتار صحیح او را برجسته و بزرگ کرده وحتی اگر فعالیت قابل تحسینی انجام نداده، به دلیل برگشت به آرامش از او تشکر کنید که در اینصورت کودک یاد می گیرد که این رفتار مثبت را دوباره تکرار کند.

او با بیان اینکه والدین باید مهارت‌های حل مسئله را تمرین کنند، افزود: زمانی که کودک آرام است به او آموزش مهارت حل مسئله بدهیم و  راه‌های پیشنهادی را با کودک مطرح کنیم به طور مثال از او بخواهیم عصبانیت و ناراحتی خود را از مسائل با ما در میان بگذارد و راحت با ما گفتگو کند.

سلطانی زمان بندی کردن بازه‌های زمانی خشم را از دیگر راه‌های موثر در کنترل خشم عنوان کرد و گفت: بیشتر اوقات خشم کودکان یک زمان و روال تعیین شده‌ای دارد که از جمله آنها می‌توان به زمان خواب یا لحظه‌ای که از آنان می‌خواهیم به بازی و تماشای فیلم و یا کارتون پایان دهند، اشاره کرد که والدین باید با شناخت این زمان بندی‌ها از جملات هدایت‌شونده مانند «قبل از همه مسواک بزن و سپس تلویزیون را خاموش کن و به تختخواب برو» استفاده کنند که به این ترتیب بازه‌های خشم کودک محدودتر می‌شود.

 روانشناس شخصیت و درمانگر کودک استفاده از تکنیک پاداش دهی، انجام بازی‌هایی مانند ترکاندن بادکنک و پاره کردن کاغذ، بیان قصه‌های مربوط به کودکانی که زود خشمگین می‌شوند، آموزش نحوه صحیح کشیدن نفس عمیق به او را از دیگر راهکار‌های کنترل خشم در کودکان برشمرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.