جوابگو نبودن میزان یارانه سیستم‌های آبیاری نوین یکی از مهمترین دلایل تمایل کمتر کشاورزان به استفاده از این نوع سیستم آبیاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسنی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به استثنای سامانه گرمسیری به سیستم نوین آبیاری مجهز شده اند، گفت : این سیستم در سال جاری تا کنون در سطح هزار هکتار از اراضی استان اجرایی شده است.

او با اشاره به اینکه امسال به ازای هر هکتار آبیاری بارانی ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و برای آبیاری قطره‌ای ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان یارانه اختصاص یافته است گفت : این در حالی است که اجرای هر یک از انواع آبیاری بارانی و قطره‌ای ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که مازاد آن را کشاورز باید پرداخت کند.

او افزود: جوابگو نبودن میزان یارانه‌های ابیاری از دلایل تمایل کمتر کشاورزان به استفاده از سیستم آبیاری نوین است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان بالا رفتن نرخ ارز که موجب افزایش هزینه‌های تجهیزات شده است و شیوع بیماری کرونا را از دیگر موانع برای اجرای مطلوب سامانه‌ی آبیاری نوین در استان عنوان کرد و افزود: منتظر افزایش یارانه‌ها هستیم تا بتوانیم در زمینه‌ی تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری بهتر عمل کنیم.

حسنی افزایش راندمان آبیاری و تولید و جلوگیری از فرسایش خاک را از مزایای استفاده از این نوع سیستم آبیاری اعلام کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.