مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۵۶ هزار و ۱۸۸ راس دام سبک و سنگین استان امسال علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،  مصطفی زبردست،مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار داشت : امسال واکسیناسیون ۳۹ هزار و ۹ راس علیه آبله گوسفندی و بزی، ۱۴ هزار و ۹۳۶ راس علیه تب مالت بره و گوساله، یک هزار و ۲۹ راس علیه تب مالت گاوی، ۷۶۴ راس علیه تب مالت گوساله و ۴۵۰ راس مقابل سل انجام شده است.

او افزود: با بررسی‌های انجام شده در خصوص بیماری‌های واگیردار بین دام‌های عشایری و روستایی استان هیچ‌گونه بیماری واگیرداری غیر از تب مالت وجود ندارد که شرایط استان در این خصوص نسبت به سال‌های گذشته مطلوب و بی سابقه است.

او اظهار داشت: در راستای مقابله با بیماری تب مالت نیز اقدامات قابل توجهی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شده است که چهار منطقه سپیددشت و روستا‌های اطراف، بخش‌هایی از شهرستان چگنی، سلسله و دلفان با بیشترین میزان ابتلای دام‌ها به این بیماری شناسایی شده‌اند.

زبردست ادامه داد: پس از شناسایی این مناطق به منظور پیشگیری از ابتلای هرچه بیشتر دام‌ها و آلودگی انسانی، طرح‌های فوری در دستورکار قرار گرفت و تیم‌های واکسیناسیون با استفاده از ظرفیت سایر شهرستان‌ها به منظور ضدعفونی جایگاه دام‌ها، برگزاری کلاس‌های توجیحی و توزیع بروشور‌های آموزشی اعزام شدند.

او عنوان کرد: علاوه بر اقدامات دامپزشکی لرستان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز همزمان در مناطق اجرای طرح واکسیناسیون، با انجام کنترل انسانی، جهت رفع آلودگی از مناطق پرخطر اقدام کرد و نتایج بسیار خوبی حاصل شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه میزان آلودگی بیماری تب مالت در دام‌های استان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است گفت: در مرحله بعدی، طرح ضربتی مقابله با این بیماری و واکسیناسیون دام‌ها در الیگودرز انجام خواهد شد.

زبردست همچنین در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: گشت‌های نظارت و کنترل با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست در سطح استان فعال هستند و مسیر کوچ پرندگان مهاجر و آبزی در تالاب و رودخانه‌های استان به صورت مداوم رصد و هرگونه تلفات غیرعادی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

او با بیان اینکه تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است ادامه داد: تمام مرغداری‌های صنعتی، بومی و پرندگان وحشی تحت نظارت قرار دارند و نسبت به تدوین مباحث آموزشی و ساخت فیلم‌های پویانمایی جهت پخش در فضای مجازی و شبکه استانی اقدام شده است.

لرستان با دارا بودن بیش از ۶ میلیون راس دام سبک و سنگین و تولید سالانه بیش از ۲۳۰ هزار تن شیرخام و ۲۸ هزار تن گوشت قرمز یکی از مناطق مهم دامپروری در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.