یک مقام مسئول در کشتیرانی گفت: هزینه کرایه حمل دریا در مقایسه با سایر روش‌های حمل موجود شامل جاده و ریل بسیار کمتر و مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاپیتان داود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر  و نماینده  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در برنامه زنده تلویزیونی  چشم انداز  با موضوع  سهم ایران از تجارت کالا در حوزه اوراسیا  گفت: کشتیرانی به طور منظم و با برنامه دقیق هفتگی، کالا‌های صادرکنندگان ایرانی را به مقصد می‌رساند و این شرکت تمام تلاش خود را به کار بسته است که جابه‌جایی کالا برای صادرکنندگان ایرانی مقرون به صرفه باشد.

 تفتی ادامه داد:  در بنادر کشور برنامه هفتگی برای حمل کالا و جابه‌جایی آن به کشور مقصد وجود دارد و به محض اینکه بازرگان کانتینر خود را به یکی از بنادر بیاورد و امور گمرکی را انجام دهد  به سرعت کانتینر ثبت شده بارگیری  و فرایند حمل آن با کشتی آغاز می شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: کشتیرانی این آمادگی را دارد که برای مشتریان به هر تعدادی که درخواست دارند کانتینر یخچالی فراهم کند.

تفتی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه کرایۀ حمل دریا در مقایسه با سایر روش‌های حمل موجود؛ شامل جاده و ریل بسیار کمتر و مقرون به صرفه  است تصریح کرد: از طرفی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت حمل کالا از طریق دریا را از نقطه نظر کمیت و کیفیت برای صاحبان کالا تامین کرده است.

پتانسیل جابه‌جایی کالا با کشتی در ایران جوابگوی میزان صادرات بازرگانان ایرانی نیست

در ادامه این برنامه مصطفی اقدم، رئیس سابق کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه قسمت عمده صادرات ایران به روسیه به صورت زمینی یا ریلی صورت می‌گیرد ادامه داد: در زمینه حمل ونقل کالا کشور ما درگیر مشکلات زیادی است و اکنون بیش از ۶۰۰ دستگاه از کامیون‌های حامل کالا‌های بازرگانان ایرانی در کشور آذربایجان متوقف شده‌اند.

او ادامه داد: پتانسیل  جابه‌جایی کالا با کشتی در ایران جوابگوی میزان صادرات بازرگانان ایرانی نیست. مدت زمان حمل کالا با کشتی یکی از مشکلات تجار در زمینه صادرات است. حداقل مدت ارسال اجناس با کشتی ۵ روز است و به همین دلیل بازرگانان ترجیح می‌دهند محصولات خود از روش‌های ریلی و زمینی که سریع‌تر هستند ارسال کنند.

حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر برای صادرکنندگان ایرانی غریبه است

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: متأسفانه حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر برای صادرکنندگان ایرانی بسیار غریبه است. در ایران باید شرکت‌های چند ملیتی فعال شوند که تمام امور حمل‌ونقل را بر عهده بگیرد.

وی افزود: به علت عدم استفاده گسترده تجار ایرانی از حمل‌ونقل دریایی، مقداری کرایه‌های این نوع روش جابه‌جایی کالا در ایران گران است.

آبایی اظهار کرد: هم اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تشویق بازرگانان به استفاده از حمل‌ونقل دریایی تخفیفات مناسبی را در نظر گرفته است. در صورتی که میزان حجم جابه‌جایی کالا با استفاده از کشتی بیشتر شود قطعاً هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی نیز کاهش می‌یابد.

افزایش هزینه تجارت به دلیل تک بعدی بودن/ لزوم توسعه حمل و نقل چندوجهی

در ادامه سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت ایران تجارتی تک‌بعدی است و هرکدام از حلقه‌های تجارت به صورت تک‌بعدی عمل می‌کنند و همین موضوع باعث بیشتر شدن هزینه تجارت و صادرات کالا می‌شود.

او ادامه داد: عمده بازار‌های صادراتی ایران در کشور‌های همسایه قرار دارد و علت این موضوع عدم نیاز به هماهنگی‌های گسترده برای ارسال کالا به کشور‌های مقصد است.

لطیفی با بیان اینکه ایران در زمینه حمل‌ونقل چند وجهی از مدتی پیش فعالیت‌هایی را آغاز کرده است افزود: هم اکنون در ایران برای حمل‌ونقل چند وجهی مشکلات قانونی وجود دارد که مسائلی را برای توسعه این روش حمل‌ونقل به وجود می‌آورد.

در ادامه رحمان سعادت، عضور هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: در حوزه تجارت بین‌المللی، حمل‌ونقل دریایی بیش از روش‌های دیگر صرفه اقتصادی دارد. در حوزه اقتصادی صرفه‌های به مقیاس اهمیت زیادی دارد. اگر کشوری مثل چین می‌تواند کالا‌های خود را با هزینه پایین به سراسر دنیا صادر کند استفاده از صرفه‌های به مقیاس است.

همچنین محمدرضا ایزدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس تجارت خارجی گفت: مشکل حمل‌ونقل در تجارت آزاد وجود دارد و کشور‌های زیادی با آن درگیر هستند. استفاده از ضوابط موافقتنامه تجاری اکو می‌تواند به حل مشکلات تجاری ایران در منطقه اوراسیا کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار