اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد طیور در آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آدربایجان غربی گفت: طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سراسر استان درحال انجام است.

سید امید خلیل زاده مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از اجرای منظم مراقبت و پایش‌های مداوم، در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط کاشناسان این اداره کل در سطح استان خبر داد.

او با اشاره به ورود سامانه‌های پر فشار و سرد در استان به منظور جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با فصل سرما به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، از فعالان حوزه طیور استان اعم از شرکت‌های مرغ مادر تخمگذار و پرورش دهندگان مرغ گوشتی صنعتی طیور بومی و سایر ماکیان خواست ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی را رعایت کنند.

خلیل زاده تاکید کرد: باید ضمن جدی گرفتن هرگونه تلفات غیر عادی طیور موارد را بلافاصله به نزدیکترین شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مراقبت و پایش‌های لازم در سطح مرغداری ها، واحد‌های طیور بومی و همچنین تالاب‌ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه از این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می‌گردد.

 خلیل زاده از مرغداران فعال استان خواست، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می‌باشد، توجه ویژه و جدی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحد‌های صنعتی و گسترش آن در کشور رعایت مواردی از قبیل اعلام گزارش هر گونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت، محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز،  کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحد‌های صنعتی توسط مسئول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی، ممنوعیت خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی در دستور کار است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.