به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی امشب ۱۳ آذر ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی چالشها و راهکارهای توسعه صنعت بیمه پرداخت.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه در بخش محصولات بیمهای مشکل محصول جدید نداریم افزود: مشکل این است که مردم آشنا نیستند که چه محصولی بیمه ای جدیدی وجود دارد.
او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۲۲ محصول جدید بیمهای تصویب و ابلاغ شده است گفت: در خصوص کیفیت محصول، برای تمام شرکتهای تولیدی بیمه داریم لذا این موضوع اعلام و ابلاغ شده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی اوقات مسئولین کشور آمارهای واقعی را به مجموعه جهانی نمیدهند ادامه داد: در سطح کشور صندوق بیمه محصولات کشاورزی را داریم، مجموعهای به نام شرکت بیمه آتیه سازان حافظ داریم که بیمه تکمیلی بازنشستگان را انجام میدهد.
سلیمانی با اشاره به اینکه در صنعت بیمه وضع ما نسبت به سال قبل بهتر شده است خاطرنشان کرد: در سال ۹۹، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بازار سرمایه انجام دادهایم.
رئيس کل بيمه مرکزی با بیان اینکه بیمه گذاران با سامانه سنهاب از تاريخ انقضا کل دارايی های خود می توانند مطلع شوند گفت: هر فردی که بیمه شده میتواند با سنهاب ارتباط برقرار کند و لذا کدی به فرد مورد نظر داده می شود و او می تواند کل دارایی ها و میزان پرداخت هایش را مشاهده کند.
او با اشاره به اینکه سال گذشته در بازار سرمایه شرکتهای بیمه خیلی حضور نداشتند گفت: آئیننامه سرمایهگذاری را رشد و تغییر داده ایم ، شرکت های بیمه در بازار بورس رفته اند به طوری که شرکتهای بیمه در بازار سرمایه خودشان ،سرمایه گذاری کرده اند و از پول های خرد مردم سرمایه گذاری می کنند ، امسال میزان بازدهی بیمه زندگی خیلی خوب است.
سلیمانی تصریح کرد: ضریب نفوذ بیمه در سطح جهان به کشورهای توسعه یافته بر می گردد، سطح نفوذ بیمه زندگی در سطح جهان در کشورهای توسعه یافته بین ۴۶ تا ۵۰ درصد است اما متاسفانه در کشور ما این ضریب نفوذ ۱۴ و نیم درصد است .
او ادامه داد: بازارهای موازی قوی در سطح کشور مانند بازار مسکن ، طلا ، ارز و سرمایه وجود دارد ، این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته چنین عواملی تا به این حد وجود ندارد، فرهنگ بیمه زندگی واقعا در سطح جامعه و خانواده ها روشن نیست و این عاملی دیگر است؛ برای این مسئله که چرا ما بیمه زندگی مان رشد نکرده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه ما در سطح کشور صندوق بازنشستگی اجباری و یا صندوق تامین اجتماعی کشوری و لشکری داریم و این موضوع مردم را قانع میکند که اگر ۳۰ سال کار کنند می توانند مبلغی را به عنوان حقوق و دستمزد، مستمری ماهیانه بگیرند، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته این چنین نیست.
سلیمانی با اشاره به اینکه ما در بیمه زندگی ۳۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشتیم گفت: در حالی که بازار سرمایه چندین برابر بوده است لذا ،ما در بخش بیمه زندگی رشد خوبی داریم اما قابل قبول نیست.
او افزود: ما نگران این موضوع بودیم که ممکن است به دلیل وجود بیماری کرونا مردم اقدام به بازخرید بیمه هایشان کنند، اما دیدیم مردم هنوز معتقدند که بیمه زندگی برای آینده آنها خوب است و به خوبی می دانند که در بیمه زندگی بحث درمان تکمیلی هم وجود دارد.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه صندوق بیمه حوادث طبیعی که در زمینه زلزله، سیل و سایر حوادث طبیعی در نظر گرفته شده در شهرهای مختلف کشور ایجاد میشود اضافه کرد: بعد از پیگیری و اصلاحات لازم، تشکیل این صندوق در مجلس شورای اسلامی و سپس در شورای نگهبان به تصویب رسید.
سلیمانی با اشاره به اینکه رئیس مجلس نیز به طور رسمی این موضوع را در نامهای به رئیس جمهور اعلام و ایشان به طور رسمی ابلاغ کردند
افزود: ما برای تشکیل صندوق و هیات امنا اقدامات لازم را انجام میدهیم و جلسات و کمیتههای لازم را تشکیل دادیم تا بر روی آیین نامههای آن کار کنند که امیدواریم به تصویب هیات دولت برسد.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: این صندوق برای حوادث طبیعی که در کشور اتفاق میافتد در نظر گرفته شده و اگر خسارتی پیش آید با حق بیمه حداقلی که از شهروندان گرفته میشود و بخشی که پرداخت آن را دولت قبول کرده، صندوق شکل میگیرد.
سلیمانی گفت: واحدهای مسکونی که انشعاب برق دارند تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی صندوق قرار میگیرند که ۵۰ درصد آن را بیمه و ۵۰ درصد دیگر را بیمه شدگان و صاحبان واحدهای مسکونی پرداخت میکنند.
او با اشاره به پرداختهای بیمه گفت: پرداخت ها براساس مسائل زمین شناسی و نوع ریسک در نقاط مختلف کشور متفاوت است ،بنابراین صندوق موظف است هر سال نرخ بیمه را مشخص کند و از همان مبلغ ۵۰ درصد را دولت و ۵۰ درصد دیگر را بیمه شدگان پرداخت میکنند لذا این بیمه شامل همه حوادث طبیعی است که قانون مشخص کرده است، اما ابتدا شامل واحدهای مسکونی میشود و در مراحل بعدی، بخشهای دیگر را نیز در برخواهد گرفت.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: وقتی یک خودرو تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار میگیرد زمان ندارد و در طول دوره تحت پوشش، شرکت بیمه گر موظف است این خسارت را براساس بیمه نامهها پرداخت کند به همین دلیل ما آمادگی پرداخت خسارت در هر زمان و هر نقطهای را داریم.
او با بیان اینکه طبق آخرین محاسبات ضریب نفوذ بیمه، هم اکنون حدود ۲.۶ درصد است گفت: با این حال هنوز نسبت به کشورهای توسعه یافته پوشش بیمهای مناسبی نداریم و باید به ضریب نفوذ ۷ درصدی که در برنامه ششم توسعه مشخص شده برسیم.
سلیمانی با اشاره به افزایش ارزش پرتفوی صنعت بیمه در سال ۹۸ ادامه داد: ارزش این پرتفو به ۵۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امسال با وجود اینکه ویروس کرونا در کاهش درآمدهای شرکتهای بیمهای تاثیر زیادی داشته است با این حال امسال ارزش پرتفوی بیمه کشور به ۷۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: رسانهها نقش پر رنگی در توسعه فرهنگ بیمهای و افزایش ضریب نفوذ بیمهای دارند و هر چه در این زمینه توسعه بیشتری داشته باشیم بار مالی دولت برای جبران خسارات کمتر خواهد شد و این موضوع به توسعه زیر ساختهای کشور کمک خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه از نظر قانونی خلاف است که ما بخواهیم مردم را ملزم به انجام بیمه اختیاری کنیم گفت: ۸۰ هزار نماینده در سطح کشور داریم. ما فضای کسب و کار را باز کردهایم و اجازه داده ایم که هر کسی که قویتر است تلاش بیشتری کند تا بازار بهتری داشته باشد، نمایندگیها علاقمند به فروش هستند.
سلیمانی با اشاره به اینکه بیمه شخص ثالث بهانه خوبی است تا بیمههای دیگر به فروش برسد افزود: فرهنگ بیمه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه تنها یک شرکت بیمه نزدیک ورشکستگی داریم خاطرنشان کرد: برای رشد و ارتقای آموزش نمایندگیها چند کار را باید انجام میدادیم، اولین مسئله این است که توانستیم فضا را باز کنیم تا آنهایی که فعالتر هستند در این رقابت قرار بگیرند، آن هم بدون اینکه رانت ایجاد شود، برخی از آنها خیلی موفق هستند و درآمد بسیار خوبی دارند و ما از این موضوع خوشحال هستیم.
انتهای پیام/