جایگاه‌های غیر استاندارد سی ان جی از زمان تعطیلی دو ماه برای ایمن سازی و اخذ تاییدیه‌های استاندارد زمان دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اداره کل استاندارد و شرکت گاز استان اصفهان در طرحی مشترک بازرسی از جایگاه‌های سی ان جی را امسال در دستور کار خود قرار داده اند. طرحی که به قطع گاز و تعطیلی جایگاه‌های غیر استاندارد منجر شده تا سلامتی و ایمنی شهروندان به خطر نیفتد. البته تعطیلی این جایگاه‌ها ازدحام در جایگاه‌های دیگر را افزایش داده و گاه باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شود که در این اوضاع کرونایی چندان مطلوب نیست.

صف‌های طولانی در جایگاه‌های سی ان جی/ از استانداردسازی گریزی نیست

افزایش تقاضا برای سی ان جی با سهمیه بندی بنزین

حسین صادقیان مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان درگفتگو با خبرنگار ما گفت: با سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین در یک سال گذشته شاهد افزایش تقاضا برای سوخت سی ان جی بوده ایم.

او افزود: نگاهی به آمار مصرف انواع فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال تا آبان ۹۹ در مقایسه با ۸ ماهه سال ۹۸ نشان می‌دهد که متوسط مصرف بنزین ۲۱/۲۱ درصد کاهش، اما مصرف نفت سفید ۸/۹۴ دهم درصد و نفت گازوئیل ۹/۵۴ درصد افزایش یافته است.
 
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه هفت درصد ازجایگاه‌های سوخت سی ان جی کشور در استان اصفهان دایر است گفت: در هشت ماه سال ۹۹ (تا پایان آبان) مصرف سوخت سی ان جی در استان ۲۰ درصد نسبت به مشابه پارسال بیشتر بوده است.
 
صف‌های طولانی در جایگاه‌های سی ان جی/ از استانداردسازی گریزی نیست

ایمن سازی جایگاه‌های سی ان جی، ضرورتی اجتناب ناپذیر

طبق مصوبه هیئت وزیران به منظور تامین سلامت مصرف کنندگان و کارکنان جایگاه‌های سوخت این جایگاه‌ها باید مورد بازرسی ادواری قرار بگیرند.

حسین پوررحیم رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های سوخت اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: جایگاه‌های سی ان جی، مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و بر همین اساس در طرح نظارت، ارتقا و ایمن سازی جایگاه‌ها، با همکاری شرکت گاز استان از ابتدای سال ۹۹ تا پایان آبان اجرا و ۹۶ درصد از ۱۶۳ جایگاه فعال سی ان جی به طور کامل بازرسی شد.

او افزود: بر اساس نتایج این طرح حدود ۵۰ درصد از جایگاه‌های سوخت سی ان جی در استان استانداردسازی شد و با رفع نواقص تاییدیه ایمنی و استاندارد دریافت کرد و حدود ۲۵ درصد نیز در حال بررسی است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های سوخت اداره کل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه رعایت نکردن استاندارد منجر به قطع گاز جایگاه سوخت می‌شود افزود: در حال حاضر ۳۱ جایگاه غیر استاندارد سوخت سی ان جی در استان اصفهان تعطیل است.

پوررحیم درخصوص چگونگی بازرسی جایگاه‌ها گفت: اگر بازرسان استاندارد، جایگاه گاز را پرخطر تشخیص دهند بلافاصله گاز آن قطع می‌شود، اگر خطر متوسط باشد دو ماه به جایگاه دار فرصت داده می‌شود تا رفع نقص شود و اگر نقص، رفع نشد درخواست قطع گاز داده می‌شود.

او تصریح کرد: شهرداری نیز موظف به نظارت برجایگاه‌های عرضه سی ان جی است.
 
صف‌های طولانی در جایگاه‌های سی ان جی/ از استانداردسازی گریزی نیست
علاج حادثه قبل از وقوع کردیم
 
پژمان روحی رئیس کمیته مسئولیت‌های اجتماعی شرکت گاز استان اصفهان گفت: با توجه به فشار بالای سی ان جی و حضور افراد در جایگاه‌ها لازم است استاندارد‌های ایمنی و فنی در نظر گرفته شده به دقت اجرا شود.

او ادامه داد: اگر چه خوشبختانه در سال‌های گذشته گزارشی از آتش سوزی یا انفجار جایگاه‌های سی ان جی نداشتیم و تمام حوادثی که اتفاق افتاده مرتبط با کپسول سی ان جی خودرو‌ها بوده، اما نظارت بر عملکرد فنی بخش‌های مختلف جایگاه‌های سوخت وظیفه خطیر ماست.

رئیس کمیته مسئولیت‌های اجتماعی شرکت گاز استان اصفهان درباره مراحل اخذ گواهی استاندارد جایگاه‌های سی ان جی گفت: جایگاه از زمان ساخت و بعد تجهیز باید مورد نظارت و تایید قرار بگیرد و چنانچه مجوز بهره برداری از آن جایگاه داده شود یعنی آن جایگاه به صورت استاندارد احداث شده است.

روحی گفت: قطع و وصل گاز جایگاه منوط به اعلام کتبی اداره کل استاندارد است و تا زمانی که اداره کل استاندارد رعایت موازین فنی و ایمنی را در آن جایگاه تایید نکند شرکت گاز برای وصل گاز اقدام نمی‌کند.
 
صف‌های طولانی در جایگاه‌های سی ان جی/ از استانداردسازی گریزی نیست
 
شلوغی کم می‌شود؛ شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود
 
حسین پوررحیم رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های سوخت اداره کل استاندارد استان اصفهان با اذعان به شلوغ شدن جایگاه‌های سی ان جی فعال گفت: تلاش می‌کنیم دوره تعطیلی جایگاه‌های تایید نشده با طی سریع مراحل تایید کوتاه شود.

او افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در همه حال در جایگاه‌های سوخت الزامی است و برای سوخت گیری در جایگاه‌های سی ان جی هم بهتر است شهروندان طوری برنامه ریزی کنند که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های سوخت اداره کل استاندارد استان اصفهان تاکید کرد: ایمنی شهروندان خط قرمز ماست.

ایمنی و سلامت جایگاه‌های سوخت از جمله جایگاه‌های سی ان جی از مباحث مهم سازمان ملی استاندارد است که تلاش می‌شود با بازدید‌های دوره‌ای خطر‌های احتمالی شامل احتراق و انفجار به حداقل برسد.

گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.