حال و روز کتاب و کتاب‌خوانی این روز‌ها به علت شیوع کرونا چندان خوب نیست و کرونا اثر خود را در این حوزه نیز گذاشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، «قصه ما مثل شد»، «روزی بود روزی نبود»، «یک قل دو قل»، «داستان‌های مثنوی»، «قصه‌های قرآنی» از جمله کار‌هایی است که صلواتیان تصویرگری آن را انجام داده است.

تاکنون ۷۳۱ عنوان اثر از صلواتیان منتشر شده است؛ برگزیدگی جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان، پلاک طلایی مجله آفتابگردان، جشنواره رشد در بخش تالیف، برنده اول جایزه‌های تصویرگری کتاب سال دفاع مقدس در دو دوره، کاریکاتور مجلات رشد و دریافت لوح تقدیر از کاخ کودک قزاقزستان از جمله افتخارات او است.
 
این نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان سال‌های طولانی در این عرصه کار کرده و انتشار بیش از یک هزار عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور گواهی بر سابقه او در این عرصه است.
 
تصویرگری کتاب قصه ما مثل شد
 
تاثیر تصویر کتاب بر مخاطب

به بهانه تصویرگری کتاب‌های کودک و حواشی آن به سراغ صلواتیان نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان رفتیم که در این گفت و گو به تفاوت مخاطب در خلق یک تصویر برای کتاب‌ها اشاره کرد و از وجود خط قرمز در این حوزه گفت.

او با اشاره به نقش تاثیرگذار تصویرگری یک کتاب بر مخاطب افزود: بدون شک تصویر بر مخاطب تاثیر دارد به ویژه اگر این تصویر از مبانی زیباشناسی و حادثه‌های بصری بهره داشته باشد. جلو و عقب نبودن زیاد تصویر از متن چه از نظر روایت موضوع و چه از نظر سطح هنری از جمله عواملی است که توجه به آن در تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند در خلق یک کتاب موفق موثر باشد.

این نویسنده کتاب با اشاره به اینکه مهم‌ترین رسالت یک تصویرگر هم‌افزایی و روایت صادقانه از متن است، ادامه داد: هم‌افزایی و روایت صادقانه از متن به معنی تفسیر مکانیکی از متن نیست بلکه تصویرگر باید به بیان لایه‌های پنهان متن بپردازد و به گسترش معقول مفاهیم توجه داشته باشد.

صلواتیان با تاکید بر اینکه اولین مولفه‌ای که باید در تصویرگری آثار به آن توجه کرد، گروه سنی مخاطب است، بیان کرد: باید تصویرگر در تصاویر طراحی شده یا انتخاب شده برای کتاب از عناصر بصری به گونه‌ای استفاده کند که مناسب ویژگی و نیاز‌های گروه سنی مخاطب کتاب باشد. همچنین موضوع متن به عنوان مولفه دوم، بر تصویر تاثیر می‌گذارد.
 
تصویرگری یه قل دو قل

او تصریح کرد: متن علمی، آموزشی، بهداشتی، تاریخی و... در نوع نگاه تصویرگر اثر دارد. قالب متن، شعر، داستان، پی نما، قصه تصویر و... نیز در ساختار تصویر بی تاثیر نیست. ویژگی‌های مخاطب هم از عوامل موثر در خلق اثر است. تصویرگری برای کودک تهرانی با تصویرگری برای کودک روستای دور افتاده در یک استان محروم تفاوت می‌کند. به این دلیل که سواد بصری مخاطب متفاوت است.
 

بیشتر بخوانید


این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان تاکید کرد:  قطع کتاب، تکنیک چاپ، نوع کاغذ، کیفیت چاپ، سبک نگارش، نوع صفحه‌آرایی، شیوه صحافی و قیمت تمام شده کتاب برای فروش، ذائقه مخاطب، ظرفیت تصویری متن و... از جمله مواردی است که باید در تصویرگری آثار به آن توجه شود.
 
 صلواتیان اظهار کرد: خط عزیمت بسیاری از کتاب‌های تصویری، متن است. هر چقدر متن ظرفیت تصویری بیشتر و بهتری داشته باشد، تصاویر غنی‌تر و جذاب تری می‌توان خلق کرد. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که تصویر باید در راستای متن باشد و نقش مکمل در ارائه محتوا داشته باشد.

او در خصوص نقش نویسنده در خلق تصاویر کتاب و ارتباط بین نویسنده و تصویرگر، افزود: همفکری نویسنده با تصویرگر غالبا اثر مثبت دارد و تصویرگر را در درک بهتر از متن کمک می‌کند؛ به شرط اینکه همفکری نویسنده به دخالت منجر نشود و به هویت تصویرگر آسیب نزند.
 
تفاوت تصویرگری کودک با نوجوان
 
 این نویسنده که در حال تالیف جزوه‌ای با موضوع آداب و احکام تصویرگری برای کودکان و نوجوانان است، با اشاره به تفاوت تصویرگری برای کودک و نوجوانان، ادامه داد: تصویرگری هم مانند بقیه شئونات زندگی آداب و احکام دارد. به جهت تفاوت مخاطب و ویژگی‌های هر یک از گروه‌های سنی، تصویرگری برای هر کدام متفاوت است. با توجه به اینکه هر تصویری برای کودک مناسب نیست، در تصویرگری برای کودکان بدون تردید حریم وجود دارد، تصویرگری برای کودکان از سادگی و صراحت بیشتری برخوردار است .

صلواتیان با توجه به نقش تصویرگری یک کتاب در فروش آثار بیان کرد: متأسفانه بسیاری از ناشران، مکانیسم و سیستم سنجش بازخورد از مخاطب را ندارند. بعضا میزان فروش آثار و بازخورد‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و گاهی هم ارتباط چهره به چهره با مخاطبان در دیدار‌های جمعی با بچه‌ها در مدارس و مراکز فرهنگی تنها راه‌های آگاهی از نظرات مخاطب و سطح موفقیت آثار است.
 
روزگار ناخوش کتاب و کتابخوانی
 
حال کتاب و اهالی کتاب تعریف چندانی ندارد

او با اشاره به وضعیت چاپ کتاب در دوران کرونا تصریح کرد: در دوران کرونا وضعیت کتاب مانند بیماران کرونایی بستری است. تقریبا اتفاق جدی نمی‌افتد. حال کتاب و اهالی کتاب این روزها، تعریف چندانی ندارد.

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های مذهبی تاکید کرد: در حال حاضر، مسئولین و متولیان امور کتاب در نهاد‌های فرهنگی باید چاره‌ای بیندیشند و به فکر وضعیت چاپ کتاب باشند وگرنه باید صبر کنیم و منتظر باشیم تا ببینیم در دوران پسا کرونا چه می‌شود. در حال حاضر می‌توان از ظرفیت‌های بی‌نظیر و قدرتمند فضای مجازی استفاده کرد. برای اینکه انس مردم به خصوص کودکان و نوجوانان با کتاب بیشتر شود، باید تعریف از مخاطب و کتاب به روز شود. قالب‌های فرسوده و کهنه خیلی جا‌ها جواب نمی‌دهد .

صلواتیان اظهار کرد: به نشر از سال‌های گذشته حرکت روبه رشدی را آغاز کرده است و به صورت تخصصی‌تر به کار می‌پردازد. هر چند این انتشارات نیز برای رسیدن به موفقیت در این عرصه باید بیش از پیش تلاش کند.
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.