باوجود افزایش بی سابقه کالا‌های اساسی و تورم مهار گسیخته، اما وام ازدواج همچنان بدون تغییر دربودجه در نظر گرفته شده است.

وام ازدواجبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله رقم وام ازدواج در بودجه تعیین می‌شود. اما امسال با وجود شرایط خاص اقتصادی در پی محدودیت‌های فعالیت واحد‌های تولیدی همچنین افزایش تورم و نرخ ارز این رقم در جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همان ۵۰ تومان درنظر گرفته شده و گفته می‌شود تغییر نخواهد کرد.

این در حالی است که حتی دیگر ارزش این مبلغ همچون ابتدای زمان تصویب هم نبوده و تفاوت‌های زیادی دارد. در واقع میزان وام ازدواج فعلی حتی قدرت خرید وام چند سال قبل را هم ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد ضروری است که وام ازدواج مجددا در چارچوب بودجه سالانه افزایش یابد.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت و در صورت تصویب مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت کند.

وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ بدون تغییر ماند + جدول

این تسهیلات به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از دوره‌ها در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۰۰ میلیون ریال یعنی ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله تعیین شده است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک نامه معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافی است.

امسال چند زوج وام گرفتند؟

همچنین سجاد مهدی زاده مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اخیرا با اشاره به تعداد وام‌های ازدواج پرداخت شده از سوی بانک‌ها گفته است: تا پایان مهر امسال، ۵۰۲ هزار و ۴۰۰ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد. در همین راستا پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۸ معادل ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله تعیین شد.

سقف وام ازدواج هر یک از زوج‌ها در بودجه سال ۱۳۹۹ به ۵۰ میلیون تومان (در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان) افزایش یافت. بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹ که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی ایران موظف شد از محل پس‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها پس از اول فرودین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

بر این اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۹ معادل ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. پیش از این وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها ۳۰ میلیون تومان پیشنهاد شده بود.

لایحه بودجه سال ۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس فرستاده شد، اما نمایندگان مجلس به کلیت آن رای منفی داده و لایحه را به کمیسیون بازگرداندند. با نگاهی به رقم وام ازدواج در بودجه سال‌های اخیر شاهد افزایش این رقم بعد از تقدیم لایحه توسط دولت به مجلس بوده ایم.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین را همان ۱۰ میلیون تومان را پیشنهاد کرده است. اما مجلس از بودجه ۹۷ پیشنهادات متعددی را در این زمینه بررسی کرد و تصمیم گرفته شد، تسهیلات ازدواج جوانان از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان برسد.

بهزاد خسروی کارشناس اقتصاد کلان  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد وانرژی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تغییر نکردن رقم وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: درباره وام ازدواج و تناسب آن با بودجه ١۴٠٠اظهار کرد: قطعا وام ازدواج از ۵٠به ٧٠میلیون متناسب با نرخ رشد تورم در جامعه نیست اصولاً وام ازدواج از ابتدا متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکره است.

او ادامه داد: ۵۰ میلیون تومان ازدواج حتی اگر به ١٠٠میلیون تومان افزایش یابد هم نمی‌تواند ١٠قلم اساسی را بازیکن زوج جوان تامین کند. با توجه به افزایش کالا‌های اساسی که اتفاق افتاده است. بانک‌ها تعهدات خود را در اجرای تسهیلات اجرا نکردند. دولت باید انتظارات تورمی در ارزش این ۵٠میلیون هم را با توجه به نرخ صعودی قیمت ها بر آورده نکرده است.

او تصریح کرد: رقم پرداختی‌های وام ازدواج که ۲۵ هزار میلیارد تومان نشان دهنده این است که حتی تعهدات در این زمینه به درستی اجرا نشده است.

ثابت ماندن رقم وام ازدواج غیر منطقی است

بانکی دیگر کارشناس اقتصادی هم معتقد است ثابت ماندن رقم وام ازدواج غیر منطقی است، وقتی قیمت کالا‌های اساسی روزانه تغییر می‌کند. باعث می‌شود مردم ماهانه چندین برابر خرج معمول هزینه کنند. بدیهی است زمانی که توانایی خرید کاهش پیدا می‌کند، لزوم حمایت معیشتی بیش از پیش بهخصوص برای قشر جوان جامعه حس می‌شود.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره مشخص نبودن رقم قطعی «وام ازدواج» سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: بار‌ها گفته‌ایم که ما مخالف افزایش رقم وام ازدواج در جهت کمک به جوانان نیستیم، اما باید دستورالعمل‌های لازم در جهت جلوگیری از سوء استفاده و آسیب‌های احتمالی افزایش رقم وام ازدواج تدوین شود و مجلس هنگام تصویب و یا افزایش مبلغ پیشنهادی برنامه و بودجه به این نکات توجه کند.تاکنون دستور العملی توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از افزایش رقم وام ازدواج تدوین نشده است، از سوی دیگر در تمام این سال‌ها با افزایش رقم وام ازدواج شاهد افزایش تعداد ازدواج‌ها نبوده‌ایم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره مشخص نبودن رقم قطعی «وام ازدواج» سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: بار‌ها گفته‌ایم که ما مخالف افزایش رقم وام ازدواج در جهت کمک به جوانان نیستیم، اما باید دستورالعمل‌های لازم در جهت جلوگیری از سوء استفاده و آسیب‌های احتمالی افزایش رقم وام ازدواج تدوین شود و مجلس هنگام تصویب و یا افزایش مبلغ پیشنهادی برنامه و بودجه به این نکات توجه کند.

تندگویان افزود: هرسال آمار ازدواج کاهش بیشتری داشته است. ما نیازمندیم تا در کنار رسیدگی به موضوعات اقتصادی، فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جوانان به سمت تشکیل زندگی و خانواده، برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی بلند مدتی را همگام با سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده در پیش گیریم. افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده باید بر مبنای بررسی کارشناسانه و مشخص انجام شود تا زوجین توان بازپرداخت آن و تامین تضامین لازم را داشته باشند.

به هر حال در شرایط ملتهب اقتصادی و شتاب زدگی روزانه قمیت‌ها ثابت ماندن رقم وام ازدواج  در بودجه سال آینده با وجود تاکید دولت بر حمایت‌های معیشتی امری غیر منطقی از سوی دولت محسوب می شود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام هجرتی
۰۰:۴۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
من 3ماه تو نوبت بودم بعدش تعیین شعبه شدم بانک سامان، بهم گفتن سند خونه داری، گفتم نه گفتن بذو انصراف بده بانک دولتی ثبت نام کن، تو سایت هم بانک دولتی نیس، علنا مارو بیخیال کردن، خدا نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
یعنی دو تا صد تومن میدهند که میشه دویست تومن؟! درسته؟
به هر نفر صد تومن تعلق میگیره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
سلام چرا کسی که دهه هفتاد ازدواج کرده و وام ازدواج نگرفته وام نمی دهید هر نفر حقشه یک بار وام ازدواج بگیره پاسخ دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
به داد جوون ها برسید
United States of America
وحید
۰۰:۴۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
این قیمت وام برای خرید یدونه یخچال و ماشین ظرف شویی هست حتی با این مبلغ هم نمیشه خونه رهن اجاره کرد بابا به فکر زوجین نسل هایی بعدی باشین
Iran (Islamic Republic of)
رسان نژاد حسین
۲۳:۳۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
با سلام با پرداخت 502 هزارو 400 فقره وام 50 میلیون تومانی کل مبلغ وام داده شده به جوانان برابر 25 هزار و 120 میلیارد تومان و 26 هزار میلیارد نمی شه.
بیجاره کسانی که به امید این وام آستین بالا می زنند. با مدت 7 سال باید کلی کارمزد و سود بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
ی ضامن که نمیخوان ۳ تا ضامن میخوان اخه این یعنی چی بعد میگید وام. جوریه که نمیشه گرفت اصلا اخه تو این دو رو زمونه کی میاد ضامن بشه کسی درامد انچنانی نداره.این ضامن و بردارید سفته بگیرید که همه بتونن بگیرن ضامنی ام اگه داشته باشیم نمیان جلو رسیدگی کنین ممنون.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۱۹:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
من الان چند وقته برای وام ازدواج ثبت نام کردم،نمی دونم چرا اس ام اس برای تعیین بانک نمیاد،زنگ زدم به بانک مسکن شعبه اشتهارد ،گفتند از خرداد ماه تا الان وام ازدواج ندادیم،چرا دولت و مجلس پیگری نمی کنند
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
ما چهار سال هست که منتظریم شرایطمون بهتره بشه و ازدواج کنیم درحالی که شرایط رفته رفته بدتر شده دیگه چیزی برا منصرف شدنمون از ازدواج نمونده واقعا از این تو اینطور جامعه داریم نفس میکشیم متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
ازدواج موقت هم شامل ميشه؟؟؟يا فقط دايم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
چرا بانک مرکزی دروغ میگه ۱ ضامن و ۱ سفته میخواد.بابا من ۱۰۰ تا بانک رفتم ۲ تا ضامن کارمند ۱ ضامن جواز کسب یه چک و سفته همه رو باهم میخواد.آقای رئیس بانک مرکزی وقتی قانون شما برا بانک ها پشم هم نیست مردمو مسخره نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
کم توجهی و مشکلات گذشته کشور نتیجه اش شده مشکلات امروز مثل سخت شدن ازدواج و زندگی . مشکلات امروز چه نتیجه ای در آینده میده ! خدا خودش رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام پیشنهادمیکنم وام ازدواج مجددبرای کسانی که به دلایلی طلاق گرفته اند داده شود اگرخدای نکرده زوجین تفاهم نداشته باشند ومردی یازنی بداخلاق ازآب دربیاید یامعتادشودچاره ای جزطلاق نیست دولت باید یک فرجه دیگربه این افرادبدهدوگرنه تاآخرعمربایدمجردبمانند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
با صد ملیون میشه خونه اجاره کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۷:۳۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
هنوز نفهمیدن که شغل باعث تشویق جوانان‌ به ازدواج میشه نه وام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۳۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
چرا کسی رسیدگی نمیکنه الکی میگن ۱ضامن و سفته ولی اکثر بانک ها بالای ۳تا ضامن میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
نمیدونم این مسئولین تو اون دنیا چجوری جواب مردمو میدن
این دولت ما ک از دین اسلام حرف میزنه بگین ببینم بهشون عمل میکنن واقا متاسفم برا همچین دولتی تو دین اسلام نگفته پولدارا رفته رفته پولدارتر بشن فقیرا هم فقیرتر ی پنجاه ملیون میخان بدن با هزارتا دردسر حالا اونم بدن یا ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
با طناب پوسیده وام تو چاه گرفتاری نرین .اگه شغل و درآمد خوب نباشه ازدواج یه اشتباهه بزرگه که چند ماه بعد یا نهایت چند سال بعد صف طلاق رو جلو دادگاه خانواده شلوغ میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اگر وام هزار میلیون هم بشه من زن نمیگرم تا ی نفر دیگه بدبخت نشن
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۶:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
الان برای وام ازدواج برای ۵۰تومن سه تا ضامن میخواد الان کسی دیگه نمیاد ضامن بشه وام آزاد بگیری سخت گیری کمتری داره با ضامن کمتر
Iran (Islamic Republic of)
قاسمپور
۱۵:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بامقرراتی که برای ضمانت مثل داشتن ضامن کارمند رسمی دولت... گذاشتید چند درصد مردم عادی می توانند وام بگیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
با ۵۰ میلیون یه یخچالم نمیدن با این وضع گناه کردن نسبت به ازدواج به صرفه تره چون هزینه ایی نداره سالانه مدیرانی که هزاران میلیون تومان اختلاص میکنن و فرار میکنن اگه نصف این پولو به کل جوانان بلاعوض بدن دیگه هیچ مجردی تو کشور پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۵:۳۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام بایدمبلغ وام حداقل دوبرابرشودوحداقل یکسال به زوجین تنفس داده شود وبعدقسطهاشروع بشه ومبلغ قسط هم جوری باشه که توان زوجین به پرداختش برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خوشحتلی نداره همین 50 تومن باید با صد نفر دعواکنی تا کارت راه بیوفته ازدواج پررررر
Iran (Islamic Republic of)
TAKCHSHM
۱۵:۱۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
جوری میگن وام ۵۰میلیونی انگار میبخشید به جوانان ۵۰میدید ۶۵میگیرید
اونم ۲تا ضامن چک سفید کلی سفته میگیرید ....
کشور بی عرضه عربی امارات به زوجین ۱میلیارد به پول ما میده تازه ۵۰۰میلیون هم پس نمیگیره بدون سود
شما میخواید حتی از این وام هم شود بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
کاش عوض این وام نقدی بدن دست جوونها ، به فروشگاه های خاص بدن و بگن فقط لوازم رو از اون فروشگاه ها میتونید بخرید و پول وام رو به اون فروشگاه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
به ازدواج دوم ها هم میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خیلی ها وام ازدواجشون رو میفروشند چجور با اون ها برخورد میشه؟
درصد هدر رفت این وام ازدواج بسیار بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خیلی ها وام ازدواجشون رو میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
من هنوز نتونستم وام ازدواج بگیرم. دلیلش هم سختگیری از طرف بانک برای ضامن هستش
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
وای جی سی سرجدت قسم این سوال منوازیه مقام مسؤول بپرس.من که 39سالمه مجرد.بیکار.بی سواد.باکدوم درآمدازدواج کنم وچطوروام که گرفتنش غیرممکنه پرداختش کنم؟حداقل این صدتومن روبلاعوض کنند.
Iran (Islamic Republic of)
اشكان
۱۴:۱۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
تورو خدا وام رو حداقل نفري ١٠٠ ميليون( مجموعا٢٠٠ ميليون) بدين، اخه نفري 50 ميليون به كجا ميرسه، شما كه نميخواهيد بلاعوض بدين، جوون ها دارن قستش رو پرداخت ميكنن، اين كه به بهانه سوء استفاده افراد اندكي وام رو به هزاران زوج ندين غيره منطقيه، اين فقط بهانس، قطعا تو هر كار بزرگي هم عده اي سوء استفاده ميكنن كه يك درصد هم نيستن، شما به فكر اون ٩٩ درصدي باشين كه واقعا از اين پول براي شروع زندگيشون استفاده ميكنن.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
وظیفتونه بلاعوض بدید . طرف بیاد وام بگیره ۷ سال ماهی ۲ تومن قسط بده . مسخره ترین حالت ممکن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۰۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
داداش ۷ ساله هستش ماهی ۵۸۰ هزار تومن نه ۲ میلیون تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
مشکل خانه است کاش به زوج یک واحد ۵۰ متری بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۷:۳۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اول شغل بعد ازدواج
هر چقدر وام بدن اون جوونی که شغل نداره چه جوری زندکی رو اداره‌ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خدایش PS5 سی میلیون هست حساب کن وسیله ها چقدر گرونه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۲۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
حالا وام 50 میلیونی ما رو بدین لازم نکرده صد میلیونش کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام چند ماه ثبت نام کردم ولی میگن بانک بوجه نداره کسی هم وجود نداره اینارو پیگیری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
البته برای فرزندان خودشان
Iran (Islamic Republic of)
مداین
۱۲:۲۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام دوستان،باور بفرمایید تا حالا تو شهرمون ندیدم کسی وام ازدواجشو گرفته باشه.هر ضامنی میارن بدهی داره و بانک خیلی هم خوشش میاد که وام ۴ درصدی رو به مردم نده.در نتیجه همه دارن وامهاشونو به مبلغ ۳۰ میلیون نقد میفروشن.از یه طرف مراجع میگن خرید وفروش وام حرامه.
بنظرتون بزاریم اعتبارش تموم بشه ویکسال لنگه ی ضامن بمونیم بهتره یا بدون دردسر بفروشیم؟انتخاب با خودتون.
دولت شما بیایید برای کسانی که قصد ازدواح دارن ۳۰ میلیون تومن حد اقلش هدیه بدید.۵۰ تومن هم وام.
بازم بنظرم برای جوونی که بیکاره هم ضامنش میشن هم عروسیش ردیفه.
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۲:۱۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
پس من برم ازدواج کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
خواهش میکنم وام 100 میلیونی را به طور جدی پیگیری کنید ...
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۲۰:۰۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
شما ببین وام پنجاه میلیونی رو می تونی بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
باید ارزانی بشود
اگر شما 500 میلیون وام هم بدید مگر نمیخواهیم پسش بدهیم
اگر ارزانی بشود خیلی ها بدون وام ازدواج می کنند پس به فکر ارزانی باشید نه افزایش وام ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
ماچندماه ثبت نام کردیم هیچ خبری نیس درشرایط سختی هم هستیم میگن بانک بوجه نداره پس چرا وام میزارن واسه هرچی بوجه هس الا این بی زحمت رسیدی کنی وقتی بانک ملت مرکزی این باشه دیگه بانک هادیگ هیچ من ایرانشهر هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
من 45سالم هست و هنوز نتونستم شرایط یک زندگی معمولی رو فراهم کنم که برم زن بستونم چون سرعت تورم 100برابر درامد من هست و هیچ مسیولی هم به فکر نیست به کی بگیم ایکاش ایران بدنیا نمی امدم عمرم حرام شد رفت متاسفم به مسببینش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
برفرض شد 100 میلیون تومان چه کسی می اید برای یک جوان که هیچی ندارد و تازه ازدواج کرده ضامن شود ان هم برای مبلغ صد میلیون تومان تحویل مردم ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
نزدیک چهار ماهه بانک رسالت ثبت نام کردم هنوز اسممم در نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
دوستان ازدواج نکنید خودتونو بدبخت نکنید اگر صد میلیون وام بدن قیمت ها رو هزار برابر گرون میکنن نه خودتونو زجر بدین نه دختر مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
صد ملیون لازم نیست ضامن اش را آسان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
از ازذواج جوانها مهمتر تو این کشور داریم جوانها حال میتونن از ازدواج موقت استفاده کنن تا شرایط مهیا بشه..
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۲۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
اونوقت کی میتونه و می خواد این 200/000/000 میلیون تومان رو به صورت اقساطی پرداختش کنه از اول ازدواجش این داماد دیگه می فهم ماه عسل یعنی چه شب ضفاف یعنی چه زندگی یعنی چه این بدبخت از همون شب عروسیش باید بره کار کنه تا بتونه فقط پول این یه قلام وام رو پرداخت کنه مابقی مخارجش بماند!!! برای همینه که ازدواجها کم شده !!! تولید نسل کم شده شما باید این 200 میلیون تومان زوجین را باید دولت بلاعوض بهشون بدهد و بسته های حمایتی فرزند آوری رو هم بدهد و حمایت کند از تشکیل خانواده ولی به شرط طلاق نگرفتن اگر خواستن زرنگی کنن و پول رو بگیرن و طلاق بدهند دولت توسط قوه قضاییه ازشون مقتدرانه پس بگیرد این 200 میلیون وام بلاعوض رو . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
حسن پورحسینی
۰۹:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام من سال 91ازدواج کردم وقتی رفتم برای وام ازدواج اقدام کنم گفتن سایت بسته است متا سفانه تا دوسال سایت بسته بود بعد ازدوسال که سایت باز شد رفتم اقدام کنم گفتن به شما تعلق نمیگیره چون به گفته بانک وام ازدواج تا دوسال بیشتر مهلت نداره با یه شرایط سختی تونستم عروسی بگیرم اما واقعا وام ازدواج بکارم میومد اگه الانم بهم بدن خیلی خوب میشه حداقل میتونم یه کاری و شغلی راه بندازم تا خرج و مخارج خانوادم رو بدم و شرمند زن و بچه ام نشم اینم تو این موقعیت گرانی
اگه راهی هست لطفا راهنمای کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
به جای وام مسکن، کرونا، ازدواج، یارانه، اصل مملکتو درست کنید ما خام این چیزا نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بخدا!! من کار درس حسابی داشته باشم ( با آینده و مطمئن منظورمه نه حقوق 100 میلیون پشت میز نشینی ) مملکت اینقد گرونی نباشه
بشه 30 سال بدون استرس زندگی کرد بدون استرس چی الان گرون میشه چی نمیشه ، تفریح بجای خودش ، سفر بجای خودش ، خونه ارزون ، ماشین ارزون . دیگه چی میخواییم مگه !؟ ( بحث تخیلی شد انشااله در زندگی بعد !!! )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بابهره چنددرصد!؟!؟ بابیکاری، چگونه قسطهای این وامهای سنگین داده بشه!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
هی وام ها وحقوق ها رازیاد کنید، وپشت سرآن، قیمت زندگی مردم رافزایش دهید!؟؟ مسؤلین بیکفایت!!! ؟ به جای این کارهای پرهزینه، قیمتها راکنترل وکاهش دهید وحبابها رابترکانید!؟!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
من الان جوان ۲۳ ساله هستم میخوام جهزیه بخرم با ۵۰ میلیون نمیشه یک یخچال خرید یخچالی ۷۰/۸۰میلیونه . بعد شما میگین چرا ازدواج کم شده چرا کسی بچه نمیاره ..اگر سلامت عقل داشته باشین اینحرف نمیزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
مثلا شما اگه وام رو 100 میلیون کنید کمک بزرگی به زوجهای جوان کردید؟ آخه با کدوم درامد این زوج بتونه اقساط این وام رو پرداخت کنه ؟ به جای اینکار بیایید کاهش هزینه های زندگی این زوجها رو تصمیم گیری کنید. چون با این وامها مشکلی به مشکلات اونها اضافه می کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
طرف کار نداره شما حرف از وام میزنید از وام مهمتر شغله به فکر اشتغال باشید که پرداخت وام دردی رو مداوا نمیکنه بلکه باعث بدبخت شدن زوج ها می شود با یه کار خوب کسی احتیاج به وام هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
وام ازدواج رو بکنید یک میلیارد بازم کسی ازدواج نخواهد کرد مردم کار می خواهند وام نمی خواهند مردم رفاه می خواهند مردم معیشت می خواهند به عبارتی مردم فساد و دزدی و اقا زاده و مسئول ویلا نشین نمی خواهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
توانایی پرداخت قسط نداریم.
بهتره بلاعوض باشه، اگه واقعا به فکر ازدواج جوانان هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
یه ادم بیکار چطوری میتونی قسط های یه وام صد ملیونی رو بده آخه :| یا پدر مادر دختر بیچاره چطور باید قسط هاشو بدن؟ وضع اقتصادی اجازه ازدواج نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
درآمد از نا کجا آباد که این پول پرداخت کند از نظر اقتصادی صفر هستی مگر درآمد کارگر چقدره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام.
لطفاً خبرنگاران محترم این موضوع را پیگیری کنند. واقعا خیلی کمه ۵۰میلیون
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۰۱:۴۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
یعنی چی حتما باید وام ازدواج چند برابر بشه و تعداد قسط بسیار زیاد که جوانان بتونن ازدواج کنند واقعا مسئولین کمک کنند یا حداقل یه فرهنگ سازی درست اسلامی ایرانی که چشم وهم چشمی ها و خرج های اضافی جلوش گرفته بشه و ازدواج آسان تر بشه فرهنگسازی مهمتر و وام ازدواج کمکی برای جوان ها هست که واقعا باید برسی دوباره بشه
Iran (Islamic Republic of)
خان علی احسانی
۱۶:۵۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
برادر شما اصلا بدون هیچی هم همسر رو بیاری خونه
بلاخره یه خونه باید داشته باشی اجاره ای
غذا که باید بخورید ! هوازی که نیستید !
لباس که باید بپوشید !
Iran (Islamic Republic of)
F
۰۱:۱۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بنویسیم وزارت جوانان بخوانیم سازمان حمایت از بدبختی جوانان
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۰۱:۱۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
چه فایده گرفتنش سخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
کمتر از سیصد ارزش فک کردن رو هم نداره
آخرین اخبار