رئیس سازمان صمت گیلان گفت: صادرات کالا‌های غیرنفتی از استان، ۳۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: صادرات کالا‌های غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در گیلان، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی ۳۶ درصد افزایش یافت.

او افزود: در این مدت ۶۳۷ هزار و ۵۵۸ تن کالا به ارزش۳۹۴ میلیون دلار از گیلان صادر شد که از نظر ارزش ۵۱ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ،  عمده کالا‌های صادر شده از استان را محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، نساجی و تولیدات پلاستیکی عنوان کرد و گفت: این محصولات به کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق صادر شد.

دبیر کارگروه صادرات غیر نفتی گیلان در ادامه با اشاره به واردات کالا به استان در این مدت افزود: یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۷ تن کالا شامل اقلام اساسی به ارزش تقریبی ۵۸۰ میلیون دلار شامل محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات آن از گمرکات استان به کشور وارد شد که از لحاظ ارزش دلاری یک درصد و از نظر وزنی ۴۴ درصد افزایش یافته است.

فرهاد دلق پوش گفت: با توجه به آمار ترکیب کالایی در سال جاری عمده واردات از گمرکات  گیلان کالا‌های اساسی از جمله غلات و نهاده‌های دامی، گوشت، روغن، کنجاله، سویا و خمیرکاغذ است.

او  افزود: این کالا‌ها از کشور‌های روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه و اکوادور به استان وارد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین با اشاره به صادرات چمدانی از استان ، گفت: در ۸ ماه گذشته افزون بر ۴۱۸ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۵۲۰ دلار به صورت چمدانی از گمرکات استان صادر شده است.

دلق پوش تصریح کرد: گمرکات گیلان به علت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است و همواره یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.