به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، امین افقی ، عضو هیات مدیره و معاون امور بندری سازمان منطقه آزادانزلی با اعلام پهلوگیری ۲۲۰ مین کشتی در بندرکاسپین از آغاز فعالیت این بندر تاکنون، گفت:در ۵ ماه نخست امسال ۲۳۴ هزار تن کالا با ۸۳ کشتی در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شده که از لحاظ تعداد کشتی ۲۱۹ درصد و به لحاظ تناژ کالا، ۲۰۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در این بندر رشد داشته است.
او افزود: از ابتدای فعالیت بندرکاسپین در سال ۹۷ تاکنون ۵۲۷ هزار تن کالا از ۲۲۰ فروندکشتی دربندرکاسپین تخلیه و بارگیری شده است.
عضو هیات مدیره و معاون امور بندری سازمان منطقه آزادانزلی با بیان اینکه کاهش زمان و هزینه کالا، مهمترین مزیت کریدور چین–قزاقستان–ایران برای تجار و صاحبان کالا به بندرکاسپین است ، گفت: از ۸۳ کشتی ، ۲۳ کشتی با ظرفیت هزار و ۷۳۷ تیای یو حامل مواد اولیه و کالاهای استراتژیک کشور به صورت کانتینری و از مسیر کریدور چین–قزاقستان–ایران (مجتمع بندری کاسپین) بوده است.
افقی با تاکید براینکه توجه به صادرات کالا و ترغیب صادرکنندگان کشورمان به ارسال کالاهای خود از بندرکاسپین در دستورکار این سازمان قراردارد ، افزود: از آغاز فعالیت بندرکاسپین انزلی تا کنون ۷۴ فروندکشتی حامل ۵هزار و ۹۰۰ تیای یو کالاهای کانتینری شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی وکالاهای استراتژیک ازمسیرکریدورچین، قزاقستان، ایران دربندرکاسپین تخلیه و بارگیری شده است.
او با اشاره به رشد ۵ برابری تخلیه کالاهای صادراتی و بارگیری کالاهای وارداتی با ۱۱ هزار دستگاه کامیون در این بندر به سراسر کشور ، گفت: کالاهایی نظیر قطعات خودرو و موتورسیکلت، انواع تایر خودروهای سبک وسنگین، ماشین آلات و لوازم برقی و مواداولیه واحدهای تولیدی ازطریق کریدورچین-قزاقستان-ایران (بندرکاسپین) وارد کشور شده و مصالح ساختمانی، موادغذایی، فرش، ظروف و مشتقات نفتی، خشکبار نیز از جمله کالاهای صادراتی ازطریق این کریدور از مبداء بندرکاسپین به کشورچین بوده است.
معاون اموربندری وحوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی با بیان اینکه دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، بنادر مکمل یکدیگر در محدوده منطقه آزاد انزلی هستند، افزود: در چهارماه نخست امسال نیز شاهد رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری و رشد ۵۴ درصدی صادرات کالا و همچنین رشد ۷۷ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه پارسال بودیم و همچنین بخش ترانزیت مجتمع بندری انزلی نیز در این مدت ۱۸ درصد رشد داشت.
افقی گفت: بخش بندی بازار، تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی وایجاد مشوقهای تجاری، تنوع بخشی به کالاهای ورودی وخروجی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساختهای بندری، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری، کاهش هزینههای حمل و نقل کالا، فعال کردن مسیرهای ترانزیتی بین المللی (کریدورهای شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران)، تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفههای ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارائه مشوقهای قانونی متنوع ازسوی این سازمان به همراه افزایش روزافزون زیرساختهای مورد نیاز خدمات رسانی درحوزههای مختلف بندری و نزدیکی به تهران و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور، این مجتمع بندری به عنوان عوامل تأثیرگذار و از رویکردهای مهم سازمان منطقه آزادانزلی به شمارمی رود و در مدت فعالیت این مجتمع بندری، بیش از۹۵درصدازکالاهایی که ازطریق بندرکاسپین واردکشورشده، در دسته کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشور قرار دارند.
او همچنین گفت: تعدادکشتیهای تخلیه و بارگیری شده درمجتمع بندری کاسپین درسال ۱۳۹۷، تنها ۲۰ فروند کشتی بود که این تعداد درسال ۱۳۹۸ به ۱۱۷ کشتی افزایش یافت که با وجود تحریمهای ظالمانه اقتصادی کشور و شیوع بیماری کرونا درجهان، با برنامه ریزیهای به عمل آمده ازابتدای امسال، شاهد روند صعودی قابل ملاحظهای درتعداد و تناژ کشتیهای تخلیه و بارگیری شده دراین مجتمع بندری منطقه آزاد انزلی هستیم.
معاون اموربندری وحوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی تصریح کرد: هم اکنون سه پست اسکله درمجتمع بندری کاسپین درحال خدمات رسانی وفعالیت است که دراین میان عملیات احداث دوپست اسکله کارگو (عمومی) باسرمایه گذاری بخش خصوصی ویک پست اسکله رو-رو چندمنظوره باسرمایه گذاری سازمان درحال انجام است که تاسال آینده این سه پست جدیدنیزبه بهره برداری میرسند و بااتصال این مجتمع بندری به خط راه آهن سراسری کشور، علاوه برتکمیل شدن حلقههای زیرساختی شبکه حمل ونقل ترکیبی منطقه آزاد انزلی درکریدورهای بین الملل، امکان اتصال بنادرجنوبی کشورمان به این منطقه ازطریق راه آهن وحمل و نقل چندوجهی ازطریق این مجتمع بندری فرآهم میشود.
انتهای پیام/م.ع