استاندار گیلان با بیان اینکه نباید وقفه‌ای برای صادرات و صادرکنندگان ایجاد شود، گفت: تنوع کالایی و مقاصد صادراتی در بنادر مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان امروز در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی استان گفت: در شرایط تحریمی و کمبود ارز برای واردات کالا‌های اساسی، راهکار اصلی برای جبران کمبود نقدینگی ارزی در کشور، صادارت غیرنفتی است.

او رشد ارزش افزوده، اشتغال و تولید را از دیگر مزایای صادرات غیرنفتی عنوان کرد و با اشاره به هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادارت غیرنفتی امسال از استان افزود: در چهار ماه امسال باید ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌شد که با توجه به ۱۶۲ میلیون دلار صادرات صورت گرفته با وجود بالاتر بودن این میزان در مقایسه با سال گذشته، از برنامه عقب هستیم که باید جبران شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه بیشترین کالا‌های صادر شده به اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط گمرکات استان انجام شد، فعال شدن میز دبیرخانه این اتحادیه در استان را یادآور شد و اظهار داشت: این موضوع بیانگر توجه جدی فعالان بخش خصوصی استان و نیز تلاش و اهتمام دستگاه‌های ذیربط به این امر است و باید استمرار یابد.

زارع با یادآوری اینکه پیشتر از منطقه آزاد انزلی به عنوان منطقه‌ای واردات محور یاد می‌شد، گفت: عملکرد بندر کاسپین نشان دهنده ورود و خروج ۱۱۷ کشتی در سال گذشته و ۶۲ کشتی در سال ۹۹ است ضمن آنکه کریدور چین – قزاقستان – انزلی در حال حاضر بسیار فعال است.

او با اشاره به مرزی بودن گیلان بیان داشت: شهر‌های مرزی به عنوان مبدأ انتقال امواج توسعه به سایر نقط کشور عمل می‌کنند و لازم است از ظرفیت دریای خزر و موقعیت ممتاز جغرافیایی استان به درستی بهره گرفته شود.

استاندار با اشاره به اینکه نباید در استان برای صادرکنندگان وقفه‌ای ایجاد شود، تعطیل نبودن بنادر استان در شرایط دشوار کرونایی در اواخر سال گذشته را یادآور شد و ادامه داد: لازم است مدیریت جهادی در اولویت و دستور کار باشد.

زارع افزود: بر اساس بسته حمایتی ستاد اقتصاد مقاومتی، انتظار داریم تجار استان بتوانند از تسهیلات در گرفتن مجوز، یارانه سود و ... استفاده کنند.

او به گزارش مدیرکل بنادر استان و توضیح ظرفیت بنادر اشاره و اضافه کرد: بندر در گیلان بسیار حائز اهمیت است و با اتصال راه آهن به بندر انزلی، شاهد تحول جدی در حوزه بازرگانی خارجی خواهیم بود.

استاندار گیلان با یادآوری ارتباط‌های تصویری خود با استانداران آستراخان و ساراتوف روسیه گفت: ایجاد خط کشتی رانی منظم (لاینر Liner) بین کاسپین و بندر اکتائو و تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی با لوتوس روسیه، اقداماتی مثبت است.

زارع تصریح کرد: در بندر باید به سراغ تنوع کالایی و تنوع مقاصد صادراتی برویم و بندر به عنوان مرکز اقتصادی عمل کند و نه صرفا خدمات دهنده.

او با اشاره به اهتمام جدی دولت برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی همچون اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های گیلان برای رونق بخشی به صادرات از استان تأکید کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.