به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که به دلیل تعطیلی تئاتر به خاطر کرونا، علاوه بر ظهور تئاتر آنلاین، شاهد رونق مجدد فیلم تئاتر از سایتهای پخش کننده هستیم. علاوه بر آن، تله تئاترهای قدیمی مجدداً از شبکه چهار سیما پخش میشوند. همین موارد باعث شده تا به اما و اگرها، نقاط قوت و ضعف فیلم تئاترها بپردازیم و با سامان خلیلیان مدیر بخش خیابانی تئاتر فجر صحبت کنیم.
سامان خلیلیان، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره پاسخگو بودن فیلم تئاتر به نیازهای مردم به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در این برهه که کرونا وجود دارد، پاسخگوی نیازهای افراد تئاتر دوست هستند. به هر حال تئاتر در هر نوع فرم و هر کیفیتی باشد به علت گفتمان موجود در هر جریان اجتماعی و بحث سبد فرهنگی کالا برای خانوادهها، اگر شرایط به سمتی کشیده شود که این گفتمان و سرفصلهای آن بخواهد حذف شود، بازگرداندن تئاتر به جامعه حتی در صورت نابودی ویروس سخت خواهد شد. بدن انسان اگر ورزش و نرمش انجام ندهد، ناخواسته دچار تنبلی میشود. تئاتر هم در صورت نبود فیلم تئاتر و تله تئاتر دچار تنبلی ذهنی و تنبلی مطالبه گری خواهد شد. اگر تئاتر به صورت زنده اجرا نشود، سالنهای سینما بسته شود و اگر کنسرتهای موسیقی برگزار نشوند، ناخواسته حضور مخاطب در سالنهای اجرا رو به فراموشی میرود.
او در خصوص علت فراموش شدن حضور مخاطب و ارتباط با پدید آورنده، گفت: عامل اصلی میتواند این باشد که مردم الان دغدغه شرایط معیشتی دارند و این مسائل مالی آنقدر زیاد شده که دیگر فرصت فکر کردن به هنر را ندارند. حتی پیش از مسئله کرونا که تئاترها زنده اجرا میشد، دچار تلاطم استقبال مخاطب بودیم.
در جشنواره تئاتر فجر امسال بخش فیلم تئاتر اضافه شده است
خلیلیان در خصوص حسن اجرای فیلم تئاترها در این شرایط گفت: الآن سالنهای نمایش تئاتر و سینما تعطیل است و مخاطب درگیر مسائل اجتماعی و اقتصادی شده است. حالا فکر کنید همین اجرای فیلم تئاتر هم نبود عملا چه اتفاقی میافتاد؟ اگر دو ماه دیگر بگوییم کرونا تمام شد، آن زمان با این مواجه میشویم که سالنها هم باز شده، اثر هم تولید شده، ولی متاسفانه دیگر اثری از مخاطب نمیبینیم. علتش هم این است که شرایط ناخواسته تعطیلات کرونایی باعث فراموشی سینما و تئاتر از ذهن مخاطب شده است. بنابر این یکی از آلترناتیوهایی که میتواند کم و بیش جای تئاتر و اسم آن را در این شرایط بحرانی حفظ کند، فیلم تئاتر است.
مدیر جشنواره تئاتر خیابانی درباره ظرفیت ایجاد شده در تئاتر فجر امسال به نام فیلم تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فجر امسال بخشی هم به فیلم تئاتر اختصاص داده، در صورتی که در سالهای پیش چنین موقعیتی فراهم نبوده است. در کنار تله تئاترها یک بخشی هم اضافه شده مربوط به کسانی که از آثار نمایشی شان با کیفیت مناسب فیلم گرفته اند.
پخش فیلم تئاترها در دوران کرونا، دلیل خوبی برای افزایش کیفیت فیلم تئاترها در پساکرونا است
خلیلیان در خصوص کیفیت فیلم تئاترها گفت: من بی کیفیتی برخی از فیلم تئاترها را قبول دارم، به خاطر اینکه ما هیچ وقت قائل به این نبودیم که از تئاتر فیلم بگیریم و بعداً آن را پخش کنیم. اگر کسی هم از نمایشش فیلم گرفته دلیلش صرفاً ثبت خاطراتش بوده است. پخش فیلم تئاترها باعث شده بعد از کرونا، کارگردانان تئاتر به کیفیت ضبط نمایششان توجه بیشتری کنند و نقاط ضعف خود را بر طرف کنند.
وی درباره نکات مثبت فیلم تئاترها و تله تئاترهای قدیمی گفت: یکی از نکات مثبت فیلم تئاترها نوستالژیک بودن آنها است و دیگری اینکه اوقات فراغت خانه نشینان را پر می کند. تله تئاترها قطعا به شما بهتر جواب میدهند، چون در تله تئاترها امکان تعدد لوکیشن و ساخت دکور لوکیشنی دارید، اما در فیلم تئاتر یک موقعیت و یک سالن نمایش به همراه سه دوربین که از یک موقعیت فیلم میگیرند. در تله تئاتر کارگردان هنری لوکیشنها را بر اساس نیازمندی که دارد، طراحی کرده و میسازد. از طرفی هم نوع فیلمبرداری تله تئاترها، کلوز آپها و اینسرتهای تصویری و تمهیدات تلویزیونی و سینمایی در تله تئاتر استفاده میشود، اما در فیلم تئاتر فقط سه دوربین کاشته شده از موقعیت عمومی فیلم میگیرند و زوم و زوم بک ندارید.
انتهای پیام/