باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سفرنامه YJC از نقطه صفر مرزی/ واکنش ارتش به نزدیک شدن یک غریبه به آب‌های سرزمینی چیست؟

موضوع حضور در دریا برای نیروهای مسلح کشورمان بسیار مهم است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قطب‌های دریایی منطقه غرب آسیا سواحل زیادی دارد که بخش جنوبی آن از خوزستان شروع می‌شود و تا مرز ایران و پاکستان در جنوب شرقی ادامه دارد، به همین خاطر موضوع حضور در دریا برای کشورمان بسیار مهم است و به روز بودن نیروهای دریایی کشور امری مهم‌تر.

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر ساحل در کشور دارد که بخش عمده آن در جنوب کشور است که ایران باید برای پوشش آن، شناور‌های خود را از شمالی‌ترین نقطه یعنی خوزستان تا خروجی دریایی عمان که به اقیانوس هند وارد می‌شود، بفرستد. شاید خیلی از هموطنان ما فکر می‌کنند که وظیفه حراست از آب‌های سرزمینی فقط در آب‌ها و توسط ناوها، ناوچه‌ها، ناوشکن‌ها، قایق‌های تندرو و گشت‌های دریایی انجام می‌شود؛ اما به هیچ وجه این گونه نیست و این گشت‌ها فقط بخشی از فرآیند امنیت سازی را به وجود می‌آورند و مرکز فرماندهی در جای دیگری است؛ یعنی امنیت آب های ما در خشکی مدیریت می شود که شاید برای هر مخاطبی جالب باشد.

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

به همین دلیل سفری را به سمت کنارک شروع کردیم تا از نزدیک با این امنیت و پدیدآورندگانش آشنا شویم. کنارک شهری در استان سیستان و بلوچستان است که جمعیتی حدود صدهزار نفر دارد. به گفته اهالی کنارک؛ این شهر تنها شهر دنیاست که میدان ندارد و فقط یک چهارراه هم در آن دیده می‌شود. شهری با خانه‌های یک طبقه و نهایت دو طبقه که یک نظم خاصی را در شهرسازی رعایت کرده‌اند. کنارک توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران کنارک و تیدبیل به شهر شد و قامت شهر به خود گرفت. همه شهر اعم از تجهیزات، زیرساخت ها، خانه ها، طرح‌هی آب‌رسانی و گاز رسانی شاهکار ارتش کشورمان در این منطقه است. به راستی که نیروهای ارتش شعار ارتش فدای ملت را در این منطقه به وضوح عملیاتی کردند.

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

در دوران رژیم پهلوی مکران یک خرابه و بیابان تمام عیار بود و جزو مناطق محروم و کم برخوردار به حساب می‌آمد؛ اما پس از انقلاب و پایان جنگ تحمیلی روند رشد آن‌ آغاز شد که دستور توسعه آن‌ها صادر و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روند آن را آغاز کرد.

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

تصویر مسیر اتاق اقتدار نیروی دریایی ارتش که به دلایل امنیتی از دادن مختصات آن معذوریم

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از مرز‌های ایران و همچنین رصد فعالیت‌های دشمنان، اتاق فرماندهی و رصدی را در منطقه جنوب‌شرق ایجاد کرده که به گفته امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن رادار‌های زیادی قرار گرفته‌اند و به صورت تمام وقت همانند چشمان تیزبین کشورمان عمل می‌کنند و تا تنگه باب‌المندب را رصد می‌کنند؛ فرماندهی هر اتفاقی که در آب‌ها می افتد بر عهده این اتاق اقتدار است. اتاقی که در صفرترین نقطه مرزی واقع شده, به طوری که وقتی روی پشت بام این محل رفتیم رفت و آمد ماشین‌ها و افراد آن طرف مرز به وضوح دیده می شد. 

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

اتاق اقتدار نیروی دریایی ارتش در منطقه صفر مرزی

از کنارک تا منطقه‌ای که اتاق اقتدار در آن قرار داشت حدود سه ساعت و نیم در راه بودیم آن هم با یک تیم حفاظتی مسلح برای جلوگیری از خطرات احتمالی. وقتی که رسیدیم فرمانده و نیروهای این پایگاه احترام بسیاری به ما گذاشتند. فرمانده پایگاه مرزی اتاق اقتدار به من و دوستانم می گفت که در گذشته نه چندان دور هیچ نظارتی بر روی شناورها و کشتی‌هایی که در این منطقه تردد می‌کردند انجام نمی‌شد؛ اما امروز هر شناوری که در اینجا تردد می‌کند تحت نظارت و کنترل ما قرار دارد. هر شناوری که در رادار ما قرار بگیرد؛ ما او را صدا می زنیم و از او سوالاتی می کنیم که اهل کجایی؟ تجاری هستی یا نظامی؟ و از این قبیل سوالات. هر کشتی موظف است به ما پاسخ دهد که اگر ندهد در اسرع وقت به سراغش می رویم.

سفرنامه YJC  از نقطه صفر مرزی

رادارهای اتاق اقتدار نیروی دریایی ارتش در نقطه صفر مرزی

این اتاق اقتدار در پَرت‌ترین جای ممکن قرار دارد که کارکنان و فرماندهان آن به دلیل دوری از شهر مجبور هستند خانواده های خود را نیز به این منطقه بیاورند؛ منطقه ای که در تابستان دمای آن به ۶۰ درجه سانتی‌گراد می رسد. جالب است بدانید کنارک گرم‌ترین نقطه کشور در فصل زمستان می‌باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
اولا خبرنگار همه مختصات رو همراه با عکس داده وعنوان میکنه از دادن مختصات معذور است مختصات رو کسانیکه نباید داشته باشن دارن و نمونه آخریش تروری بود که در آبسرد اتفاق افتاد،مض فا در آخرین پرتاب ماهواره ای که داشتیم ترامپ گفت اطلاعات ما بیشتر از خود آنهاست،امدوارم دست اندرگاران خودشانرا بخواب نزده باشن
آخرین اخبار