یک متخصص مغز و اعصاب دانشکده علوم پزشکی اسد آباد گفت:استفاده از ویتامین های تجویز شده پزشک موجب بازگشت حس بویایی از دست رفته بیمار مبتلا به کرونا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، معصومه قادری, متخصص مغز و اعصاب دانشکده علوم پزشکی است آباد اظهار داشت: برای افرادی که بعد از گذشت چند ماه ازابتلا به بیماری کووید ۱۹ خود هنوز حس بویایی شان بازنگشته است، استفاده از زینک، مکمل های ویتامین A و دسته گروه B و تمرین بویایی در فواصل چند دقیقه ای بهترین راهکار مؤثر خواهد بود.

او ادامه داد: در تمرین بویایی در فواصل چند دقیقه ای لازم است این افراد بویایی های مختلفی را چون بوی لیمو، قهوه و گل رز را که در این تمرین مؤثر است، استفاده کنند.

معصومه قادری متخصص مغز و اعصاب دانشکده علوم پزشکی است آباد گفت: در افراد مبتلا به کروناکه از اختلال بویایی شکایت دارند، خوشبختانه بعد از گذراندن دوران بیماری معمولاً در حس بویایی آنها بهبودی حاصل شده و در درصد کمی از موارد مشکل اختلال در حس بویایی از چند ماه تا چند سال طول می کشد.

قادری بیان کرد: ممکن است در برخی افراد نیز کووید ۱۹ اختلال را این گونه نشان دهد که افراد افزایش حس بویایی داشته و این افزایش حس بویایی باعث شود بوی تعفن احساس کنند و شکایت از بوی تعفن داشته باشند که با گذشت زمان این موارد از مشکلات بهبود یافته از کرونا نیز با گذشت زمان درمان خواهد شد.

او در ادامه گفت: اختلال بویایی در ۳۳ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹دیده شده که این درصد میزان بالایی است و  با اختلال چشایی همراه است و با گذشت زمان مشکل حل شده و جای نگرانی ندارد.

قادری با اشاره به برخی از بیماری ها و دلایل اختلال بویایی افراد یادآور شد: به غیر از کووید ۱۹ ، سیگار کشیدن، افزایش سن، ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر، کمبود ویتامین دسته و گروه های A و B، کمبود زینک در بدن و ضربه مغزی و تومور مغزی نیز می تواند از دلایل و علل اختلالات بویایی باشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.