کبگانیان گفت: سوابق تحصیلی ۶۰ درصد و آزمون کتبی متمرکز ۴۰ درصد در کنکور تاثیر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه یک صد و سی و نهم گفت: موضوع مورد بحث این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها یا همان بحث کنکور بود.

او ادامه داد: در تقسیم کاری که در نظام انجام شده مراجع مختلفی برای کنکور علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده اند و تصمیمات کلان مربوط به سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته می‌شود و این امر ماموریت ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش از ابتدا مورد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، اما به دلایلی از جمله اطمینان پذیری از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور و مطالعات عمیق کارشناسی این ساماندهی به تعویق افتاده است.

او ادامه داد: همچنین از پتانسیل سایر دستگاه‌ها هم برای ساماندهی کنکور استفاده می‌شود. روی مباحثی بحث و بررسی صورت گرفت، اما این مصوبات برای سال جاری و کنکور امسال اجرایی نمی‌شود. داوطلبانی که در حال مطالعه برای کنکور هستند نگرانی نداشته باشند.

کبگانیان ادامه داد: طبق تصمیمات ستاد نقشه سیاست‌های اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب می‌کنیم و آن‌ها به شورای سنجش و پذیرش ابلاغ می‌شود. طبق سند آمایش آموزش عالی هم  طرح مفصلی برای اجرایی شدن مصوبه نیاز داریم و این طرح باید با سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ باشد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کل مجموعه طرح تصویب خواهد شد. این پروسه زمان بر است و نیازمند دقت است، اما ساماندهی کنکور شروع شده است و باید به سرانجام برسد.

او ادامه داد: سیاست شماره یک منوط به تفکیک سنجش از پذیرش بود که با کمی اصلاحات تصویب شد. سیاست دوم خود بحث پذیرش است. بخش پذیرش در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و استفاده از سابقه تحصیلی مورد تاکید قرار گرفت و ۶۰ درصد سابقه تحصیلی برای تاثیر در کنکور مورد تصویب قرار گرفت و بر این اساس  آزمون کتبی متمرکز در کنکور فقط ۴۰ درصد تاثیر خواهد داشت.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این تصمیم برای تاثیر سابقه تحصیلی به این دلیل است که معتقدیم باید عمق یادگیری داوطلبان بررسی شود. زیرا آزمون تستی یادگیری از این عمق برخوردار نیست.

او در ادامه بیان کرد: دلیل اینکه این موضوع تاکنون اجرا نمی‌شد این بود که چرا آموزش و پرورش و امتحان نهایی این موضوع را حل نمی‌کردند. با طرح این سوال بحث امنیت امتحانات نهایی مطرح می‌شود که در استان‌های مختلف و شهرستان‌های مختلف مورد سوال بود. وقتی این موضوع بررسی شد، متوجه شدیم که امنیت سوالات در استان‌های مختلف اجرایی نمی‌شود. خوشبختانه در دو تا سه سال اخیر به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات، میزان افشای اطلاعات به صفر رسیده است.

کبگانیان ادامه داد: اطلاعات واصل شده شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطمئن کرده که اطمینان از عدم افشای سوالات کاملا قابل اتکا است.

نظام ناهماهنگ، یکی از آسیب‌های موجود در آموزش و پرورش

او با شاره به اینکه استاندارد بودن سوالات موضوع دوم بود، ادامه داد: ما می‌خواهیم این سوالات استاندارد باشد و اگر دانش آموز رتبه‌ای را کسب کرد و یا معدلی را به دست آورد تا دو یا سه سال این نتایج قابل اتکا باشد. اعتقاد نداریم که دانش آموز در ظرف دو تا سه هفته جای خودش را در دانشگاه پیدا کند و مجبور شود در رشته‌ای تحصیل کند که به آن علاقه‌ای ندارد؛ بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که آموزش و پرورش این قول را داده است. یکی از آسیب‌های موجود در آموزش و پرورش نظام ناهماهنگ و ناعادلانه تصحیح بود. در این شیوه استان به استان و دبیرستان به دبیرستان و معلم به معلم شیوه تصحیح سوالات تشریحی متفاوت بود که این موضوع را نیز آموزش و پرورش رفع کرده است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: حل این موضوع با توضیح رندمی سوالات در کل کشور، نظام تصحیح یکنواخت و عادلانه‌ای برای امتحانات نهایی ایجاد شده است. در نهایت امروز تاثیر سابقه تحصیلی و تاکید بر عمق یادگیری به تصویب رسید که تا حداقل ۶۰ درصد به این امر تخصیص داده شود.

کبگانیان ادامه داد: بخشی از شیوه پذیرش در کنکور به ارزشیابی استعداد، هوش و شخصیت شناسی تخصیص پیدا می‌کند. البته در این ارزیابی، هوش‌های مختلفی (نه صرفا هوش ریاضی و هنری) مورد تاکید قرار می‌گیرد. حتی هوش هیجانی که متفاوت از سایر هوش هاست در کنکور مد نظر قرار می‌گیرد. خوشبختانه متخصصان امکان اجرایی سازی این مسئله را اعلام کردند.

او بیان کرد: سیاست دوم ساماندهی کنکور به این شکل جمع بندی شد که ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی، یادگیری مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی و آزمون هوش و استعداد و لحاظ سوابق تحصیلی داوطلبان به میزان ۶۰ درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی کتبی به میزان حداکثر ۴۰ درصد پذیرش خواهد بود. علاوه بر این در پذیرش کنکور حد نصابی برای دروس عمومی ارائه خواهد شد یعنی نمره کفی برای دروس عمومی با توجه به هر کد رشته در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها نیز برای هر کد رشته می‌توانند حد نصابی را تعیین کنند.

کبگانیان ادامه داد: تمام این مسائل باید ابتدا به تصویب برسد. وزارت آموزش و پرورش، علوم و بهداشت باید به تدریج زیر ساخت‌ها را برای پیاده کردن سیاست‌های ساماندهی کنکور انجام دهند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: این سیاست‌ها برای کنکور سراسری ۱۴۰۰ اجرا نمی‌شود و ما هیچ عجله‌ای برای اجرایی کردن آن‌ها نداریم. کنکور سال‌ها برگزار شده و مزایا و اشکالاتی را به همراه داشته است بنابراین تا زمانی که بسته جامع ساماندهی کنکور کامل نشود و به تصویب نرس، این مصوبات اجرایی نمی‌شود.

او تصریح کرد: موضوع دیگر مورد بحث گزارش علمی بود که طبق روابط همیشگی گزارشی از مطالب مربوط به کشور و حوزه بین الملل در زمینه حوزه علم را بررسی می‌کنیم. در این جلسه شاخص نوآوری مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. این شاخص عمدتا به بحث ساختارها، بنگاه‌ها و وضعیت ساختاری حوزه علم و نوآوری می‌پردازد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در این شاخص از قبل خیلی ضعف و اشکال داشتیم، اما خوشبختانه با تلاش‌هایی که در چند سال اخیر شد این امر بهبود یافته، ولی با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله داریم. در سال ۹۷ رتبه ۶۵ و در ۹۹ به رتبه ۶۷ در حوزه نوآوری علم کشور رسیدیم که نشان دهنده این است که دچار افت شده ایم؛ البته شیوع ویروس کرونا بر این مسئله بی تاثیر نبوده است.

او بیان کرد: بر اساس پیشنهاد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد که این موضوع در دستور کار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، سنجش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام اعتراض خودتون رو ب سایت دیده بان شفافیت و عدالت در قسمت مطالبه ببرید. ب دوستان خودتون هم بگید. ب این سازمان دیده بان و شفافیت عدالت نامه بنوسید و در شبکه های اجتماعی و خلاصه از هر راهی ب مطالبه خودتون رو ب این سازمان بگید. انشاالله ک این سازمان از حق و عدالت اموزشی دفاع میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید فقط معدل سال آخر مهمه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
واقعا این چه وضعیه الان کسیکه نظام قدیم بود و بعد از چندسال دوباره تصمیم گرفت سال اینده کنکور بده و معدل بالایی نداشته باید چیکار کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۰۹:۰۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
آینده خیلی ها رو خراب کردید اگر امتحانات نهایی خرداد مانند کنکور با نظارت انجام بشه تازه شاید یک درصد طرح خوبی باشه ولی واقعا امتاحانات نهایی خرداد با بی نظارتی تمام انجام میشه واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۰۱:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
واقعا که من خودم سر جلسه نهایی دیدم که طرف گوشی اورد و خیلی راحت تقلب کرد به مراقب هم گفتم... گفت دیگه همه تقلب میکنن اینم رو ش. اون وقت شما میخواین تاثیر قطعی بذارین.... اگه راس میگین سهمیه ها رو بردارین......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
معدل کتبی نهایی پیش دانشگاهی را نمیشود ترمیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
امیدیان
۱۰:۱۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
تو اینستاگرام سرچ کنید(ترمیم معدل نظام قدیم) چند نفر کمپین شو زدن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
چرا سالهاي قبل تاثير معدل رو براي ٩٤ منظور و در ٩٥ اصلا منظور نكرديد ؟ با تصميمات ابكي سرنوشت خيليها رو تغيير داديد خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
کنکور نظام قدیم را تمدید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بزرگترین خیانت به دانش اموزان افزایش تاثیر سوابق به 60 درصدهست .انهم با این وضعیت امتحانات نهایی. درست مانند کبک سرشان زیربرف کردن و میگویند اوضاع خوبه.نمیدانند جلسات امتحانات نهایی چطوری برگزار میشه و چطور تصحیح انجام میشه.واقعا خجالت بکشید.
Iran (Islamic Republic of)
aref
۲۱:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
یعنی چی؟ الان من نظام قدیمی با معدل کتبی ۱۲ و نیم دیگه به هیچ وجه فرصت قبولی پیدا نمیکنم که!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شوخی میکنید؟!!!۶۰درصد!!!! ماها که تو مدارس سطح پایین درس میخونیم چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
كشتن خودشونو با اين كنكور و هر روز يه بامبول درميارن
آخرین اخبار