۱۵۰میلیارد ریال تولیدات صنایع دستی بر روی دست هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری مانده است و بازار ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مهرداد رئیسی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: با شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار، افزون بر ۱۵۰میلیارد ریال تولیدات صنایع دستی بر روی دست هنرمندان این استان مانده است و بازار ندارد.

او افزود: هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی در قالب، بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه‌چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری فعال است که شیوع ویروس کرونا، باعث مشکلات زیادی برای این بخش شده است.


بیشتر بخوانید


رئیسی بلاتکلیفی و سردرگمی به خاطر از دست دادن زمان تولید و فروش را جزو مهمترین دغدغه‌های فعالان صنایع‌دستی استان عنوان و اضافه کرد: گران شدن مواد اولیه مصرفی، از دست دادن بازار‌های سنتی فروش و از دست رفتن فرصت‌های طلایی بازار، از مشکلات اصلی هنرمندان صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: تعطیلی کارگاه‌های تولیدی به دلیل بلوکه شدن سرمایه مجری، توقف چرخه اقتصادی کارگاه‌ها و مشکلات در عرضه و فروش محصولات تولیدی و همچنین بیکاری کارفرمایان و نیروی انسانی زیرمجموعه آنان از مشکلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در سال جاری گزارش شده است.

رئیسی، میزان خسارت وارد شده به بخش تولیدات صنایع دستی در نیمه نخست امسال را ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۲۶۷ کارگاه تولید انفرادی، کارگاهی و خانگی در سطح استان از کسادی بازار و افزایش قیمت مواد اولیه دچار خسارت مالی شدند.

او هنرمندان فعال شناسایی شده در بخش صنایع دستی استان را حدود چهار هزار نفر اعلام کرد و افزود: جلوگیری از قطع بیمه اجتماعی و درمانی جامعه هدف و پرداخت تسهیلات شش هزار میلیارد ریال به این قشر تولید کننده آسیب پذیر از جمله حمایت‌های مستقیم دولت در این برهه زمان پسا کرنا بوده است.

رئیسی گفت: بررسی دقیق‌تر کارگاه‌های صنایع‌دستی آسیب‌دیده و نحوه حمایت از آنان برای اقدامات بعدی در دستورکار این اداره کل قرار گرفته است و در این راستا پیشنهاد شده تا برای حمایت از فعالان عرصه تولید و فروش نسبت به اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یا پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی اقدام شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.