معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، از اجرای موفقیت آمیز طرح تولید گلیم در صمصامی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مهرداد رئیسی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح تولید گلیم در شهر صمصامی شهرستان کوهرنگ با موفیت اجرا شد.

او افزود: در این طرح ۳۵ نفر از بانوان شهر صمصامی شهرستان کوهرنگ آموزش گلیم‌بافی را به صورت رایگان فرا گرفتند.

رئیسی اضافه کرد: هر کدام از افراد آموزش دیده می‌توانند سالانه حداقل ۱۰ متر مربع گلیم تولید و در بازار‌ها داخلی و خارجی عرضه کنند.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: تمامی تولیدات گلیم این افراد به‌صورت تضمینی از سوی اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان خریداری می‌شود.

رئیسی گفت: آموزش رایگان رشته‌های صنایع‌دستی و خرید تضمینی تولیدات آن در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری با جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

او افزود: این طرح با هدف رونق صنایع‌دستی، افزایش اشتغال خانگی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوار‌ها اجرایی شد.

رئیسی اضافه کرد: ایراد‌ها و نقص‌های موجود در تولید این هنرصنعت با هدف ارتقای کیفی محصولات به هنرمندان و تولیدکنندگان، ارائه و برای رفع آن گام‌های اساسی برداشته شده است.

او ادامه داد: گلیم چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی پرطرف‌دار این استان از ظرفیت بالایی برای ورود به بازار‌های جهانی برخوردار بود، که البته هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

رئیسی گفت: گلیم بافی چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنر صنعت‌ها در رسته بافته‌های داری توانسته «نشان کیفیت» را از سازمان یونسکو دریافت کند.

او افزود: مهارت‌بافندگان در خلق این هنر صنعت باعث شده تا گلیم استان با تکنیک‌های خاص و طرح‌های ذهنی تولید و با شهرتی جهانی روانه بازار‌های خارجی و داخلی شود.

رئیسی اضافه کرد: گلیم‌بافی دومین صنعت‌دستی چهارمحال و بختیاری پس از فرش به‌شمار می‌رود.

او ادامه داد: گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم‌گبه، گلیم‌فرش و گلیم‌لری از انواع گلیم‌های تولیدی مرسوم در چهارمحال و بختیاری بوده و از رنگرزی سنتی و گیاهی منحصربه‌فرد برخوردار است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار