معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف کرمان به تشریح طرح های اداره اوقاف کرمان در عرصه های مختلف کشاورزی، صنعتی، اشتغال خانگی و انرژی خورشیدی با هدف اشتغال زایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سجاد افشار پور، معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان کرمان با اشاره به اینکه اوقاف تمام پتانسیل موجود برای تولید داخلی در استان را دارد، گفت: رویه کار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است.

او با اشاره به اقدامات اوقاف در احیا و توسعه موقوفات در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اشتغال زایی افزود: اقدامات مثبتی  برای اشتغال زایی در حوزه‌های کشاورزی و صنعت در استان کرمان انجام شده است.

افشارپور با اشاره به حوزه کشاورزی در استان، بیان کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته موقوفه در استان کرمان وجود دارد که قریب به هزار هکتار از این اراضی در شهرستان‌های زرند، رفسنجان و کرمان قرار دارند. 

او با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ نفر نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه باغات و کشاورزی مشغول کار هستند، بیان داشت: اشتغال زایی در حوزه کشاورزی از اولویت‌های اول اداره اوقاف استان کرمان شمرده می‌شود.

معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان کرمان با اشاره به در اختیار داشتن چهار استخر ذخیره آب در استان کرمان برای آب رسانی در حوزه باغات و ایجاد اشتغال زایی، تصریح کرد: با وجود استخر‌های ذخیره آب، مصرف ۳۰ درصد آب را در باغات کاهش داده ایم.

او بیان کرد: در حوزه اراضی کشاورزی چند اولویت مهم رادر بخش باغات پسته در دست اقدام داریم که مهم ترین آن استفاده بهینه از منابع آبی است که اجرای طرح‌های لوله گذاری، سیستم‌های نوین آبیاری و استخر‌های ذخیره سازی از جمله اقدامات صورت گرفته در جلوگیری از هدر رفت آب در این اراضی است.

افشارپور به اقدامات عمرانی انجام شده به منظور بازدهی بیشتر محصولات پسته و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیشتر سطح اراضی باغی موقوفه استان اشاره کرد و گفت: اصلاح باغات پسته از طریق جوان سازی، تغییر رقم و الگوی کشت، کوددهی و سم پاشی برای  مبارزه با آفات از جمله اقدامات اجرا شده در این باغات است.

او با بیان این که یونجه کاری و مطالعات در بخش برداشت و کشت خرما و پسته در استان از دیگر عملکرد‌های این معاونت شمرده می‌شود، بیان داشت: عملیات کاشت و برداشت نیاز به مطالعه و تحقیق دارد تا محصول خوبی در این زمینه داشته باشیم.

معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان کرمان دامپروری صنعتی و مدرن استان را از دیگر موفقیت‌های اوقاف در به کارگیری ظرفیت‌های موقوفات دانست. 

او به رونق اشتغال و ایجاد مشاغل خانگی در استان کرمان اشاره کرد و بیان کرد: بدین منظور با کمک سرمایه گذار ۲۴ مغازه از بازارچه‌های شهرداری کرمان در محل موقوفه که فاز دوم آن در حدود ۷ یا ۸ سال استفاده نمی‌شد برای امر صنایع دستی، آماده شده که از این طریق ۴۲ نفر به طور مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این بازارچه مشغول به کار خواهند شد که در مجموع هزار و ۵۰۰ خانواده را درگیر خواهد کرد.

افشارپور همچنین از ایجاد کارگاره آموزش و تولید سنگ‌های قیمتی در پرورشگاه دیلمقانی با مشارکت سرمایه گذار و نصب پنل‌های خورشیدی در شهرستان راور خبر داد.

او با اشاره به پروژه انرژی خورشیدی در استان، افزود: امسال  ۷۰ کیلو وات ساعت برق خورشیدی به شبکه برق متصل شده است و در آینده ای نزدیک اتصال۸۰ کیلو وات ساعت دیگر نیز انجام خواهد شد که از فعالیت‌های مهم اقتصادی اداره اوقاف در استان کرمان  به شمار می آید. 

معاون بهره وری اقتصادی اوقاف کرمان بیان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان از پارسال سیاست اصلی خود را برای احیا و بهره وری موقوفات متبرکه قرار داده که باعث حفظ و احیا موقوفات می‌شود، ضمن اینکه تحقق این سیاست‌ها از رسالت‌های اصلی اوقاف در تولیت موقوفات که همان اجرا و توسعه امینانه نیات واقفین خیراندیش خواهد بود، است.

او تصریح کرد: تلاش در خدمت به موقوفات و احیای نیت وقف، توفیق الهی و یکی از با ارزش‌ترین خدمات‌ها است.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار