نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت:نرخ مصوب مرغ در کارگروه تنظیم بازار باید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی،تعیین شود.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نارضایتی مرغداران از نحوه قیمت گذاری مرغ اظهارکرد: با افزایش قیمت نهاده دامی و مواد اولیه، دستگاه‌های مسئول قیمت گذاری بلافاصله قیمت را برای تجار افزایش می‌دهند، درحالیکه به بخش تولید توجهی نمی‌کنند و همیشه نرخ اعلامی از قیمت تمام شده تولید پایین‌تر است که این موضوع منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده است.

وی افزود: از ابتدای سال هر چند وقت یکبار شاهد افزایش هزینه‌های تولید اعم از واکسن، دارو، دستمزد و ... هستیم که متاسفانه آثار آن را بر قیمت اعلامی مرغ نمی‌بینیم که با هیچ یک از اصول  تعیین قیمت مرغ سازگار نیست.

اسداله نژاد ادامه داد: با افزایش قیمت نهاده در کارگروه تنظیم بازار، نرخ مرغ و سایر کالا‌های مرتبط با نهاده‌ها باید تغییر کند چرا که در هزینه تمام شده تولید تاثیر دارد.

اسداله نژاد تامین نهاده‌های دامی را بزرگترین معضل پیش روی مرغداران دانست و گفت: با وجود آنکه ۳۲ تا ۳۳ روز از جوجه ریزی در برخی واحد‌ها می‌گذرد و خرید نهاده از سامانه بازارگاه انجام شده، اما مرغداران به علت عدم تحویل بار، ذرت و کنجاله مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که تمامی این عوامل نگرانی‌هایی در بخش تولید ایجاد کرده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود آنکه ۵۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین می‌شود، اما همین میزان هم با تاخیر فراوان بدست مرغدار می‌رسد، از این رو سیاست گذاری باید به گونه‌ای انجام شود که واحد‌های مرغداری دچار ورشکستگی نشوند و تاوان قصور دستگاه‌های دولتی را بدهند.

به گفته وی ، اگر دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد، تمامی تولیدکنندگان مرغ را با نرخ مصوب در اختیار دولت قرار می‌دهند.

به گفته وی، علی رغم واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی، اما مرغدار چند برابر نرخ مصوب نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کند که با وجود انحراف در توزیع انتظار می‌رود که دولت در صورت عدم مدیریت صحیح، سیاست آزاد سازی را در پیش بگیرد و با پرداخت یارانه مستقیم، دهک‌های ضعیف جامعه را حمایت کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه گفت: یک تا ۲ درصد ایراد سامانه بازارگاه به ساختار سامانه و ۹۸ درصد به نبود نهاده  در سامانه بازارگاه باز می گردد که با رفع تامین ورودی نهاده‌های دامی، مابقی مشکلات به چشم نمی‌خورد.

اسداله نژاد با بیان اینکه سامانه بازارگاه تنها مرجع توزیع نهاده دامی در سطح کشور است، افزود: سامانه بازارگاه از فساد و سوءاستفاده در قبال توزیع نهاده دامی جلوگیری می‌کند و در شرایطی که ورودی نهاده به سامانه بازارگاه کم است، وزارت جهاد کشاورزی تقصیری ندارد چرا که تامین نهاده و تحویل به سامانه بازارگاه بر عهده وزارت صمت و توزیع با وزارت جهاد کشاورزی است که با عدم تامین به موقع، سامانه بازارگاه دچار ایراد است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه رفع چالش و بحران مرغ از اراده و توان واحد‌های تولیدی خارج است، گفت: مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کند.

این مقام مسئول در واکنش به عرضه مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۷ هزار تومان بوده و فروش با نرخ‌های بالاتر کم لطفی واحد‌های صنفی است.

وی درباره تاثیر تعطیلی ۲ هفته بر بازار مرغ گفت: قیمت مرغ در تعطیلی پیش رو به میزان تقاضا بستگی دارد به طوریکه با ازدیاد تقاضا و افزایش حجم سفر‌ها قیمت مرغ بالا می‌رود و با رعایت اصول و استاندارد و کاهش مصرف، قیمت مرغ کاهشی خواهد بود.

اسداله نژاد از کاهش جوجه ریزی خبر داد و گفت: با توجه به مشکل تامین نهاده ها، صرف نظر از اینکه با مشکل کمبود تولید یا کاهش جوجه ریزی همراه بودیم، قیمت تمام شده تولید به شدت برای واحد‌ها افزایش یافت که این امر موجب شد قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر افزایش یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انتظار داریم که نهاده مورد نیاز واحد‌های مرغداری را با نرخ مصوب به طور کامل تامین کنند تا بتوانند کل مرغ تولیدی واحد‌ها را با نرخ مصوب خریداری کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

او در پایان با اشاره به اینکه زنگ خطر صنعت مرغداری به صدا درآمده است، تصریح کرد: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مرغ ، نهاده دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
به عقـب برنمیـگردیم. مرغ کیلویی 27 هزار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
مرغدارا از كيليويي ٢٧ تومن ناراضي اند ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
نارضایتی ملت مهم است در هر صورت حق با مشتریست مشتریان باید از نوع محصول و کیفیت محصول و ارزانی محصول تولیدات داخلیشون راضی باشند نه نارضایتی مرغداران بروید مشکلاتتون رو خودتون حل و فصل کنید با خودتون که می خواهید سودهای ناعادلانه دلالانه کلان به جیب بزنید ، ملت مرغ گران که با کمک داروهای هرمونی و غیره و آمپولی برای رشت سریعشان استفاده می کنید را نمی خرند چون هم ضرر مالی برایشان دارد هم ضرر جانی برایشان دارد هر وقت مرغ و تخم مرغ ها رو ارزونش کردیت به قیمت قبل از قتل عام جوجه ها که از ذهن ملت پاک نمی شود جرمتان اونوقت شاید ملت رضایت دادند مرغ و تخم مرغهاتون رو محض رضای خدا ازتون خریدند اگر نه میرن گوشتهای اروگانیک بسیار عالی و ارزان قیمت مراغان دیگری را خریداری می کنند و می خورند نوش جان می کنند . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
ولا مرغدارا چقد پروین ی مرغ ک بزور آمپول هورمونی تو دو روز بزرگ میشه ببخشید ها مزه گوه هم نمیده کیلوی ۱۰ هزارم زیادشه لطفا پیامو درج کنید ببخشید اگه قراره ۶۰ هزار تومن بدیم ی مرغ میدیم نیم کیلو گوشت گوسفندی مقوی تره ب دوبارم میشه درستش کرد اصلا معلوم نیس چی میدن مرغا ک مزه ندارن افتضاحن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
عجب پروهایی هستند با این قیمت مردم بیچاره چه گناهی دارند
آخرین اخبار