پشت در اتاق خانه‌ای در جهانشهر، یارهای مهربانی به صف نشسته اند که درون شان صدها سخن از البرز و ایران کوچک نهفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، البرزنشینان همواره بر البرزی بودن خود تکیه می کنند و با افنخار از آن سخن می گویند اما حقیقت غیرقایل انکار این است که ما چیزی از این استان تاریخی نمی دانیم و حتی با فرهنگ و آداب و رسوم کهن آن آشنایی نداریم.

آشفته از ندانستن های مان از ایران کوچک، تلفن را برمی دارم و به دکتر مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی زنگ می زنم و می پرسم؛ دکتر چگونه می شود همه البرز را یک جا جمع کرد؟ دکتر پاسخم را صریح و کوتاه داد و  از کتابخانه ای برایم گفت که جامع ترین کتاب ها را از البرز و کرج در خود جای داده است.

به جهانشهر می روم، منزل حسن شاهمحمدی، معلمی بازنشسته که تجربه رنگ مویش را سپید کرده است تا گنجینه ای که مهراب رجبی برایم گفته بود را از نزدیک ببینم.

حسن شاهمحمدی، البرزپژوه درباره اتاقی در منزلش که آن را به کتابخانه ای تخصصی برای البرزشناسی تبدیل کرده است، گفت: این کتابخانه دارای بیش از ۲۷۰ جلد کتاب است، کتاب هایی که در آن به تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی استان البرز پرداخته شده است.

او افزود: این کتابخانه تخصصی از زیر مجموعه های بنیاد البرز شناسی، شاخه ای از بنیاد ایران شناسی است که در خدمت البرز پژوهان قرار دارد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.