تالاب کجی نهبندان که در طوفان و گرمای هوا خشکیده بود، در بارندگی‌ های هفته گذشته ۱۰ درصد آبگیری و پذیرای پرندگان مهاجر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  تالاب کجی نمکزار نهبندان با ۲۲ هزار هکتار وسعت در جنوبی‌ترین قسمت خراسان جنوبی واقع شده و یکی از شگفتی‌های طبیعت و بزرگترین شاهکار‌های خلقت است.

طی سال‌های اخیر، خشکسالی‌های ۲۰ ساله، طوفان، گرما و برداشت بی رویه آب از چاه‌های مجاور، چهره تالاب را در هم شکسته و تماشای آن چنگی به دل نمی‌زند.

اگرچه در تابستان و پاییز امسال حیات از این پدیده زیبا در شهرستانی کویری رخت بسته بود، اما در بارندگی‌های هفته اخیر ۱۰ درصد آبگیری و باری دیگر پذیرای پرندگان مهاجر شده است.

آنچه بدیهی است این تالاب در حال حاضر به تلی از خاک و نمک تبدیل شده و اگر مدیریت نشود خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

حضور پرندگان مهاجر در تالاب

کوهستانی سرپرست اداره محیط زیست نهبندان گفت: جغرافیای شهرستان نهبندان اعم از دشت‌ های وسیع، کوه‌ ها، رشته کوه‌ های پراکنده، جنگل‌ های بنه، تاق و بادامشک‌ ها تنوع زیستگاهی مناسبی برای حیات وحش پدید آورده است.

او با اشاره به تالاب کجی نمکزار افزود: وجود این تالاب، کوه‌ های مینیاتوری، جنگل‌های بنه تگ احمد شاهی و دیگر ارتفاعات مناظری بسیار دیدنی را فراهم کرده است.

کوهستانی بیان کرد: در بارندگی‌ های اوایل امسال، بخشی از ظرفیت تالاب آبگیری شد، اما به دلیل گرما و طوفان خشکید.


بیشتر بخوانید


سرپرست اداره محیط زیست نهبندان برداشت بی رویه آب از چاه‌ های مجاور را از دیگر دلایل کاهش ظرفیت آب تالاب دانست و گفت: خوشبختانه به دنبال بارش‌ های هفته گذشته، ۱۰ درصد ظرفیت تالاب آبگیری شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ قطعه مرغابی سرسبز و خوتکا به تالاب مهاجرت می‌کنند، افزود: امید است طی روز‌های آینده شاهد فرود گونه‌ های دیگری از پرندگان در تالاب باشیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.