مدیر کل مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به کاهش دما در نیمه غربی کشور طی امروز و فردا به کشاورزان توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر نسبت به برداشت محصول اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تقویت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز در بخش‌های جنوبی خوزستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، ایلام، لرستان و کرمانشاه بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.

وی افزود: امروز استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و شمال زنجان تحت تاثیر این سامانه بارشی خواهند گرفت.

حقیقت با اشاره به اینکه سامانه بارشی روز سه شنبه نیمه غربی و دریای خزر را در بر می‌گیرد، بیان کرد: روز چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی شمال شرق و سواحل دریای خزر در بر می‌گیرد.

به گفته وی، طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه در استان‌های گیلان و مازندران بارش و در مناطق مرتفع برف شدت می‌گیرد.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به استخرداران پرورش ماهیان سردآبی راستای زاگرس اعم از استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهار محال و بختیاری و مناطق غربی کشور در ساعات رعد و برق توصیه می‌شود که هوادهی را قطع کنند تا آسیبی به ماهی وارد نشود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دما طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه در نیمه غربی کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر نسبت به برداشت سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی که آماده برداشت است، اقدام کنند.

این مقام مسئول در توصیه دیگر به کشاورزان و گلخانه داران بیان کرد: در مزارع جنوبی کشور محصولاتی که رشد کافی ندارند، مصرف توام کود‌های ازوته و پتاسه را داشته باشند تا رشد گیاه سریع انجام شود. همچنین گلخانه داران مناطق شرقی و جنوب غرب کشور به سبب وزش باد شدید مراقب سازه‌های گلخانه‌ای باشند.

 کاهش ۵ میلی متری بارش نسبت به دوره بلندمدت

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۸.۳ میلی متر بوده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۲۳ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵ میلی متری (۵ درصدی) نسبت به نرمال را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در سال زراعی آبی استان‌های گیلان، همدان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و قزوین بارش مساعدی ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار