رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: افراد دیابتی در روز‌های کرونایی به خودمراقبتی و رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای بیشتر نسبت به سایر افراد جامعه نیاز دارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان درخصوص بیماری دیابت و مراقبت‌های ویژه از افراد مبتلا به آن گفت: مبتلایان به دیابت در دوران شیوع بیماری کرونا، اضطراب بیشتری را متحمل می‌شوند، بنابراین باید از فشار‌های روانی دور باشند و استرس خود را مدیریت کنند.

او افزود: کنترل و پایش منظم قندخون می‌تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش آن کمک کند و احتمال بروز پنومونی باکتریایی را نیز کاهش می‌دهد، البته اگر بیماران دیابتی علائم آنفلوانزا مانند؛ تب، سرفه، مشکل در تنفس و بروز سرفه که ممکن است نشان دهنده عفونت کرونا باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

علوی با بیان اینکه هرگونه عفونت ممکن است قندخون را بالا برده و نیاز به مایعات را افزایش دهد، تصریح کرد: بنابراین این افراد باید آب کافی در دسترس داشته و درصورت افت ناگهانی قندخون، آمادگی اصلاح وضعیت افت قندخون (هایپوگلیسمی) را نیز داشته باشند، همچنین دارو‌های مورد نیاز خود را به میزان کافی تهیه کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان به داشتن خواب شبانه مناسب و خودداری از انجام بیش از حد کار‌ها تاکید کرد و بیان داشت: تغذیه سالم بخش اصلی مدیریت دیابت است، بنابراین افراد دیابتی باید رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشند تا مقدار قندخون خود را ثابت نگه داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، همچنین باید از مصرف زیاد غذا‌های سرخ شده خودداری کرده و مصرف غذا‌های شیرین، کربوهیدرات و چربی را محدود نمایند.

علوی به مصرف پروتئین‌های بدون چربی مانند؛ ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات کم چرب، لوبیای کاملا پخته شده توصیه و اظهار کرد: خوردن سبزی‌های سبز و برگ دار و مصرف روزانه ۲ یا ۳ وعده میوه نقش مهمی در کنترل قند خون دارد، به همین دلیل باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

او ورزش را عامل بهبود سیستم گردش خون و سیستم ایمنی بدن دانست و ادامه داد: بنابراین داشتن فعالیت بدنی روزانه برای افراد دیابتی ضروری است، اما باید از حضور در مکان‌های شلوغ مانند باشگاه‌ها خودداری کننند، چراکه مکان‌های شلوغ خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

علوی افزود: برای کاهش بروز پنومونی باکتریایی باید واکسیناسیون آنفلوانزا و پنوموکوک انجام شود، البته برای حفظ قندخون طبیعی، ممکن است طبق نظر پزشک معالج، نیاز به تغییرات مکرر در دوز انسولین و تعداد تزریقات روزانه باشد.

براساس این گزارش؛ به منظور خودپایشی و کنترل دیابت همه افراد می‌توانند از اپلیکیشن "idia" به صورت رایگان استفاده کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار