آن‌چه در ادامه خواهید خواند، معرفی ۱۰ نمایشنامه‌ای است که در حافظه تاریخی بشر، بیش از دیگر آثار، ماندگار شده‌است؛ آثاری که عموماً متعلق به سده‌های قبل هستند و کمتر می‌توان ردی از نویسندگان معاصر در آن‌ها پیدا کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هنر نمایش و تئاتر را زاده یونان باستان می‌دانند. با این‌حال، تعداد زیادی از نوابغ نمایشنامه‌نویسی، یونانی نیستند. هرچند طی یک قرن اخیر، با ورود سینما و تلویزیون به عرصه نمایش، اجرای تئاتر کم‌فروغ‌تر از قبل شده‌است، اما هنوز هم نمایشنامه‌ها یکی از مهم‌ترین خوراک‌های تولید آثار سینمایی را تشکیل می‌دهند.

آن‌چه در ادامه خواهید خواند، معرفی ۱۰ نمایشنامه‌ای است که در حافظه تاریخی بشر، بیش از دیگر آثار، ماندگار شده‌است؛ آثاری که عموماً متعلق به سده‌های قبل هستند و کمتر می‌توان ردی از نویسندگان معاصر در آن‌ها پیدا کرد.

اُدیپ شهریار
سوفوکل/ (۴۲۹ قبل از میلاد)
سوفوکْل یکی از سه تراژدی‌نویس یونان باستان است که نمایشنامه‌هایش باقی‌مانده‌است. او در تراژدی اُدیپ شهریار که اولین‌بار در ۴۲۹ پیش از میلاد به روی صحنه رفت، به موضوع برخورد بشر با تقدیر پرداخته است.

دشمن مردم
هنریک ایبسن/ (۱۸۸۲)
دشمن مردم، یکی از شاهکار‌های هنریک ایبسن، نویسنده نروژی است. نمایشنامه دشمن مردم ایبسن که یکی از بزرگ‌ترین استادان هنر تئاتر در تمامی اعصار و همسنگ سوفوکل و شکسپیر است، بیش از دیگر آثار او مورد توجه و بحث و گفتگو قرار گرفته است.

دایی وانیا
آنتون چخوف (۱۸۸۹)
نمایشنامه دایی وانیا یکی از آثار مهم آنتون چخوف، نمایشنامه‌نویس برجسته روس است که در آن ماجرا‌های اقتصادی و عاشقانه بسیاری در یک خانواده روسی رخ می‌دهد و هریک از اعضای این خانواده را دچار تحول می‌کند.


بیشتر بخوانید

دکتر فاستوس
کریستوفر مارلو/ (۱۵۹۲)
نمایشنامه دکتر فاستوس، اثر درخشان کریستوفر مارلوست که از برجسته‌ترین نمایشنامه نویسان عصر الیزابت است. قهرمانان داستان مارلو، نمایشنامه را در دوره خود تحت‌تأثیر قرار دادند و آن را وارد مرحله جدیدی کردند. درونمایه نمایش به سرانجام شومی اختصاص دارد که به دلیل روی‌گردانی از خداوند، گریبانگیر قهرمانان داستان می‌شود.

هملت
ویلیام شکسپیر (۱۶۰۲)
هملت، نمایشنامه‌ای تراژدی اثر ویلیام شکسپیر است که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده و یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات جهان به‌شمار می‌آید. این نمایشنامه بلندترین اثر شکسپیر است.

زندگی یک رویاست
پدرو کالدرون دلابارکا (۱۶۳۵)
زندگی یک رویاست، مشهورترین اثر پدرو کالدرون، نمایشنامه‌نویس عصر طلایی اسپانیولی است که یکی از بهترین نمایشنامه‌نویسان ادبیات‌جهان محسوب می‌شود. این نمایشنامه تمثیلی فلسفی درباره وضعیت انسان و رمز و راز زندگی اوست.

بورژوای نجیب‌زاده
ژان باپتیست مولیر (۱۶۷۰)
ژان باپتیست مولیر را می‌توان یکی از سه نمایشنامه‌نویس برتر قرن هفدهم در فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین کمدی‌نویسان اروپا دانست. او در طنز فوق‌العاده بورژوای نجیب‌زاده، جامعه فرانسه قرن ۱۷ را به سخره می‌گیرد. داستان درباره یک پارچه‌فروش ثروتمند، اما ساده‌لوح است که تمایل به نجیب‌زادگی دارد.

مرگ فروشنده
آرتور میلر (۱۹۴۹)
مرگ فروشنده، شناخته‌شده‌ترین نمایشنامه آرتور میلر نمایشنامه نویس مشهور آمریکایی است. این نمایشنامه که جایزه پولیتزر نمایشنامه و جایزه تونی بهترین نمایشنامه را برای میلر به ارمغان آورد، تأملی بر زندگی انسان‌هایی است که تنها وقتی مطرح هستند که سود می‌رسانند و سپس در خلأ و تنهایی رها می‌شوند.

بازرس
نیکلای گوگول (۱۸۳۶)
نیکلای گوگول نویسنده بزرگ روس و یکی از بزرگ‌ترین طنزپردازان جهان، در کتاب بازرس که یکی از آثار مشهور ادبی جهان محسوب می‌شود، با استفاده از موضوعی نسبتاً ساده، نمایندگان ادارات مختلف یک شهر را گرد هم می‌آورد و کاستی‌های اخلاقی آنان را به سخره می‌گیرد.

ستوان اینیشمور
مارتین مک دونا (۲۰۰۱)
مارتین مک‌دونا، نمایشنامه‌نویس ایرلندی- بریتانیایی، یکی از موفق‌ترین نویسندگان در قیدحیات حوزه ادبیات نمایشی جهان محسوب می‌شود. نمایشنامه ستوان اینیشمور که از آثار برجسته اوست و بار‌ها در سراسر جهان به روی صحنه رفته، اعتراضی به خشم بی‌دلیل و بچگانه آدم‌بزرگ‌های امروز است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار