دیابت یکی از بیماری‌ها شایع است. بیماری که باعث می‌شود فرد در برابر برخی بیماری‌ها و شرایط دیگر هم آسیب پذیر شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اشاره به ۱۴ نوامبر که امسال با ۲۴ آبان همزمان شده است، روز جهانی دیابت نام دارد.

شعار امسال این روز «پرستاران زندگی دنیای دیابت را تغییر می‌دهند» اعلام شده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره گفت: سه نوع دیابت داریم؛ دیابت نوع ۱ که بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود، نوع ۲ که در بزرگسالان و افراد چاق مشاهده می‌شود و دیابت بارداری که در آن خانم باردار برای نخستین بار دچار این بیماری می‌شود و تا هفته ۴ تا ۱۲ بعد زایمان باقی می‌ماند، اگر چه در برخی افراد ماندگار می‌شود.

آزاده سالمی زاده افزود: عامل دیابت نوع ۱ کاهش ترشح یا ترشح نشدن هورمون انسولین در کودکان و نوجوانان است. این مشکل می‌تواند ناشی از اختلالات بدنی، مسائل ژنتیک، بیماری‌های ضد ایمنی، و ویروس‌ها باشد.

او ادامه داد: در دیابت نوع ۲، انسولین به اندازه کافی و زیاد ترشح می‌شود، اما سلول‌های بدن حساسیت خود را برای جذب آن از دست می‌دهند. این بیماری در افراد بالای ۲۰ سال رخ می‌دهد و علتش اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی، سابقه خانوادگی، اختلالات چربی خون و فشار خون بالا باشد.

فرد دیابتی دیر متوجه بیماری خود می‌شود

این کارشناس بهداشتی عنوان کرد: به طور معمول دیابت علامت خاصی ندارد و زمانی فرد متوجه می‌شود که میزان قند در خون او حسابی بالا رفته است.

سالمی زاده گفت: اما نوشیدن آب فراوان، خستگی و گرسنگی بسیار، تکرر ادرار، کم شدن وزن، ادرار شبانه، عفونت ادراری و تاخیر در بهبود زخم‌ها، علائم این بیماری هستند.

او تاکید کرد: دیابت درمان قطعی ندارد. افراد باید بیماری خود را با فعالیت بدنی، رژیم غذایی صحیح و درمان دارویی کنترل کنند و از درمان خودسرانه بپرهیزند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: با توجه به نقش دیابت در ابتلا به کرونا و فوت ناشی از ابتلا به این بیماری، لازم است افراد دیابتی بیشتر مراقب خود باشند.

سالمی زاده درباره کمبود برخی انواع انسولین در بوشهر نیز گفت: در برخی انواع با کمبود انسولین رو به رو هستیم که مساله کشوری است و مختص استان بوشهر نیست.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: دیابت ، قند خون ، انسولین ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.