معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با همه‌گیری بیماری کرونا مراقبت از سالمندان از حساسیت بالایی برخوردار شده است و باید جدی‌تر از پیش، مراقب سلامتی آنان باشیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت هفته جهانی سالمند بیان کرد: با همه‌گیری بیماری کرونا، مراقبت افراد در معرض خطر از جمله سالمندان از حساسیت بالایی برخوردار شده است و باید مراقبت از سلامت سالمندان را بیش از هر زمان دیگر وظیفه خود بدانیم.

او ادامه داد: بیماری‌ها رابطه‌ای نزدیک با سن دارند و بیشتر حالات مربوط به سلامت و بیماری به نحوی با سن مرتبط است در این شرایط با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا سالمندان در مقایسه با سایر افراد و گروه‌های سنی، مستعدتر برای ابتلا به این بیماری هستند، این وضعیت، مراقبت از آنان را برای خانواده‌ها و مسئولان مضاعف می‌کند.

علائم کرونا در سالمندان متفاوت است

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، افزود: علائم معمولی بیماری کرونا شامل سرفه، تب، بدن‌درد و تنگی نفس در سالمندان ممکن است بروز نکند، سالمندان ممکن است با علائمی شامل ضعف، بی‌حالی، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، غذا نخوردن و کاهش هوشیاری مراجعه کنند به این ترتیب تشخیص بیماری کرونا در سالمندان نسبت به سایر افراد مشکل‌تر است و نداشتن علائم معمولی کرونا پزشک و خانواده را دچار مشکل می‌کند.

توصیه‌هایی برای مراقبت از سالمندان در دوران کرونا

خواجه‌ئیان توصیه کرد: از لمس، بغل کردن و بوسیدن مادربزرگ و پدربزرگ خود به جد خودداری کنید و قبل از هرگونه ارائه مراقبت به فرد سالمند دست‌هایتان را به روش صحیح با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

او تأکید کرد: ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده را در اختیار عضو سالمند خانواده قرار دهید و مراقب علائم سرفه، عطسه و تب در خود و عضو سالمند منزل باشید و در صورت مشاهده فوری با پزشک یا مراقب سلامت خود در مراکز جامع سلامت یا خانه‌های بهداشت تلفنی مشورت کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بابیان اینکه نباید عضو سالمند خانواده به مکان‌های شلوغ برده شوند، بیان کرد: در صورت ابتلای سالمند به بیماری زمینه‌ای، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی و یا نقص ایمنی تا حد امکان از خروج او از منزل جلوگیری کنید.

خواجه‌ئیان گفت: بیماری‌های زمینه‌ای عضو سالمند خود را مستمر پیگیری کنید.

دهم مهر روز جهانی سالمند است و شعار امسال این روز «کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» عنوان شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.