به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امروزه میزان توجه و سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هر کشوری پیشبینی کننده میزان توسعه و پیشرفت آن کشور است، ضمن آنکه این سرمایهگذاری در آموزش و پرورش میبایست با رعایت عدالت اجتماعی آموزشی صورت پذیرد.
او افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران نیز با نیز با نگاه عمیق به این مساله و ژرف اندیشی که ماحصل آن را در سند مترقی «تحول بنیادین آموزش و پرورش» شاهد هستیم به مساله رعایت عدالت آموزشی به خوبی پرداخته شده است.
یزدان پناه در ادامه اظهار داشت: اگرچه از حیث جمعیتی دانشآموزان با نیازهای ویژه بخش محدودی از جامعه محسوب میشوند، اما با توجه به تنوع معلولیتی این افراد و براساس نگاههای دینی حاکم بر سند تحول بنیادین از یک سو و براساس اصول تئوری انسان مبنا از سوی دیگر که همه انسانها را براساس میزان توانایی هایشان دخیل در توسعه میداند، ضروری است تا آموزش و پرورش استثنایی بخشی از خط مشی آموزش همگانی و در واقع بخش مهمی از سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.
او به برخی از چالشهای پیش روی آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و افزود: کمبود نیروی انسانی آموزشی متخصص، و مساله بازنشستگی تعداد زیادی از کارکنان و معلمان استثنایی که از سال ۹۷ آغاز و تا سه سال آینده بیشتر خواهد شد یکی از این موارد جدی و اساسی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین کمبود جدی کادر توانبخشی، مربی پرورشی، و مشاور مدارس استثنایی را یکی دیگر از این چالش دانست و گفت: متاسفانه در آزمونهای استخدامی هیچ سهمیه و یا کد رشتهای به این منظور تخصیص داده نمیشود، میبایست در حوزه کادر توانبخشی به تعداد ۲۵ دانشآموز یک گفتار درمان یا کاردرمان اختصاص یابد که هم اکنون نزدیک به ۱۴۰ به یک است.
یزدان پناه همچنین مطالبات سنوات ارفاقی و عدم واریز به موقع کسورات سنوات ارفاقی به حساب صندوق بازنشستگی کشوری، مشکلات تغییر صندوق همکاران استثنایی، کافی نبودن اعتبارات و تجهیزات حوزه توانبخشی در مدارس استثنایی و کمبود شدید نیروی اداری متخصص کارشناس در ادارات استثنایی از دیگر مشکلات این حوزه دانست.
در ادامه یزدان پناه به ارایه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: تخصیص و تامین اعتبارات بیشتر جهت تهیه تجهیزات توانبخشی- آموزشی ویژه دانشآموزان استثنایی، برنامه ریزی میان مدت پنج ساله برای جذب دانشجو معلم استثنایی متناسب با نیازها، اجرای بهتر و مناسبتر آموزشهای تلفیقی-فراگیر و تخصیص ردیف سرانه مجزا برای مدارس استثنایی میتواند به حل بخشی از مشکلات مدارس استثنایی کمک کند.
او ضمن اشاره به ضرورت جدی در تبیین مسایل اجتماعی مربوط به کودکان اتیسم (آگاه سازی اجتماعی) توجه جدی وزارت متبوع را به ساخت مدارس استاندارد اتیسم در استانها به گونهای که هر استان حداقل یک مدرسه استاندارد داشته باشد، خواستار شد.
یزدان پناه همچنین تلاش برای جذب مشارکت سایرنهادها و سازمانها در جهت توانمندسازی دانش آموزان استثنایی را مهم دانست.
او در خاتمه به چند اقدام خلاقانه آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طراحی و تکمیل وب سایت مهارتکده ناشنوایان ایران باهدف آموزش مهارتهای زندگی، مهارتهای فنی، هنری و. به جامعه ناشنوایان کشور، برگزاری پویش سراسری کارکنان و دانش آموزان استثنایی در خردادماه۹۹ با عنوان نخلهای جاوید (گرامیداشت آزادسازی خرمشهر تا آزاد سازی مهران) و برگزاری پویش سراسری کارکنان استثنایی کشور با عنوان صدای امید و زندگی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از جمله این اقدامات است.
انتهای پیام/ز