ملانظری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فرصت مناسب استفاده از استادان برجسته داخلی و خارجی در دوران کرونا

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: فضای مجازی فرصت استفاده از استادان برجسته داخلی و خارجی را در دوران کرونا فراهم کرده است.

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌ها و چالش‌های آموزش مجازی برگزاری کلاس ها، خبرگی، چیرگی استاد و دانشجو برای کار در فضا و محیط مجازی است.

او افزود: به علت تلاش‌های انجام شده از سوی معاونان و استادان دانشگاه برای برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی در خصوص آشنایی با نرم افزار‌های آموزشی، تهیه فیلم‌های آموزشی، افزایش بخش‌های پشتیبان فضای آموزش مجازی و موارد متعدد دیگر توانسته ایم مشکلات را کم کنیم.

ملانظری تصریح کرد: از محاسن آموزش مجازی می‌توان به امکان استفاده مکرر از فایل‌های آموزشی توسط دانشجویان و کاهش هزینه‌های دانشجویان در خصوص رفت و آمد و ... اشاره کرد.

او با بیان اینکه که آموزش مجازی فرصت استفاده از اساتید برجسته در داخل و خارج کشور را فراهم کرده است، تاکید کرد: ما حتی برای داوری رسانه‌های مان به راحتی می‌توانیم از اساتید درجه یک دانشگاه‌های شهرستان ها مانند دانشگاه شیراز، دانشگاه کرمان و دانشگاه فردوسی مشهد استفاده کنیم، درحالی که تحقق این امر در گذشته قبلا به راحتی میسر نبود، همچنین برای تدریس هم باز به همین طریق می‌توانیم از آموزش و همکاری اساتید خارج استفاده کنیم.

وضعیت اعزام استادان و دانشجویان به کشورهای خارجی با توجه به ویروس کرونا

رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به وضعیت اعزام استادان و دانشجویان به کشور‌های دیگر با توجه به ویروس کرونا اظهار کرد:  این عامل به عنوان یک مشکل جهانی شناخته شده است و در کشور‌های مقصد هم همین شرایط وجود دارد، حتی اگر از سوی ما هم اقدامی برای اعزام دانشجو صورت گیرد بی تردید کسی از طرف مقابل به میزبانی استادان تمایل نخواهد داشت، بنابراین اعزام اساتید و دانشجویان به کشور‌های دیگر به حداقل کاهش پیدا کرده و در حد صفر شده است  اما فضای مجازی فرصت تعامل ارتباطات بین المللی را به خوبی فراهم کرده است.

ملانظری درباره وضعیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها با توجه به ویروس کرونا گفت: فعالیت‌های فرهنگی از طریق انجمن‌های علمی و کادر معاونت فرهنگی در حداکثر ممکن انجام می‌شود، به گونه‌ای که حتی ما در بعضی از موارد افزایش و رشد قابل‌توجه فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه شاهد هستیم و فقط شیوه فعالیت‌ها عوض شده است.

او با بیان اینکه شیوه آموزش برای دانشجویان ورودی جدید دانشگاه الزهرا (س) به صورت مجازی و با استفاده از سامانه LMS خواهد بود، تاکید کرد: در مقطع دکتری کلاس‌ها برای نو دانشجویان از تاریخ یکشنبه ۱۱ آبان آغاز شده است، در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام الکترونیکی دانشجویان در ۱۰ آبان به اتمام رسیده و  کلاس‌ها از ۱۷ آبان آغاز شده است.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: معاونت فرهنگی و روابط عمومی برای استقبال از نودانشجویان مدت هاست که اقداماتی انجام داده اند و برنامه‌های منسجم و مبسوطی را ارائه کرده اند. تهیه فیلم، کلیپ، موشن گراف و برنامه‌ها و راهنما‌هایی که همه آماده شده اند و سعی شده است که حس ارتباط بین نودانشجو با دانشگاه و دانشکده‌ها به خوبی ایجادشود.


بیشتر بخوانید


ملانظری اضافه کرد: تهیه تور‌های مجازی از تاریخچه، وضع موجود، بخش‌ها، امکانات و فضا‌های دانشگاه با شیوه‌ای صمیمی تر، معرفی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی و بخش‌های مختلف دانشگاه با شیوه دوربین همراه با استفاده از دانشجویان و دانش آموختگان، تهیه بسته‌های
او افزود: بخش زیادی از کلاس‌های عملی دانشگاه الزهرا (س) با همت همکاران به صورت مجازی برگزار شده است، اما از آن جایی که از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نبوده است سعی کرده ایم تا درصد کمی از این کلاس‌ها مجازی به شکل بهتری برگزار شود تا دانشجویان متضرر نشوند.

ملانظری تصریح کرد: در ترم گذشته دانشگاه فرصتی فراهم کرد که در نیمه دوم مرداد و شهریور برخی کلاس‌های عملی به شکل فردی و یا تعداد بسیار کم با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار کند، همچنین مطابق بررسی‌های انجام شده ظرفیت‌های بیشتری برای مجازی شدن این کلاس‌ها وجود دارد، بحث‌ها و تهیه امکانات جدیدی که بتونیم از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده کنیم و برای تحقق این موارد لازم است تا برنامه ریزی‌های بیشتری انجام دهیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار