مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: گزارش نویسی باید در مدارس تقویت شود تا بعدها دانشجویان در دانشگاه با مشکل مواجه نشوند.

مهدی پورفتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت‌های پژوهشی، اظهار کرد: گزارش کردن پروژه یا کار پژوهشی در کشور‌های غربی یک کار حرفه‌ای است؛ چراکه دانش آموزان در دوران ابتدایی آن را آموزش می‌بینند.

او افزود: در مدارس کشور‌های پیشرفته به دانش آموزان نوع نوشتن یک گزارش خوب و با کیفیت را آموزش می‌دهند تا بعد‌ها در دانشگاه با مشکلات جدی مواجه نشوند.

پورفتح تصریح کرد: برای مثال دانش آموزان به منظور تفریح یا بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی، موزه‌های هنر و موزه‌های فنی در کشورهای خارجی باید گزارش‌های خوب و باکیفیتی از مشاهده آثار به مدارس ارائه دهند. در صورتی که در کشور ایران دانش آموزان تفریحات خود را از موزه‌ها با مصرف خوراکی یا خوش گذرانی به اتمام می‌رسانند.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: دانش آموزان ایرانی از کلاس سوم یا چهارم باید یاد بگیرند که به محض رفتن به موزه‌ گزارش بازدیدشان را به مدرسه ارائه دهند تا به این صورت مقاله نویسی آنان تقویت شود.

او گفت: وضعیت مقالات دانشجویان دکتری به شدت ضعیف است؛ چرا که آنان اسلوب و روش گزارش نویسی را به خوبی یاد نگرفته اند و نمی‌توانند مشکلات را با صراحت بیان کرده برای رفع آن‌ها برنامه ریزی داشته باشند.

آغاز گزارش نویسی افراد باید از دوران مدرسه باشد

پورفتح با بیان اینکه دانش آموزان باید از دوران مدرسه گزارش نویسی را شروع کنند، تاکید کرد: دانش آموزان یا دانشجویان خارجی بعد از انجام فعالیت‌های مطالعاتی وضعیت یا گزارش دقیقی از آن ارائه می‌دهند، اما در ایران حتی ممکن است که دکتر، وکیل و ... هم قواعد گزارش نویسی را به خوبی بلد نباشند و نتوانند به خوبی از پس این کار بربیایند.

او تصریح کرد: باید مستند کردن آموزش‌ها را یاد بگیریم. فراگیری اسلوب کار باعث می‌شود تا در تمام زمینه‌ها موفق عمل کنیم. متاسفانه تمامی کشور‌های شرقی در کار مکتوب با ضعف جدی رو به رو هستند.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران بیان کرد: گزارش نویسی دانشجویان ایرانی به نسبت دهه‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته است، اما هنوز هم جای کار دارد.

پورفتح اظهار کرد: برای تقویت گزارش نویسی و نوشتن مقالات با کیفیت معلمان باید از دانش آموزان مقاطع دوم و سوم دبستان درخواست ارائه کنفرانس از یک کتاب علمی را داشته باشند.

او در پایان یادآوری کرد: مستند سازی و گزارش نویسی یک کار مهارتی است که باید از همان ابتدا روی آن کار کنیم تا بتوانیم بعد‌ها در دانشگاه به عنوان یک دانشجوی موفق در مقاله نویسی شناخته شویم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار