کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کاهش حیوان گزیدگی در خراسان رضوی گفت: آموزش مهم‌ترین اصل در پیشگیری از موارد حیوان گزیدگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمد صفری کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری هاری ۳ هزار سال قدمت دارد، گفت: بیماری هاری غیرقابل درمان است و تمام تلاش سیستم سلامت کشور بر اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و انجام اقدامات سریع پروفیلاکسی در صورت گزش حیوان می‌باشد.

او با اشاره به اینکه با تلاش شبانه روزی همکاران و کارشناسان حوزه پیشگیری خوشبختانه موارد هاری در کشور رو به کاهش است، گفت: کشندگی این بیماری در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته کمتر از ۱۰ نفر در سال است.

بیشتر بخوانید

کارشناس بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر تاثیر آموزش در پیشگیری از حیوان گزیدگی، ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود حتی الامکان از نزدیک شدن به حیوانات پرهیز نموده و از تحریک آن‌ها خودداری نموده تا مورد گزش قرار نگیرند.

صفری با تاکید بر اینکه در صورت گزش توسط پستانداران (سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ) باید اقدامات درمان هاری انجام شود، بیان کرد: شستشوی فوری محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و مراجعه به مرکز هاری جهت تزریق واکسن و سرم هاری و در صورت نیاز کزاز از جمله این اقدامات مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

او به کاهش ۳۰ درصدی موارد حیوان گزیدگی هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره نمود و تصریح کرد: مهم‌ترین علت کاهش روند گزش حیوانات در این زمان، کاهش مواجهه افراد با حیوانات می‌باشد.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار