خواستگاه پنبه مله در خراسان جنوبی شهرستان خوسف است که علاوه بر مشتریان در داخل نگاه اروپائیان را هم به خود معطوف کرده است.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: عموما کشور‌ های اروپائی از پنیه مله استقبال می‌ کنند و آن را به صورت پارچه خریداری می‌ کنند.

او افزود: اکنون بازار‌های جهانی نگاه ویژه‌ ای به بحث پارچه مله به دلیل داشتن رنگ طبیعی، ساختار متفاوت و همچنین مزیت‌ های بهداشتی آن دارند و همین امر باعث شده تا کاشت این پنبه در خراسان جنوبی رونق مجدد بگیرد.

عباس زاده با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در سنوات گذشته توسط یک سمن در کشور فرانسه افزود: با برگزاری این نمایشگاه توجه فرانسوی‌ ها به سمت پارچه مله معطوف شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: این‌ ها نتیجه رشد و توسعه کشت این پنبه و برآیند ثبت ملی خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی در کشور است.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا معرفی این محصولات از طریق فضای مجازی مخصوصا از طریق سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام می‌ شود.

عباس زاده تصریح کرد: در صورت مساعد شدن اوضاع بحث معرفی محصولات صنایع دستی از طریق بروشور و رسانه‌ ها نیز انجام خواهد شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به نقش هنرمندان در معرفی محصولات صنایع دستی عنوان کرد: شرکت هنرمندان در نمایشگاه‌ ها در معرفی محصولات صنایع دستی بسیار تاثیر گذار است.

او تصریح کرد: با همکاری جهاد کشاورزی اراضی گسترده‌ ای به کشت پنبه مله اختصاص پیدا کرده است.

عباس زاده گفت: شهرستان خوسف به عنوان شهر ملی پارچه بافی سنتی مله در فهرست شهر‌های ملی ثبت شده و اگر این توسعه و گسترش ادامه پیدا کند در سال آینده این انتظار را داریم که این شهر به عنوان شهر جهانی مله بافی مطرح  شود.

پنبه قهوه ای که آبی چشم اروپائیان را گرفت

مله یکی از میراث قدیمی و ارزشمند از جنس زحمت در خراسان جنوبی است که خواستگاه آن در شهر خوسف است. در طی یکی دو سال اخیر به دلیل‌ تر سالی کشت این پنبه نه تنها در شهر خوسف بلکه در سایر شهرستان‌ ها نظیر نهبندان و سربیشه نیز تا حدودی رونق پیدا کرده است. حدود ۸۰ کارگاه در شهر خوسف مشغول بافت هنری از جنس مله هستند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار