«انصارالاسلام» در شرق عراق و نزدیکی مرز‌های ایران شکل گرفت و اکنون در غرب سوریه در ادلب و لاذقیه با دولت سوریه می‌جنگد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌اخبار حملات پراکنده عناصر گروهک موسوم به «انصار الاسلام» به مواضع ارتش سوریه و نیرو‌های همپیمان در مناطق درگیری ادلب، حماه و لاذقیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

وبگاه عنب بلدی در گزارشی به ماهیت و تاریخچه این گروهک تروریستی پرداخته و در این باره نوشته است که انصارالاسلام، از گروه‌های به اصطلاح «جهادی» است که در سوریه به طور مستقل عمل می‌کند و در ژوئن گذشته به ائتلاف تروریستی «فاثبتوا» پیوست. ائتلافی که گروهک‌هایی همچون «تنسیقیه الجهاد»، «لواء المقاتلین الانصار»، «انصارالدین» و «حراس الدین» را در خود جای داده است.

«انصار الاسلام» با آغاز بحران سوریه از عراق وارد خاک سوریه شد و در کنار دیگر گروهک‌ها در درگیری‌های حومه دمشق، استان الحسکه، عملیات اشغال رقه، درگیری در فرودگاه نظامی «منغ» در حلب، درگیری در شهر حلب، استان حماه و اشغال استان «ادلب» حضور داشت.

این گروهک در معرفی‌نامه خود به وبسایت عنب بلدی، خود را گروهی معرفی کرده است که تمامی تجربه و دانش نظامی خود در عراق را به سوریه آورده و تلاش می‌کند از اشتباهاتی که در عراق مرتکب شده، دوری کند. انصار الاسلام ضمن مخالفت با مشی عناصر داعش، اعلام کرده است که تلاش می‌کند در دام «افراط و تفریط» «تفکر غلو آمیز» و «تفکر خارجی» نیفتد.

تحرکات گروهی مرموز که دست راست صدام و هم پیمان داعش بود

عدم درگیری با گروهک‌های دیگر و تمرکز بر جنگ با دولت سوریه، اجتناب از دریافت کمک‌های مالی مشکوک و سیاسی و دوری از غارت اموال مسلمانان دیگر اصول اعلامی این گروهک تروریستی اعلام شده است.

تأسیس در کوه‌های کردستان عراق

گروهک «انصارالاسلام» در سپتامبر ۲۰۰۱ در کوه‌های شرق عراق و نزدیک ایران (کوه‌های اورامان و شهر بیاره) اعلام موجودیت کرد. تأسیس حکومت اسلامی و استیفای حقوق کرد‌ها آنگونه که خودشان می‌گویند، از اهداف این گروهک اعلام شده است.

تحرکات گروهی مرموز که دست راست صدام و هم پیمان داعش بود

درگیری با حزب «اتحاد میهنی کردستان» و حزب «دموکرات کردستان» نیز در کارنامه این گروهک وجود دارد و در مواقعی نیز به همکاری با رژیم صدام از آن‌جایی که با ا لقاعده ارتباط داشت، متهم شده بود.

در سال ۲۰۰۳ نیز عناصر عرب و غیر عراقی به این گروهک پیوستند، انصارالاسلام تا کنون هویت عناصر خود را فاش نکرده است.


بیشتر بخوانید

انحلال موقتی

با یورش آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، مواضع این گروهک نیز با همکاری نیرو‌های آمریکایی و پیشمرگه در هم کوبیده شد، به طوری که تعداد بسیاری از اعضای آن کشته شدند. بسیاری نیز به روستا‌ها و به سمت مرز ایران فرار کردند.

در یک مورد حمله هوایی در ۲۲ مارس ۲۰۰۳، ۵۷ تن از اعضای گروهک انصارالاسلام کشته شدند.

به گفته خود انصارالاسلام، این گروهک در آن زمان مجبور به انحلال خود شد تا جان اعضایش را نجات دهد و همچنین توان مالی لازم برای ادامه درگیری را نداشت و فرماندهان گروهک تصمیم گرفتند که اعضا به سمت مرز با ایران عقب‌نشینی کرده و پس از مدتی به سمت استان‌های سنی‌نشین عراق از جمله صلاح‌الدین، کرکوک، الانبار و نینوی و بخشی هم در بغداد رفته و در آن‌جا مستقر شوند و دت به حملات علیه نیرو‌های آمریکایی بزنند.

در سال ۲۰۱۴ نیز با ظهور داعش، انصارالاسلام، با این گروهک اعلام بیعت کرد، اما شاخه شمال غرب سوریه آن اعلام کرد که با هیچ گروهی هم‌پیمان نیست.

تاریخچه حضور گروه‌های سلفی در عراق

اولین حضور جنبش‌های سلفی اسلامی در مناطق کُرد عراق در سال ۱۹۵۲ به دست اخوان‌المسلمین بود. اما اخوان‌المسلمین در سال ۱۹۷۱ از سوی رژیم بعث آن زمان در عراق منحل شد و از آن پس تعدادی از اعضای این جنبش به سمت تفکر به اصطلاح «جهادی» رفته و علیه دولت وقت عراق سلاح در دست گرفتند. از این رو در سال ۱۹۸۰همزمان با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق، اولین گروهک سلفی مسلح در کوه‌های کردستان عراق ب نام «الجیش الاسلامی» شکل گرفت.

گروهک «الحرکة الاسلامیه» نیز در سال ۱۹۸۷ به رهبری «شیخ عثمان بن عبدالعزیز» با پیوستن چند گروه کوچک‌تر تشکیل شد.

در سال ۲۰۱۱ نیز تعدادی از گروه‌های سلفی کُرد، گروهکی را به نام «جند الاسلام» تشکیل دادند که سپس به «انصارالاسلام» تغییر نام داد و چند گروه دیگر نیز بدان پیوستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.