سرپرست هیئت ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج گفت: فصل دوم برنامۀ پنج‌ساله کاوش‌های باستان‌شناسی هیئت مشترک باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطۀ ویران‌شهر فاروج پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  میثم لباف خانیکی  سرپرست هیئت ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج گفت : محوطۀ ویران‌شهر که در غرب شهر تیتکانلو و ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان فاروج واقع شده یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی درۀ اترک است که از دیرباز توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.


بیشتر بخوانید 


او با بیان اینکه باستان شناسان ایتالیایی که پیش از انقلاب این محوطه را شناسایی کرده بودند، تاریخی معادل دورۀ ساسانی را برای آن پیشنهاد داده بودند، افزود: کاوش‌های اخیر نشان داد که زمان تأسیس برج و باروی این سکونتگاه دورۀ اشکانی بوده و استقرار در آن تا اواسط دورۀ ساسانی ادامه داشته است.

سرپرست هیئت ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج عنوان کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی هیئت مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطۀ ویران‌شهر منجر به شناسایی بخش‌هایی از یک بارو و بنای دورۀ اشکانی شد.

لباف خانیکی افزود: کاوش‌های امسال که به سرپرستی میثم لباف خانیکی از دانشگاه تهران و دکتر روکو رانته از موزۀ لوور انجام گرفت، فصل دوم برنامۀ پنج‌ساله‌ای است که با هدف شناسایی سازه‌های معماری محوطۀ ویران‌شهر و ایجاد بستر‌های لازم برای تأسیس یک سایت موزه در منطقه مورد تصویب وزارتخانۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

او تأکید کرد: بر این اساس، حفاظت فیزیکی از محوطه و حفظ آثار مشهود و مدفون در این محوطه در صدر برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی قرار دارد.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.